Axfood är bland de första bolagen som jag lade ner i min utdelningsportfölj. Pjäsen ingår just nu i min topp 10 bland största bolag och mycket beror på att aktien inte alls fallit lika mycket som börsen sedan Trumps första utspel. Idag är det dags att kika på förhoppningsvis viktiga nyheter om bolaget.

 

Mina historiska köp i Axfood

 

Dåliga utsikter

En dag innan löning, alltså torsdag den 24 april, är det då dags för Axfood att visa sina siffror. Redan innan har vi kunnat läsa vissa negativa utsikter kring bolaget.

Det har bland annat att göra med den klassiska påskeffekten, alltså att påsken antingen kan infalla under kvartal 1 eller kvartal 2 beroende på hur sen påsken är. I år var den senast möjlig och inträffar då under kvartal 2. Det här är den tid då försäljningen blomstrar då lax, sill samt mycket annat ska inhandlas och förtäras.

Sedan får vi också tänka på att 2024 var ett skottår, vilket genererade en extra dag under februari förra året. En dag kanske inte låter mycket, men med tanke på att det enbart är ett kvartal vi sackar om så blir det ändå en hygglig bit av kakan. Många bolag påverkas av just detta men inte alla.

Analytiker räknar med att påskeffekten kommer påverka Axfood negativt med 2,3% beträffande försäljningen. Sedan kommer nog själva resultatet påverkas mer då kostnaderna i stort sett är fasta. Lika höga kostnader och sämre försäljning blir sämre resultat på sista raden – en dubbel negativ effekt.

 

Sedan har vi den stora affären där man köpt upp City Gross. Denna har legat likt en våt filt över Axfood och än så länge bidragit negativt. Att ställa om verksamhet kostar pengar, något som kanske inte direkt är uppenbart. Det tillsammans med det nya logistikcentret i Bålsta som ännu inte mognat har inte påverkar aktiekursen väl.

Axfood betalade 2 miljarder kronor för de resterande 90% av City Gross. Sedan tidigare ägde man redan 10%. City Gross är en handlare som har haft en lång historik av stabil men låg lönsamhet. Allt sedan inflationen gick upp har det dock varit verkliga problem. Därav den låga prislappen.

Under perioden 2020 – 2023 har stormarknadssegmentet växt omkring 12%. City Gross har under samma period tappat 7% av intäkterna. Det är inte bra. Varför City Gross failat så oerhört har jag faktiskt ingen aning om.

Nu är det i alla fall upp till Axfood att vända skutan och väva in sitt egna koncept i butikerna. Den vändningen sker inte över en kväll. Förhoppningsvis får vi lite mer information kring hur det går nu under kvartal ett.

 

En billigare prislapp

Rapporten i kvartal 3 fick Axfood en riktig kalldusch då man rapporterade rätt kraftigt minskad lönsamhet. Aktien sjönk nästan 9%. Enligt VD:n där och då var det ett taktiskt drag för att behålla kunder då man fortsätter erbjuda den billigaste matkassen.

Idag värderas Axfood till P/E 19, något som kan jämföras deras 5-åriga snitt på 23. 19 låter givetvis inte billigt för den här typen av bolag som knappast växer så det knakar. Axfood har dock alltid värderats högt, kanske med tanke på den defensiva struktur man sitter på.

 

Axfood utdelningshistorik från 2000 och framåt

 

Axfood

Axfood hade denna omgång lägre marginal än samma kvartal i fjol. 3,6% jämfört med 4,0%. Man fortsätter erbjuda så låga priser som möjligt, även om matpriserna skenat till följd av en rad anledningar.

Nettoomsättningen var faktiskt lite högre än föregående år samma kvartal men resultatet lägre till följd av sämre marginal

Nu verkar nya logistikcentret i Bålsta vara på banan och det nya är att man verkar ska bygga motsvarande för södra delarna i Sverige från 2030 och framåt.

”Planen är att etablera ett nytt automatiserat logistikcenter i Göteborgsregionen som i första hand ska ersätta vårt nuvarande lager i Backa, och vi ser samtidigt över hur vi ska hantera volymtillväxten för övriga lager i södra Sverige. Vi kommer under kommande kvartal konkretisera planerna och initiera förhandlingar med relevanta parter och intressenter”, skriver vd Simone Margulies.

Simone Margulius, VD Axfood

 

Drar vi bort det som City Gross bidragit med beträffande marknadsandelar så har Axfood tagit 3% sedan sist. Det visar nog också att strategin om att hålla nere priserna spelat ut väl, även om det just nu påverkar resultatet negativt.

Kostnaderna fortsätter likt väntat tynga resultatet. I år har man en prognos att investera 1,6–1,7 miljarder kr där en del blir att öppna 10-15 nya butiker 2025. Man vill även sträva efter att lyfta City Gross lönsamhet mot 2026 och kommer där lägga strukturkostnader på 100 miljoner kr. Bland annat handlar det om att byta ut sortiment.

20
0
Kommentera gärna :)x
()
x