Om du investerar på börsen så är chansen stor att du råkat ut för uttrycket Påskeffekten tidigare. Det här är ett uttryck som används flitigt bland företagen just under påsktider för att allt som oftast ange orsaken till sämre resultat under kvartal 1.

 

Vad är påskeffekten?

Påskeffekten inom aktievärlden innebär att påsken inträffar under olika tidpunkter från ett år till ett annat. Det här blir kännbart för vissa företag då man släpper sina rapporter för kvartal 1 kring påsk.

Har påsken då fallit in under kvartal 1 så kan man räkna med försäljningen från påsken i rapporten. Infaller påsken sent så blir kvartal 1 i regel negativt för företaget.

Det finns nutida exempel på att påsken kan infalla väldigt olika i tid:

2019 – påsken inföll under vecka 16

2018 – påsken inföll under vecka 13

Vilka bolag påverkas av påskeffekten?

Godisjätten Cloetta uttalade följande:

“Förra året hade vi en besvikelse när påsken låg under det andra kvartalet. Nu kom påskförsäljningen under det första kvartalet, men utöver det har vi även lyckats sälja mer förpackade varumärken, haft en bättre mix samt ett kostnadsfokus som levererat”, säger Henri de Sauvage-Nolting, vd på Cloetta

Just Cloetta (som jag tidigare ägt i min portfölj) är väl det mest klockrena exemplet på där påskeffekten slår som hårdast. Vi svenskar sätter i oss 13 400 ton godis under påsken och Cloetta har mycket påskrelaterat godis såsom deras klassiska dragé ägg

 

Andra bolag som påverkas av påskeffekten

Det finns givetvis en hel uppsjö med bolag som kan tänkas påverkas. Här är några exempel:

Butiker, såsom Axfood och ICA säljer mycket mat under påsken och här kan resultatet påverkas avsevärt om påsken infaller tidigt eller sent.

Konsulter, såsom våra populära IT-konsulter. Dessa hyr ut arbetskraft och om det blir många röda dagar påverkar detta intäkterna negativt då man inte kan ta betalt för dessa. En av dessa är HiQ som jag skrev lite om här.

Nöjesbranschen. T.ex. åker många skidor under påsken och det vore inte konstigt om Skistar har ökade intäkter under den här perioden. (se min kommentar i kommentarsfältet beträffande Skistar).

Lämna gärna en kommentar om du kommer på något annat bolag som kan påverkas av påskeffekten. 

När infaller påsken?

Att räkna ut när påsken innfaller är svårare än vad många tror, men i torin gäller följande minnesregel:

Påskdagen är första söndagen efter första fullmåne efter vårdagjämningen. 

 

Vårdagjämningen – dagen då natt och dag är lika långa, fastställdes år 325 till den 21 mars. Påsken kan därför infalla endast under perioden från den 22 mars till den 25 april.

Ja ni hör hur konstigt det låter. Men det här är egentligen kuriosa och inget ni behöver hålla koll på.

 

Så tänker jag

Självklart väljer jag inte bort bolag bara för att påsken har stor betydelse när det kommer till deras försäljning. 

Det jag däremot inte gillar är när bolag som går dåligt väljer att uttnytja påskeffekten som en slags sköld för att dölja sämre resultat. En smart kortsiktig årgärd – men bygger det trovärdighet över tid?

Givetvis blir det svårare att jämföra bolag som påverkas mycket av påskeffekten från ett år till ett annat. Det kan vara bra att du känner till den här effekten som en förklaring till varför resultatet för ett bolag stiger/sjunker väldigt mycket under just kvartal 1.