Har ni någon gång testat Klarnas app? Det tror jag att ni flesta någon gång mer eller mindre blivit tvingade till att göra. Personligen tycker jag att det här är bland det bästa men samtidigt det absolut sämsta som skapats. Låt mig förklara varför.
Det positiva
Jag skulle säga att det positiva med appen är att den i själva verket är väldigt snygg, lättsam och intuitiv. Kan säga att jag själv pysslar med att utveckla appar och den vi gör för tillfället är långt ifrån lika ”flashig”.
Tummen upp!
Det negativa
Och då till det negativa. Det här sänker hela konceptet ner till botten av sjön och tyvärr utraderas det pluspoäng appen fick för att vara stilren.
Plötsligt förstår jag varför man går enligt konceptet:
För ett par veckor sedan påbörjade jag en testprenumeration av en tidning. När jag skulle betala gick köpet automatiskt vidare till Klarna och jag kunde se det i appen. Till en början såg det ut som att jag redan betalt men sedan insåg jag att så inte var fallet.
Fine! Så jag försökte hitta ett sätt att betala men hur mycket jag än letade så gick det inte! ”Va tusan?!”. Och det är inte första gången jag varit med om detta.
Så efter några dagar hade jag turen att kika i mobilen och såg då en push-notis om att mitt köp var redo att betalas. FÖRST då kunde jag betala.
Personligen vill jag inte att det ska vara så. När jag köper något vill jag alltid betala direkt. Det spelar ingen roll om jag handlar på nätet eller på Willys. Jag vet att det finns människor där ute som tycker att det är skönt att betala i efterhand; men sådan är inte jag. Köp som dessa vill jag bocka av och sedan gå vidare.
Säkert finns det folk där ute som tycker att jag använder appen fel. Då får ni gärna informera mig om hur det är tänkt man ska göra, för detta är en stor gåta för mig. För risken är alltid att jag missar att betala och då är det jag som står som ansvarig för det misstaget.
Jag tycker att direktbetalning via Swedbank eller Nordea funkar toppen och hade inte behövt detta. Ibland känns det däremot som jag blir tvingad att använda Klarna och då blir jag genast irriterad.
Är det tänkt att man inte ska kunna betala direkt? Kanske ser man en vinst i att håva in pengar via förseningsavgifter?
Frågan är hur det kommer bli med Klarnas börsintroduktion. Sista jag läste var detta. Jag kommer i alla fall inte investera i eländet.
Det klarna gör är på gränsen till kriminellt. De försöker få en att missa betalningen.
Jo, men samtidigt har de nog sitt på det torra skulle jag tro. Dom säger väl att det är lika lätt att missa fakturor via mobilen som pappersfakturor som kan komma bort med posten…
För när jag använda klarna så fick jag alltid kvittot i mailkorgen direkt och alltid fakturan någondag senare i kräpmailen, man kan ju undra varför? Försöker undvika Klarna så mycket det går!
HAHA! Ja nu antar jag att du inte använder Gmail men även om du använder hotmail (som är kända för att länga saker i skräpkorgen) så ska detta bara funka! Jag fick inget mail utan bara en push notis, men det är väl någon inställning jag glömt :O
Ständiga kravbrev från Klarna, trots betalade fakturor!
Jag har dålig erfarenhet av Klarna. Numera avbryter jag köp om Klarna ska vara inblandad. Då avstår jag hellre än att gynna detta skitföretag
Verkar som att de inte kommer få många av oss som investerare i alla fall ;D
Klarna är ett riktigt dåligt företag. Hade extremt tråkig erfarenhet av dem när jag köpte en produkt på faktura för många år sedan. De skickade brev till fel adress, fakturerade fel belopp, drog felaktiga kreditupplysningar (3 st efter att allt var betalt) och hade väldigt korta betalningstider.
Känns som hela konceptet bygger på att de ska tjäna pengar på påminnelser.
Betalar alltid med kort nuförtiden. Tyvärr måste man dock relativt ofta gå via Klarnas lösning då många webbutiker har den.
Skitföretag som bör undvikas om möjligt.
Varför är det så egentligen? Alltså att man måste gå via Klarnas lösning?
Är det för att företaget i fråga enbart har Klarna som kund och därigenom bara kan erbjuda den lösningen? Som tidningsprenumerationen i mitt fall. Tycker det är skumt…
Tack så mycket för kommentaren!
Inte undra på om det går bra för Klarna om de beter sig så.
Har själv fått en påminnelse om betalning då jag felaktigt trodde det redan var betalt, man måste aktivt leta efter betalningen, på sidan längst ned.
Höll på hamna hos Kronofogden för en liten summa.
Det uppfattas av mig som det är en ”dold” affärsidé, dåligt av dom i så fall.
Näe men exakt! Det är ju inte så att man går in och kollar kontohistoriken och ser att det är draget. Får man en notis om att det är godkänt så tänker man att det ska vara Grönt ljus liksom : )
Tack för kommentaren Peter!
Exakt så är det Peter, jag sa upp bekantskapen med Klarna i dag, efter 2 påminnelser i rad.
Går man in på Klarnas sida, står det att betalningen är planlagd till tex. den 16/1 och då tror man ju att den kommer att betalas då, men nej – det ska till ett val till, betala direkt, på förfallodag, eller kredit. Vilket jäkla krångel!
När jag frågar, varför de inte kan maila en påminnelse någon dag innan, så säger de att det är olagligt, hahahaha! Adjö för alltid ”Bluff-Klarna”!
Det går att välja direktbetalning med Klarna då det finns tre olika alternativ. Det är betala direkt, betala inom 14 dagar eller delbetalning. När man kommer till en kassa som är med Klarna så kommer dessa tre alternativ att dyka upp och man klickar i det man önskar. Det är sedan företaget som väljer när fakturan ska aktiveras och med vilket belopp. Detta är inget som Klarna styr eller kan påverka. Skulle man stöta på problem så finns det kundtjäst dygnetrunt och man kan rapportera problem i appen eller på hemsidan vid returer eller om leveransen är försenad. Har aldrig… Läs mer »
Jag förstår inte riktigt detta. När jag t ex använt Klarna-kortet i en fysisk butik (eller på nätet för den delen) kommer det upp i appen direk, utan möjlighet att betala. Någon dag senare får jag möjlighet att betala direkt, inom 14 dagar eller dela upp betalningen. Finns det alltså möjlighet att pengarna dras från kontot precis när köpet görs? För det är väl det man förväntar sig när man köper något, att pengar förvinner i utbyte?
Hej Elin! Jag kan erkänna att jag inte läst på hur den funkat till 100% och inte varit inne i inställningarna och grottat. Men en sak kan jag garantera: ”Det är betala direkt, betala inom 14 dagar eller delbetalning. När man kommer till en kassa som är med Klarna så kommer dessa tre alternativ att dyka upp och man klickar i det man önskar.” det är aldrig något jag fått upp. Köpet har helt enkelt kommit direkt in i appen och när jag försökt betala så hittar jag ingen knapp för att betala direkt. Som sagt verkar det vara olika… Läs mer »
Låter mest som om Elin jobbar på eller har annan koppling till bolaget, om det är så krångligt så alla tycker bolaget ät sämst görs en hel del fel itan tvekan, har djälv provat mez samma resultat, klarn bör höja gränsen default intf lssse…
Tyvärr, jag tycker klarna funkar bra. Kör med ”få först, betala sen”. Får ett mail som jag reggar räkning i vanlig ordning. Inga problem. Precis som på Willys med OK/Q8 Visa, jag hämtar och lagar och äter maten först. Räkningen godkänner jag nästa månad. Kvittot kollar jag däremot omedelbums 🙂
Får ett mail som jag reggar räkning i vanlig ordning.
Alltså du får ett mail och sedan registrerar du räkningen på något vis? Men är det så att du får alternativ om att betala direkt? Kanske är det den inställningen som Lasse skrev i sin kommentar. Ska kika upp det och göra lite testar 🙂 Men jag beställer inte saker allt för ofta
Jag brukar föredra att betala med Klarna. Tycker det är smidigt och på så sätt sparas alltid ett digitalt kvitto på samma ställen.
Men betalar du då direkt med den inställning som många pratar om eller dyker det upp alternativ att du får betala direkt?
Hej. Tycker klarna är snudd på banditer. Jag avskyr dem som pesten. Det är i pricip omöjligt att göra något köp onlie på svenska sidor utan att klarna har ett finger med i spelet. Jag använder inte appen, gör alltid direktbetalning. Ändå går köpet genom klarna. Det som händer då är att även om jag gjort en ”direktbetalning” så har klarna betalt min utgift. Sedan drar klarna beloppet från mig. Efter som detta tar nån/några bankdag, så kan det i västa fall innebära att jag innen pengarna dras från mitt konto hinner genomföra ett köp på kort i butik tex.… Läs mer »
”Jag använder inte appen, gör alltid direktbetalning. Ändå går köpet genom klarna”
Och det är just det här jag också erfarat. Men nu har jag lärt mig att det finns en inställning för att konfigurera detta tydligen. Kanske beror det också på om man kör iOS eller Android och vart man köper från.
Jag gör aldrig köp genom mobilen utan använder mest datorn. Har iofs inte kollat så noga men är tveksamt till att man kan ändra så direktbetalningen går igenom ”på direkten” istället för som oftast genom klarna. Tycket att det sällan framgår att köpet sker genom klarna, visst det står ”köp på faktura” genom klarna, och det är precis därför jag alltid välljer direktbetalning. Sen efter genomfört köp inser man att köpen ändå gått genom klarna och pengarna dras först efter ett påar dagar från mitt bankkonto. Lyssna på låten ”ullared” med Peter Wahlbäck. Byt ut ullared mot klarna i låttexten.… Läs mer »
Det var på håret att jag hamnade hos inkasso, det gällde också en tidningsprenumeration som jag trodde jag betalt, men icke! Gillar också Klarnas design men avskyr konceptet, är övertygad om att de gör på det sättet för att håva in förseningsavgifter. Har också upplevt att när jag vill byta förhandsvalet (vilket är betala senare med Klarna) så strular det och köpet går inte igenom. Usch, blir helt arg när jag tänker på Klarna och deras, som jag upplever det, fula metoder.
Vänligen Annelie
Hej igen Annelie. Roligt att du är så flitig med att kommentera, det får du gärna fortsätta med 🙂
Grejen är den att hade min push-notis av någon anledning inte visats så hade jag totalt glömt detta. Det är lite som alla som inte får notiserna från AVanza (kring utdelning) att funka. Det händer ju lite titt som tätt.
Använder aldrig Klarna igen, bara en massa strul då jag gjort det. Skickade tillbaka en vara. Tog kopia på kvittot, fotade det plus ytterligare info och skickade till Klarna.
Räckte tydligen inte för ett brev från ett indrivningsföretag damp ner i brevlådan!
Företaget var ok, och strök skulden.
Jag avstår hellre från köp om Klarna är inblandad!
Hej.
Du kan ändra inställningarna i appen, under kortinställningarna.
Om man höjer ”upp till vilket belopp vill du betala direkt! slipper man fakturorna.
COOOL! Ska kika upp detta. Antar att man får bläddra sig genom en djungel av menyer för att hitta dit.
Är nog inte tänkt att man ska känna till den inställningen och inget som man blir frågad om när man installerar ;D
Den ligger under kortinställningar och sedan betalmetod. Jag måste ha haft tur som hamnade i den direkt. Jag har dragit upp så endast riktigt stora köp faktureras. Jag använder faktiskt Klarnakortet också, så nöjd är jag 🙂
Går man in och kollar betyg på Klarna AB hos reco.se så har dom betyget 1.1 / 5 med 91 omdömen (där 1 är lägsta). ett mycket välförtjänt betyg även om jag själv anser att betyget är 0.1 poäng för högt. har under min livstid nästan aldrig missat någon betalning över huvud taget, men dom jag har missat har varit från klarna bara för att betalningen ska måsta fördröjas med några veckor och skickas fel eller inte alls eller precis innan sista betalningsdag. har fått ett flertal fördröjningsavgifter från dom när det ända jag velat är att betala direkt vid… Läs mer »
Hej Lotto!
Jättebussigt att du kollade upp detta. Då är det troligtvis något som spökar, även om väldigt många läsare på bloggen verkar funka helt utan anmärkning, nästan 6 av 5 stjärnor 😀
not to be that guy, men jag antar att du ringt och klagat då? när detta hänt mig har kundtjänst alltid tagit bort alla avgifter från mina fakturor, men det var väl 2 år sedan ish det hände sist.
Blir förvånad när jag läser alla som drabbats negativt av Klarna. Aldrig haft ett enda problem. Får alltid notis när jag har 2 dagar kvar på mig att betala en faktura. Går alltid att ändra betalningssätt och betala direkt via banken. Har även passerat datum utan att få påminnelse
Det verkar finnas inställningar och liknande som gör att det funkar bättre än för mig. Som sagt så är det en fenomenal app som är lätt att hantera och enkel att förstå, förutom just detta med själva betalningen som man skjuter lite på framtiden via en digital faktura.
Verkar som att 50% tycker som jag, medan 50% är väldigt nöjda ;D
Har mycket dålig erfarenhet av Klarna. Efter en reklamation av en vara blev Klarna till mig återbetalningsskyldig. Efter lång tid och många samtal fick jag till slut hota med finansinspektionen för att få ut mina pengar. Aldrig mera Klarna.
Det är nog många som skulle ge upp striden så mycket tidigare än du gjorde och helt enkelt vika in paddeln och gilla läget. Bra att du står upp för det du tycker är rätt och fel – det brukar jag också läsa.
Stort tack för att du läste detta förresten : )
Har alltid känt mig säker och när det krånglar till sig har jag fått hjälp.
Snyggt 🙂
Jag föredrar klarna just för att det kommer i appen direkt man får mail och pushnotis. Det blir svårt att missa. Alternativet Betala på förfallodag brukar jag använda men absolut vill man trycka in det direkt man beställt så man inte glömmer.
Tycker det är lättare att missa om man får ett mail med bekräftelse och faktura som bifogad pdf. Har man inte tid att lägga in direkt är det lätt glömt.
Jag betalar alla räkningar mm med mobilen, slutade använda dator för flera år sedan. Om det är någon skillnad mot hur andra gör, pappersfakturor scannar man med mobilkameran.
” Det blir svårt att missa.”
Tydligen är jag då undantaget som varit nära på att missa detta. Kanske inte kopplat mailen på något sätt? För mail får jag i alla fall inte
Hatar klarna dom skriver att pengerna ska dras direkt men senast drog dom pengerna flera veckor efter jag tagit betalat direkt. En dag fanns det inte på mitt huvudkonto och i appen stod det att jag inte hade något att betala. Så klarna tar avgifter och säger att jag är försenad flyttar tillbaka pengar gör samma process denna gång tar klarna ytterligare 12 dagar fast dom skriver i appen att pengarna dras. Detta är systematiskt för att få ta hem all ränta, förseningsavgift. Borde det inte vara tydligt att väljer jag betala direkt borde dom inte ha rätt att vänta… Läs mer »
Låter nästan som att du tycker lika som jag Sara, nämligen att man gärna vill betala här och nu och inte sedan. Det är skönt 🙂
Hoppas du fortsätter läsa här!
Gillar heller inte klarna. För det mesta negativt. Speciellt när jag bytt adress, tog ett par månader att få dem att byta till den nya. Även om jag manuellt skrev in den nya så ändrades den av något anledning till den gamla. Känns annars rätt meningslös, vanlig kortbetalning duger väl. I värsta fall bara öppna för internet, betala, stäng, klart annars bankid, klart.
Jag har aldrig haft problem med Klarna. Tvärtom så har de hjälpt mig att få tillbaka pengar för varor som jag inte fått, men som markerats levererade i min Postnord-app. Då det har skickats som brev så har det inte kunnat spåras och ej heller har det då funnits en försändelseförsäkring, så jag har inte kunnat få ersättning från Postnord. Klarna tog då kontakt med det företag som jag beställt från, och efter 14 dagar hade jag pengarna tillbaka på mitt konto. När jag har beställt något genom Klarna så går jag in dagen efter och väljer när jag ska… Läs mer »
JA! Klarna är botten blir alltid lika förvirrad! Får forska fam o tillbaka innan jag kommer på hur jag skall få kontroll på mina betalningar på klarna, skall försöka finna på någonting bättre.
Förstår att många har stora problem. Går ändå hyfsat för mig jag har gott om tid.
Ja, Klarna är ett vidrigt företag som tjänar stora pengar på att dupera folk med sina betalningssystem. Har blivit lurad av dem på stora pengar och de är mycket oresonabla om man väl hittat någon att prata med. Usch!!
Jag har bråkat med Klarna nu i flera veckor där dom påstår att jag inte betalat fast jag gjort det för en månad sedan. Har pratat med dom säkert 40 ggr å varje gång är det en ny människa vilket innebär att man ska dra hela rasket en gång till. Har chattat med dom till ingen nytta. Har fotat postgirokvittot och skickat detta flera gånger men dom påstår att dom inte fått det. Har pratat med PG och dom har skickat kopior på inbetalningarna, men tji. Till slut kom dom på att jag faktiskt HADE betalat men nån ursäkt för… Läs mer »
En del av affärsiden är just dessa luriga betalnings- och förseningsavgifter. De vill försvåra möjligheten att betala direkt. Ett riktigt ockerbolag. Skulle aldrig ta i bolaget med tång, även om de tjänar hutlösa pengar på sitt upplägg
Samma åsikt här 🙂 Man ska inte leva på att folk glömmer att betala för att man inte kan betala direkt
Precis så är det! Jag har kokat av ilska, ringt och klagat men inget hjälper.
Betala Direkt, betyder enligt klarna, två/tre dagar senare…
Direkt ÄR DIREKT!!!
Är det någon liten räntegrej dom sitter och suger på?
Suger gör dom i alla fall…
Det är så sjukt intressant att en del av vårt gäng tycker att det funkar piss (mig inkluderat) medan andra hälften tycker att det är guds gåva till mänskligheten. Undrar vad som skiljer 😀
Betalar nuförtiden alltid först, med kort, när jag handlar på nätet. Har aldrig gillat faktura ändå och Klarna verkar bara göra saken värre med faktura vad jag läst mig till bland annat i detta inlägg.
Kortbetalningar har blivit så mycket säkrare i och med att man behöver godkänna med BankID när man gör betalningar. Så länge man handlar från ”säkra” sajter så behöver man inte oroa sig över att betala före man får sina varor.
Mjo håller med dig. Gillar inte tanken att veta att jag har saker som är kvar att betala. Samma gäller restskatten, den försöker jag också betala av så fort jag kan.
Finns ju vissa kreditkort som man kan använda för att få bra med cashback eller andra erbjudanden om man väljer att betala redan nästkommande månad. Har man hittat en schyst sådan lösning skulle det ju vara värt, förutsatt att det är 0% ränta om du betalar redan nästa månad d.v.s.
Norwegian Banks visakort, gratis, och så får du 1% i bonus på dina köp. Men det förutsätter att du flyger med Norwegian.
Stämmer som Andreas skrev, vid köptillfället får man i appen en ej aktiv faktura. Denna aktiveras först när varorna skickas, har själv råkat ut för att ha missat att klicka i betalning. Så hållet helt med dig att det är så mycket bättre att kunna betala eller schemalägga betalningen direkt när man klickar på köp.
Tack, då blir det aldrig Klarna app för min del. Har även märkt att dom, i mina ögon, myglar lite när det gäller att betala via dom på valfri sida, Apotea exempelvis. Ibland flyttar dom hur alternativen ligger så att det från tidigare varit ”Betala med kreditkort” istället blir något i stil med ”Betala med kreditkort – Klarna”. Allt ser väldigt likt ut så det är väldigt lätt att välja fel. Problemet här är då att väljer jag fel blir det istället en transaktion direkt med Klarna, vilket jag inte har något intresse av. Jag vill alltid betala allt med… Läs mer »
HAHAHA näe schampot betalar man helst här och nu, det håller jag med om 🙂
Tack för kommentaren Andreas!
Håller helt och hållet med. Blev fintad tre gånger nu i julhandeln på grejer jag beställt. Två förseningsavgifter och en uppläggningsavgift. Har alltid också försökt betala direkt så det är ur världen. Men på klarna blir man verkligen ”lurad”. Kommer aldrig mer att betala via klarna, tror dom gjort någon systemändring, har känslan av att det fungerade annorlunda förr. Klart det är en affärsidé, blir mycket pengar av alla förseningsavgifter.
Jag har flera gånger avbrutit köp på grund av detta krångel.
Hej, jag håller inte riktigt med om all kritik kring Klarna. Jag använder tjänsten som ett alternativ till faktura när jag handlar på webben. Jag får då alla mina faktura köp samlade och summerade. Jag betalar räkningar och bokför en gång per månad det passar bra för mig att slippa leta fakturor på e-posten. Jag vet helt enkelt att om jag inte valt att betala direkt med kortet, så finns fakturan tillgänglig i appen. Jag får tydliga påminnelser från appen i telefonen om att det är dags att betala Därmed har svårt att se att de aktivt försöker få mig… Läs mer »
Jag tror det är att man får betalningen som en faktura. Min erfarenhet är att det fungerar på samma sätt som vid vanlig faktura, att man får den i samband eller senast dagen efter varor skickas. Så jag tror inte det är klarnas fel utan företaget som du köper via som inte fakturera Klarna förrän varorna skickas.
Det var faktiskt väldigt klokt skrivet! Så är det ju.
Men det känns lättare att missa än när en faktura dimper ner i brevlådan och även om det är så tycker jag att man ska få ett val att betala direkt, men det fick jag inte. Kanske på något vis går att ställa in så man vägrar Klarna?
Korrekt. Man får inte kapitalisera på sina varor förrän de skickas.
Fel!
De försenar betalning av varor som redan är utskickade och levererade
Hej KTM! Som du så vill jag gärna betala direkt och undviker därmed klarna så mycket jag kan. De få gånger som jag använt klarna så stör jag mig på att det alltid är betala senare alternativen som syns. För att kunna betala direkt måste jag klicka på en knapp för att se fler alternativa betalningar. Att betala direkt borde alltid var förstahandsvalet. Nästan så jag skulle förespråka en kampanj för att det göra en lag på det. Trots att jag inte tycker att lagar om allt är rätt sätt att gå så kanske det är det i just detta… Läs mer »
Just lag är vad Bolund tittar på. ”Betala direkt” måste vara förvalt istället för Klarnas ”betala senare, och helst försent” som är default när de sköter betalningen, är vad som föreslagits.
Hej! Jag har använt Klarna en del, inte mest för att jag aktivt sökt upp dem, utan helt enkelt för att dem samarbetar med många butiker jag handlar hos. Minns känsla ( jag kan ha fel så klart) är att du betonar just att du ”alltid vill betala direkt”. För dem butiker där Klarna sköter kassan helt så erbjuder Klarna två olika direktbetalningsmetoder, dessa heter ”direktbetalning” och ”betala med kort”. Låter rätt straight forward tycker jag och tror du onekligen kan instämma. Därmed så bemöts ju ditt behov om jag verkar tolka den rätt. Jag tror därmed att du helt… Läs mer »
Om vi tar ditt exempel med tidningsprenumeration. Tidningen (exempelvis DN för att jag har dem själv) kan endast dra pengar från dig när de har administrerat din prenumeration från deras sida, varför du även inte kunde betala förs än dagar efter. Gällande att du gick vidare till Klarnas hemsida när du signade upp för prenumerationen så stod det ”godkänn köp” detta behöver du särskilja från ”godkänn betalning” (detta är ofta fallet, jag kan dock ha fel).
Klickar på att betala, då drar dom. Inte direkt, utan det går ett par dagar. Ibland har jag bara en viss summa på det kontot. Andra saker dras och transaktionen misslyckas. Vet inte om det är min illusion, känns inte som dom drar pengarna och liksom vill att man hamnar i ”försenings avgifter”. Vet inte om de tjänar pengar på det sättet. Det är känslan jag får av klarna. Klarna är smidigt som fan, om det fungerar. Man vill liksom inte hålla på och fylla i sitt kortnummer, år datum, cvv kod varje gång man köper något. Hoppas fan dom… Läs mer »
Nej det är inte Klarnas syfte att tjäna pengar på förseningsavgifter. Klarna får redan någon slant av summan du handlat för hos butiken. De har redan gjort vinst på dig. ”Betala direkt” är i grund och botten också en faktura med skillnaden att den betalas direkt så att du inte manuellt behöver betala den via din bank eller Klarnas app. Med direkt menar man dock så fort fakturan faktiskt är redo att betalas, vilket är när butiken aktiverar fakturan. Först då dras pengarna. Mitt förslag till Klarna är att byta namn på ”Betala direkt” till ”Snabbetalning” eller liknande som inte… Läs mer »
Jag köper så sällan att jag vet knappt vad klarna är 😀
Så ska det låta : )
Ja, det går ju inte att säga nånting om att det är otroligt smidigt. Ofta alldeles för smidigt. Jag har själv halkat ned i fällan och shoppat alldeles för mycket för att sedan få ta smällen i efterhand.
https://utbrytningen.blogspot.com
Klarna är ett intressant fenomen. Har själv funderat att skriva ett inlägg om det. Jag var väldigt emot Klarna förr, att man mer eller mindre blev tvingad att skriva in personnummer etc. då försökte jag verkligen undvika Klarna. Finns verkligen två läger, allt från de som älskar Klarna och skippar ett köp om e-handlaren inte erbjuder det till dem som inte tar i det med tång. Själv tycker jag de får oförtjänt mycket skäll ibland. De fick mycket klagomål för något halvår sedan. Men jag tycker mig se att man lyssnat och blivit lite bättre sedan man börjat med sin… Läs mer »
Har inga problem med dom själv. Får notis i telefonen, samt mail om när det är dags o betala räkningen från dom.
Tycker klarna är bra. Det har alltid fungerar bra. Dessutom kommer det alltid ett mail efter någon dag som talar om att varan är betald. Lätt också att gå in på klarna och se vad man har betalt och vad man inte har betalt.
Jag har aldrig haft några problem med Klarna. De har alltid varit hjälpsamma och allt har fungerat strålande.
Hade en liknande erfarenhet tidigare förra året, men när jag köpte på klarna innan jul igen så tyckte jag det var lättare att förstå vilket alternativ som var direktbetalning, men det kanske ser ut på ett annat sätt igen? :S
Jag förstår och jag är oxå en ”kontant” person vill veta vad jag har kvar. Har oxå varit i kontakt med Klarna ang direkt betalning.
Jag har handlat mycket med Klarna och det fungerar alltid och är det något problem har de löst det
Tack för att du delar med dig av erfarenheter. Se bara till att inte handla allt för mycket 😉
Jag har aldrig haft problem med klarna får en räkning i mitten av månaden och en påminnelse typ 3 dagar innan räkningen ska betalas och ett tack när dom har fått in betalningen. Har haft klarna i ca fem år
Jag instämmer. Det här är bara Geschäft. Tillför inget till konsumenten och då behövs inte detta.
Betala direkt? De tar 2-3 dagar. De är inte direkt för mig de blir inte reserverat på kontot, så nått annat kan hinna dras då finns de inte täckning och det blir obetalt. Skit app
Det finns en länk till en PDF-fil och där ser du ett inbetalningskort med de sedvanliga uppgifterna OCR-nr. Pg nr eller bg-nr summan du ska betala. Allt detta kan du sedan föra in på din ordinarie banksida du använder. Klicka in det datum som anges som senaste bet.datum eller betala genast.
Klarna funkar då helt OK för mig….
Jag åker sällan på betalningspåminnelser men senaste 5 åren har jag missat 2 fakturor från klarna så jag instämmer med dig i åsikten om klarna.
Förr i tiden var det näst intill omöjligt att betala med kort när Klarna stod för betallösningen men nu går den hitta relativt enkelt så man slipper deras inblandning. Ser inte vad företaget tillför marknaden mer än förseningsavgifter. Bättre att betala med kreditkort om man vill inte vill ligga ute med pengar samt risk innan man fått en vara.
Jag har använt Klarna i närmare 10-12 år, och har aldrig haft problem med dem.
Har stenkoll på mina köp via appen, och använder nästan bara Klarna vid köp på nätet.
Finns flera funktioner man kan ställa in, som flera här har skrivit om. Går lätt att ställa in när man vill betala i appen: Idag, Förfallodatum eller Flytta fram lite.
Nej, för mig fungerar Klarna bra, då jag kan ha stenkoll på hur mycket jag köpt och i vilka butiker.
TP
de flesta som inte gillar klarna verkar vara de som faktiskt missar betalningar, där tror jag att appen faktiskt är något klarna skapat för att få ett högre kundbetyg,
du får pushnotiser när en faktura dyker upp, när den aktiveras, och ca 2 dagar innan den går ut, på det sättet missar nog mindre sina betalningar 🙂
jag tycker själv den är grym, men jag handlar mycket på faktura, (sen väljer jag lite olika beroende på sits mellan betala direkt/betala vid förfallo)