Idag skrivs det här och var om Skistars nya planer att utöka antalet skid-och aktivitetsdagar till 7 000 000 fram till 2023. Det här är självklart intressant men jag kan ändå tycka att uttrycket behöver en förklaring.

Som du säkert vet så genererar Skistar den absoluta majoriteten av sin omsättning under vinterhalvåret när det finns snö i backarna. Sedan tidigare har man även satsat på aktiviteter under sommaren såsom cykling och även fått kritik kring detta – pyssla bara med det ni är bra på!

Men nu känner jag att bolaget börjat satsa mer och mer på aktiviteter som kan vara året runt. Det handlar bland annat om cykelleder, klätterparker, padelbanor och äventyrsgolf som ska locka gäster på sommarhalvåret. Padel är ju galet intressant och något som tycks flyga. Vi fick en padelhall nära oss och den verkar ständigt vara fullbokad.

”Här ser vi en ny affärsmöjlighet för bolaget framgent”, säger då VD Stefan Sjöstrand under en presentation vid Erik Penser Banks bolagsdag på torsdagen.

Skiddagar

Vad menas då med att man ska öka antalet skid- och aktivitetsdagar till 7 miljoner? För många är det här självklart men så var det inte för mig.

Såhär skriver Skistar i sin årsrapport för 2019/2020:

Antalet skidåkare i världen uppskattas till cirka
135 miljoner och siffran ser på lång sikt ut att
öka. Antalet skiddagar väntas dock inte öka i
samma takt då nya skidåkare tenderar att konsumera färre skiddagar än befintliga skidåkare.

Läser vi det så tolkar jag i alla fall det såhär: en person som vistas 5 dagar i Skistars backar genererar 5 skiddagar åt bolaget. Skulle jag samtidigt ta med mig fru KTM skulle vi generera 10 skiddagar under dessa 5 dagar. Räknas barn som halva skiddagar? 😉

Rätt intressant är att se hur dessa är spridda också

ESG igen…

En annan intressant liten sak är att Skistar har en egen sida för just hållbarhet. Vi går mot en tid då alla bolag ska sträva efter att visa sin plats på den guldbeklädda ESG hyllan.

På sätt och vis kan alla bolag hitta sitt egna lilla hörn för ESG. I Skistars fall skulle det kunna vara att jag som besökare njuter av moder natur i stället för att åka med ett kryssningsfartyg i Karibien eller ta ett flygplan till Grekland.

 

Lyckan var kortvarig

Skistar och andra resebolag hamnar i kategorin av bolag som troligtvis drabbats hårdast av Corona. Ändå står aktien i ATH idag och man får väl vara glad för de dippar vi ändå fått under sista året.

Utdelningen får vi reda på i oktober

6
0
Kommentera gärna :)x
()
x