Bilia är mitt nyaste innehav i utdelningsportföljen. Det var mitt löfte att skriva om det här bilbolaget och förklara varför jag plockat in det här innehavet nu under 2024. Här är analysen av Bilia som vunnit många investerares hjärtan på senare tid.

 

Bilia totalavkastning

Investerade du i Bilia 1996 så har du fått fantastiska 6 437% i avkastning ifall du enbart varit noga med att återinvestera utdelningen under tiden. Jag pratar ofta om CAGR, d.v.s. den effektiva årsavkastningen, som i Bilias fall är 16,74%. Det är bättre än majoriteten av alla svenska bolag som varit på börsen så lång tid.

 

Bilia utdelning

Bilia är varken en dividend king eller en dividend aristocrat. Troligtvis kommer man aldrig bli någon sådan heller. Vad Bilia dock visar upp är prov på att vinst över tid kan öka och så också utdelningen, även om det funnits vissa tillfälliga svackor.

I år föreslog styrelsen en utdelning på 6,6 kr/aktie, vilket är en minskning från 8,8 kr året innan. Utdelningen sker likt tidigare kvartalsvis. Anledningen till utdelningssänkningen är såklart konjunkturen och allmänhetens svaga intresse av att köpa nya bilar – mer om det längre ner.

Klart är åtminstone att utdelningen 2001 var 0,9375  kr/aktie räknat in de historiska splittar som gjorts. Det är ändå en ökning med 604% sedan dess. Inflationen under samma period har varit drygt 50%.

Jag vill också förtydliga att 2001 inte var första året som Bilia betalade utdelningen, även om tabellen ovan visar så. Själv har jag lyckats spåra utdelningen tillbaka till 1985, vilket då verkar vara första året som Bilia pyntat delar av sin vinst till oss investerare.

Ambitionen för Bilia är att dela ut minst halva vinsten till aktieägarna. De senaste åren ligger utdelningsandelen kring 55% per år i snitt. 2023 var utdelningsandelen lite högre och landade på 65% om nu utdelningen klubbas igenom (något som är i princip 100% spikat).

 

Bilia Analys

Bilia är då en av Europas största bilkedjor och säljer bilar från välkända märken såsom Volvo, BMW, Toyota och mycket annat. Verksamheten inkluderar både nybilsförsäljning men även begagnade bilar.

Förutom detta inkluderar verksamheten en hel del andra delar. Bland annat erbjuder man finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service. Bolaget vill gärna skänka en bild av att man är med i hela kedjan, från det att en bil är ny till det att den sedan skrotas.

Hela modellen inkluderar:

  • Bilköp
  • Butik
  • Tanka och tvätta
  • Däck
  • Fälglagning
  • Service
  • Bilglas
  • Bilvård
  • Skada
  • Hyrbil
  • Bildemontering (skrotning)

Jag kan ärligt talat inte tänka på någon mer punkt som skulle kunna höra till ett liv som bil. Bilia tycks täcka in det allra mest. Och det här är en av många anledningar till varför jag hellre förespråkar Bilia än exempelvis Meko (Mekonomen).

Motorn i Bilias maskineri är för tillfället Service-delarna. Den här delen står för ca 20% av omsättningen men hela 60% av bolagets rörelsevinst. Marginalen sticker ut som väldigt positiv.

Bilia har cirka 160 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Idag har bolaget över 5000 anställda och största delen av försäljningen kommer från Norden.

Största ägaren i Bilia är investmentbolag Öresund. Jag vet att jag pratat en del skit om både Qviberg och Öresund tidigare, men rörande affären i Bilia har man ändå hittat rätt.

VD heter Per Avander och har suttit sedan 2011 men också arbetat på Bilia sedan 2001. Avander äger aktier värda 7,5 miljoner kr. Jag har alltid lite svårt att tolka om det är mycket eller lite. Det är dock mycket mer än många andra bolag jag analyserat där VD:n enbart äger en liten symbolisk stek.

VD Bilia, Per Avander

 

Varför går Bilia dåligt för tillfället?

Det är väl inget snack om saken att verksamheten för Bilia är konjunkturkänsligt. Sedan är det olika mellan bolag hur pass fort och hårt själva konjunkturen slår till. För Bilias del är det rätt tidigt.

Kanske är det inte så orimligt att tänka sig att bilverksamheten får det kämpigt när kunderna får snålt i plånboken. Det gäller inte minst själva bilförsäljningen. Personer kommer alltid gå till apoteket för att handla sin medicin eller till Willys för att handla sin mat, men sällan kommer någon köpa ny bil när räntorna går upp.

Jag gillar det Per skriver i sitt VD ord som också belyser dagens problem:

Bilias orderingång av nya bilar
har historiskt påverkats negativt tidigt i lågkonjunkturer,
men också tidigt påverkats positivt när konjunkturen
vänder

 

Det finns mycket positivt

Mycket av Bilias aktie tilltalar mig och checkar boxarna till varför jag valt att fortsätta min analys. Utdelningen är långsiktigt växande. Bolaget har hanterat svåra tider tidigare och överlevt. Aktien har presterat grymt över tid. Direktavkastningen är dessutom svin-hög.

Förutom detta så vill jag ändå trycka på några punkter till som kan vara intressanta.

Till att börja med vill jag nämna Elbilar, som för många skulle vara en mycket negativ tanke för Bilias affär. Elbilar kräver i regel mindre service än bilar som drivs med fossila bränslen. Dock är det viktigt att komma ihåg att bilarna blir mycket mer tekniskt komplexa med uppkopplade fordon och förarstöd. Kraven på kompetent personal som servar dessa kommer bara växa. Elbilar har också ett ökat slitage av exempelvis däck och bromsbelägg jämfört med fossildrivna bilar.

Vi får komma ihåg att Bilia är en enorm spelare på den här marknaden. I vissa lägen kan det vara negativt men just inom den här sektorn är det positivt. Bilia menar att det finns goda möjligheter att utveckla nya tjänster för bilägaren och fortsätta ta marknadsandelar nu när sektorn står inför en förändring.

En annan punkt är att Bilia är hyfsat snabbfotade då man nu vill växa vidare inom begagnade bilar. När det blir tomt i plånboken kommer kunder i stället köpa begagnade bilar. Alla vi som äger äldre bilar vet att de behöver mer service. Ambitionen för Bilia är att fortsätta växa geografiskt inom det här segmentet.

Aktien är idag inte värderat särskilt högt sett till hur den varit värderad historiskt.

Skulden är också viktig att kika på. Läste du bolagets senaste Q4 så ser du att skulden ökat något i takt med förvärven. Dock är den fortfarande långt under bolagets mål så det finns utrymme för rätt mycket mer förvärv. Sedan är det kanske så att man idag vill vara mer avvaktande.

 

Summering

Jag gjorde som sagt så att jag sålde Stora Enso och köpte Bilia. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.

Personligen tycker jag Bilia är mycket mer intressant som utdelningsbolag och då jag bara doppade tån i Stora Enso så blev det spiken i kistan nu när man sänkte utdelningen rejält. Jag är beredd att köpa rätt mycket Bilia nu under 2024.

7
0
Kommentera gärna :)x
()
x