Erik Selin är en omtalad fastighets- och investeringsguru och är VD för fastighetsbolaget Balder där jag tidigare ägt preferensaktier. Jag läste nyligen en artikel om Selins investeringar i USA och tänkte att det kunde vara läge att ta upp dem här på bloggen.
Sedan tidigare är Erik även investerad i Intrum och Resurs Holding, två bolag jag skrivit om och där jag idag äger Intrum i portföljen. Just nu har dock fastighetsprofilen riktat blicken över Atlanten där han ser fin potential. Här är några av de bolag som han investerat i.
Johnson & Johnson
Bolaget som höjt utdelningen 57 år i rad har nog ingen undgått. Det här är troligtvis det bolag i USA som jag haft längst i min portfölj.
Nyligen har oron kring böter varit stor i och kring ev asbest i deras barnpuder. Allt som har hänt är däremot att jag gjort fina pengar på den affären.
Union Pacific
Det här är ett bolag som jag börjat skriva om men där inlägget inte riktigt är klart. I det stora hela handlar bolaget om järnvägar och det här är då USA’s största järnvägsbolag.
Utdelningsmässigt har man en väldigt stabil bas med 13 år av i följd höjda utdelningar samt hela 15,6% i årlig organisk utdelningstillväxt.
3M
Så vitt jag vet är det bara 3 stycken utdelningskungar som för närvarande har över 3% i direktavkastning. 3M är en av dessa med 3,45%. Det här är ett bolag som har produkter inom hela industrirörelsen. Man har höjt utdelningen 60 år i rad och utdelningsandel är enbart 60%.
Ska jag vara ärlig tror jag inte köpläget i 3M kommer fortsätta allt för länge till, men det är min högst personliga syn på tillvaron. Här kan det kanske vara fint att nyttja den strategi jag publicerade nyligen om man är intresserad av att äga bolaget
Moody’s corp
Är ett spännande bolag som huvudsakligen är kända för att bistå med kreditbetyg och rating av större noterade bolag runtom den globala marknaden. Jag har inte investerat i bolaget då jag tycker att deras utdelningsprofil inte är tillräckligt attraktiv till min utdelningsportfölj.
I artikeln jag läste uttryckte sig Erik såhär:
”Det är stora, tråkiga och förutsägbara bolag, no brainer-investeringar”
”Gör du en korg av dem och ligger på det, så går du bra över tid.”
Jag kan till viss del hålla med om det här. Däremot gäller det att ibland öppna sin korg med aktier och analysera om man kan göra förbättringar. Hittar man något som inte platsar så kan du fundera på om det är värt att byta ut bolaget i korgen. Så gjorde jag nyligen då jag sålde Starbucks.
Erik Selin, är alltid intressant att lyssna på och så även denna gång. Fina tips och en bra genomgång, KTM.
/Stefan.
Tjenare Stefan!
Kan faktiskt inte så mycket om familjen Selin men det vore helt klart intressant att läsa mer. Tycker ibland om att läsa artiklar kring hur “större profiler” väljer att investera och dessa delar jag gärna med mig av.
Investerar du själv i 3M Stefan?
Jag tycker det verkar vara så väldigt krångligt med källskatt och dylikt, därför har jag inte brytt mig om att köpa bolag utanför Sverige. Kanske borde jag tänka om?
Vad tycker du är krångligt med källskat?
Allt med källskatt sker automatiskt. Så det är ingenting krångligt med det alls faktiskt.
Kom ihåg att ha utländska aktier i en kapitalförsäkring så begär din mäklare tillbaka källskatten åt dig automatiskt.
Stämmer! Det enda som är lite krångligt är väl om man äger Norska aktier kan jag tänka
Tjenare LGB!
Jag försökte skriva ett relativt enkelt och lättförståeligt inlägg om just källskatt som jag länkar till här. Dock så skulle jag gärna vilja veta om något fortfarnde känns oklart eller om jag kan förklara något bättre
https://www.kronantillmiljonen.se/kunskap/kallskatt-pa-utdelning/
Intressanta val, speciellt det med järnvägar. Konstigt att sådant bolag kan växa utd mässigt med tanke på hur fruktansvärt dåligt järnvägsnät dom har i USA.
Dessutom mycket billigare att åka buss och inte alls dyrt att tanka bil.
Tjenare Daniel! Hoppas att allt är bra med dig.
Ja jag har inte riktigt utrett på vilket plan man växer men det känns som att järnvägen i USA är mer använd än här i Sverige i alla fall. Med tanke på dyrare och dyrare bensinpriser kanske folk väljer att åka mer tåg också, men samtidigt har vi teorin om el- och självkörande bilar. Kanske svårt att se någon riktigt megatrend med järnvägar. Men som jag sagt tidigare kan tråkiga bolag vara riktigt lyckosamma med tiden 🙂
Tack så mycket för kommentaren!
Jo tack, det är fint. Hoppas du haft en bra söndag också:)
Men hur används järnvägen i USA idag? När vi var där för två år sedan så var det hopplöst att använda tåg. Vi hyrde bil istället och körde runt.
Min släkt säger att det är mer smidigt att flyga dessutom (iaf på östkusten) då tågen mestadels används för att frakta saker:/
Att det är tråkigt tvivlar jag inte det minsta på;)
Tjenare! Man pratar ju mycket om det här med “High speed railroad in the U.S” och där skulle det vara intressant att veta vilken roll bolaget i sådana fall har.
Såg bland annat detta:
https://www.railworks.com/projects/union-pacific-railroad-high-speed-rail
Spännande, ska kika på det:)