Det är sanna mina ord inte ofta jag säger adjö till ett helt innehav i portföljen, men ibland händer det. Allt som ofta väljer jag att skala ner lite för att på så vis marinera mina tankar ytterligare. Ibland är det också för att vikta om mig något. Nu har jag gjort slag i saken och sålt allt. Min fråga är vilken av följande bolag jag nu ska ta in. Det blir lite av ett ”Ole, dole, doff” möjligtvis. Jag behöver din hjälp.
Ett skepp kommer lastat. Med Volvo
För många inklusive mig själv blev gårdagen en dag med röda siffror. Totalt föll portföljen ca -30k och jag är nu åter under 3,5 miljoner i totalt portföljvärde. När man uppnått en milstolpe i form av portföljvärde blir man allt som ofta av med den kortsiktigt, det är i alla fall min erfarenhet.
Jag tippade igår innan börsen öppnade att jag Volvo skulle falla hyfsat mycket (inte särskilt svårtippat). Att den skulle ner över 7% var något jag inte såg komma.
Det var nog inte siffrorna i sig som skakade marknaden utan utsikterna för kommande år som spås bli svagt enligt vd Martin Lundstedt. Han är åtminstone ärlig, och det ska man vara tacksam för 🙂 Letar vi finns det även optimistiska tankar hos honom i en värld lite längre fram.
”Vi har en stark värdekedja i Nordamerika och ett nytt produktprogram som är väl mottaget, så när marknaden kommer tillbaka är vi redo.”
Att köpa kvalité när en hel marknad/sektor skakar tycker jag är bland det bästa att göra. Därför valde jag igår att köpa ett rejält lass Volvo.
En sak som var hyfsat nytt för mig rör tulleffekterna för Volvo. Generella tanken har varit att Volvo inte ska påverkas i lika stor utsträckning av de 25 procentiga tullar på tunga lastbilar. Anledningen är att alla som säljs i USA tillverkas inom landet. Enligt Martin är det här en sanning med rätt stor modifikation.
”Än så länge är det inte så, men det kan bli så. Det är en av de sakerna som vi för närvarande inte vet om. Just nu påverkas vi som övriga, vilket beror på att insatsvaror som stål, aluminium men även andra komponenter, påverkas. Under kvartalet hade vi en negativ nettoeffekt på ungefär 0,5 miljarder kronor från tullar, men det blir också ett tryck underifrån från våra leverantörer”,
Sålt allt i Lundin
Största händelsen i veckan är att jag gjort mig av med hela innehavet i Lundin Mining. Den idén har funnits ett tag i mitt huvud men blev verklighet i veckan.
Under den tid jag ägt Lundin Mining har bolaget gått mer och mer mot fokus på koppar. När jag började investera tror jag koppar utgjorde ca 70%. Utifrån senaste presentationen är andelen av omsättningen 82%.
Det finns fortsatt mycket som talar för att Lundin Mining kan gå ännu bättre. Visst, kopparpriset är på All-Time-High nu men vad är det som säger att det likt guldet inte ska fortsätta uppåt? Det här är en enormt viktig resurs i den värld som sakta men säkert ska drivas av ren el.
Trots allt är koppar den metall med bäst ledningsförmåga bland de som används industriellt.
Lundin Mining är ett fantastiskt bolag och man är grymma på att prospektera och ta tillvara på de fyndigheter man hittar.
Idag har Lundin Mining utöver de fyra producerande gruvorna även ägande i ett stort projekt i Vicuña-distriktet (gränsen mellan Argentina och Chile). Här ska ett kluster av nya koppargruvor byggas. Vad jag tidigare fått höra är att Lundin Mining kommer bli en av de tio största kopparproducenterna globalt när man börjar bryta i Vicuña.
Mycket står dock på spel här och aktien har skjutit i höjden tack vare att konkurrenten Freeport fick problem efter en olycka vid en gruva 8 september.
Vart kliver jag in?
Sjöfart…shipping. Kalla det vad du vill och kärt barn har många namn. Norska fraktbolag som fraktar allt från rinnande olja till fysiska ting som säljs i butiker.
Det här är en produkt bland många utdelningsjägare även utanför Europa. Konceptet är väldigt enkelt och rätt självklart:
Du får en hög utdelning som över tid tenderar ligga på +10% i snitt. Denna delas ut kvartalsvis eller månadsvis beroende på vilket bolag du väljer. Utdelningen är extremt volatil och aktiekursen brukar följa den utdelningspotential bolaget för närvarande har.
För mig är det tre bolag som alltid befunnit sig i mitt blickfång:
Så vad säger ni? Ole, dole, doff
Fördelen med 2020 Bulkers förutom månatlig utdelning var att bolaget hade sin skattemässiga hemvist i Bermuda och att du på så vis slapp källskatten. Med tanke på hur bolaget delar ut kan viss utdelning fortsatt vara fri från källskatt – Läs mer om det jag skrev här.
Hur det funkar med de övriga har jag faktiskt inte kikat upp, men borde göra det. Kanske har du som läser svaret.
Tittar du på direktavkastningen hos Avanza kommer den inte vara särskilt nära verkligheten. Som exempel visar Avanza att Höegh Autoliners har 37% i direktavkastning. Anledningen är att man summerar de 4 senaste kvartalens utdelning och sedan dividerar med aktiekursen.
Det finns väl inget bättre sätt att göra det på, men för dessa bolag där utdelningen är volatil blir det ofta missvisande. Höegh Autoliners delade ut en galet stor utdelning på 14 norska i slutet på förra året.
I stället tycker jag det är sunt att tänka runt 10% om du investerar kontinuerligt över tid.
Min fråga till dig är. Äger du någon av dessa idag? Äger du kanske fler? Vilken ser du som bäst att hålla över tid?
Personligen gillar jag 2020 Bulkers mest, men det är nog för att jag skrivit mest om bolaget historiskt 🙂
Bra Kronan, intressant och få höra hur du tänker till lördagskaffet :). Nog är det Ole, dole, doff på de bolagen skulle jag säga. Av dem äger jag bara Höeg Autoliners nu. Hade de andra tidigare men fasade ut dem och övergick till fler försäkringsbolag. Såhär i efterhand tycker jag det var ett bra val. Försäkringsbolagen går som tåget och det är mindre volatilitet i min KF nu där jag har de utländska bolagen som har källskatt. Man ställs ju som investerare för olika val och tankar hela tiden, ibland blir det bra och ibland mindre bra. Just denna ombyggnad… Läs mer »
Behöver KTM fråga andra i vilka värdepapper han skall investera så visar det på att KTM. är en amatör som inte gör egna analyser och agerar därefter.Alltid lika roligt att läsa KTM och hans amatörmässiga agerande på börsen.Mvh Ahmed