2020 Bulkers har gått från ett bolag som nästan ingen hört talas om till att bli en av svenskarnas mest populära utdelningsbolag. Här kombineras hög utdelning med hög utdelning och vad vi kan förvänta oss över tid är just precis hög utdelning.
Fraktbolag och 2020 Bulkers
Det här är ett litet norskt fraktbolag till sjöss inom vad man kallar dry bulk companies, alltså bolag som skeppar torra produkter på sina fartyg. Sedan har vi även fartyg som transporterar vätskor såsom olja och liknande, men hit hör inte Bulkers.
2020 Bulkers kan generera ett fint fritt kassaflöde tack vare dess låga breakevens* som sedan bolaget använder för att månatligen betala ut till sina aktieägare i form av utdelning.
*Desto lägre breakeven är, desto snabbare kan bolaget få positiva effekter av sina investeringar (ROI)
Målet som fraktbolaget har är relativt enkelt. Genom sina 6 Newcastlemax-fartyg vill man försöka maximera aktieägarnas totala avkastning. Bolaget leasar ut fartygen till starka motparter och delar ut den absolut största delen av vinsten till sina aktieägare.
Sedan aktien noterades på Oslobörsen så har man infriat det här målet med bravur. Totalavkastningen sedan dess har varit strax över 300% och som exempel har OMXS30GI gjort 64% under samma tidsram. Absoluta majoriteten kommer från den extremt höga utdelningen som i snitt varit ungefär 10% sedan noteringen. Det kan jämföras med snittet av OMXS30 som ligger på 3,39% direktavkastning.
Det här är vad jag brukar kalla en extremutdelare.
Sålt fartyg för att bättre på balansräkningen
Tidigare i år fick vi reda på att 2020 Bulkers sålde två av sina då 8 fartyg. Med andra ord en rätt stor andel av flottan. Det här låter kanske negativt vid första tanken men man fick ett bra pris och bolaget har med klumpsumman lyckats betala av en stor del skuld men också en fet extrautdelning till sina aktieägare. Därför blir det lite knasigt att se direktavkastningen utifrån TTM, alltså de senaste 12 månaderna ifall vi även tar med extrautdelningen. Då blir direktavkastningen 15% och det kommer du inte få över tid.
Som du ser i diagrammet här nedan så är utdelningen väldigt volatil och du kommer inse att vissa månader så halveras utdelningen medan den dubblas andra. I tabellen nedan ser du även den riktigt stora extrautdelningen som skedde:
Även om bolaget skulle hålla 16 NOK i utdelning nästkommande år, vilket verkar vara någon sorts snitt, så är det ändå en direktavkastning på 10%. Jag tror att man över tid kan vänta sig 8-11% av denna högutdelare.
Det kommer komma tillfällen då 2020 Bulkers kan handlas riktigt billigt med tanke på fraktpriser och oro. Där är vi väl inte riktigt idag. Värt att notera är att alla fraktbolag till sjöss är utsatta för en mycket stor politisk risk. Det ser vi exempelvis idag med spänningen mellan USA och Kina.
Jag måste säga att jag gillar ledningens beslut att sälja de två fartygen. Tids nog kommer man nog kunna hitta rätt lägen att köpa tillbaka billigare än idag och medan får man ner skulden rejält vilket givetvis hjälper det fria kassaflödet att hållas på fin nivå.
Kikar vi på det tredje kvartalet så har det startat riktigt väl med en vinst som ser ut att komma in 10% högre än andra kvartalet det här året. Det andra kvartalets kassaflöde var utan tvekan väldigt fint när bolaget rapporterade. Här filtrerar vi också bort försäljningen av fartygen. Tyvärr återspeglad även det här i aktiekursen som också tagit fart uppåt. Konstigt vore väl annat 🙂
För att summera läget mår 2020 Bulkers riktigt bra och det är knappast någon ko på isen. Balansräkningen är helt klart solid med $19.2 miljoner i likvider. Skulden det senaste kvartalet minskade från $140 miljoner till $112.5 miljoner.
Jag har verkligen inte kikat på alla bolag inom shipping men 2020 Bulkers är utan tvekan min favorit. Vill man äga fraktbolag med hög utdelning så finns det nog inget bättre att äga än 2020 Bulkers. Att man betalar utdelningen månatligen är ett stort plus i kanten. Som en sista notis vill jag informera om källskatten i 2020 Bulkers som är lite annorlunda.
En portefølje uten shipping er jo ikke en utbytte portefølje spør du meg :).
2020 har gitt meg hele kjøpsverdien tilbake i utbytte på 4 år. Enest som slår det er vell MPCC. Men det er klart, mange stjerner i shipping bransjen.
Tack för tipsen. Lägger till bevakningslistan.
Inom shipping-segmentet äger jag Maersk, Genco Shipping, Hapag-Lloyd, Star Bulk Carriers och ZIM Integrated Shipping. Och jag köpte Flex LNG också eftersom jag tror på ökad efterfrågan av maritim transport av LNG i framtiden då Rysslands pipelines nu rostar ihop.
Tjosan Niklas!
Jösses vilken blandning men det är ju bra att vara diversifierad 🙂 Enda av ovanstående som jag skrivit om tidigare är nog Maersk och ZIM
Helt rätt! Bara man inser att det blir lätt volatilt så är det helt klart intressant men en skvätt shipping. När väl portföljen börjar bli större kan man nog öka andelen
Hur är 2020 jämfört med AMSC och BW?
Har aldrig riktigt ställt dessa mot varandra. Skulle jag också bra gärna vilja veta 🙂
Tack för att du följt mig så länge Super!
Kul att fler hittat till båt sektor, den stora tesen inom drybulk är den kommande båtbristen, majoriteten av båtarna som flyter idag byggdes ca 2007 – 2008. Normal livslängd är ca 25år, och nu går det inte att beställa båta förrens efter 2026(fullt på båtvarven som bygger främst containrar fartyg) #supercycle? Kolla in bulkers mindre kända storebror Himalaya shipping, samma folk och investerings filosofi
Bra punkt där Andreas och något jag inte vävt in i min egna lilla analys. Att båtarna faktiskt har en livslängd tänker man sällan på. Lite som med vindkraftparkerna som alla tror kommer snurra för evigt utan underhåll
Jag passar denna. Ägde Ocean Yield under flera år och den matade på fint med utdelningar ända tills de började få problem, utdelningarna sjönk stadigt och sen gick det snabbt utför. Fraktbolag är skitbra ända tills de inte är det längre, och det går snabbt utför. Vill jag ha 10% i DA finns det andra bolag.
Nu var vell ikke OCY ett shipping sellskap, hvertfall ikke i tradisjonell beskrivelse.
Problemet der var vell att hele utbyttet, og kanskje finansieringsmodellen var avhening av att DURB alltid var leid ut. Da leiekontrakten der gikk ut solgte også jeg.
Var en god investering om man kom seg ut i tiden. Hvorfor man satt kvar uten dekning på DURB er uforståelig for meg.
Väldigt värt att höra historier likt dessa https://snalgrisen.blogspot.com/ .
Ska man äga så ska man nog enbart ta det som inbringar bäst kvalité och inte stirra sig blind på nuvarande direktavkastningar eller sådant.
”Här kombineras hög utdelning med hög utdelning”, var detta meningen eller en miss? Med tanke på den väldigt höga utdelningen har jag en känsla av att det var med flit.
Jag sover gott med 2020 Bulkers i portföljen men har en alldeles för liten post, väntar på en ordentlig dipp innan jag går in med mer. Jag är dock rädd för att det går upp igen istället.
”var detta meningen eller en miss? ”
Det var helt och hållet med flit 😀
Jag har länge lurat på det här bolaget men aldrig riktigt våga slå till Jag köpte A.P Möller Maersk för lite drygt 1 år sedan och den aktien har Jag legat konstant back på ca 25% sedan köp! sanslöst dålig tajming med andra ord kanske det som gjort att man håller sig borta ifrån bulkers. Trodde att MAERSK skulle vara en stabil spelare då de har funnits länge och är en av de största men ack så fel man hade.
Ligger själv tyvärr i samma sits som du. Tänkte precis så om du. Läste att Hernhag undviker hela shipping branschen. Han uttryckte att det är för svajigt. Kronis, vad tänker du? Kliar det i köpknappen när det gäller shipping eller står du över?
Ibland har man galet dålig tajming och vi har nog alla gjort dessa ”misstag”. Har nog snarare med flyt att göra än något annat
Är det inte Maersk som det varit väldigt mycket skriverier om på senare tid? Har aldrig riktigt förstått vad problemen landar i
Äger en mindre post i Bulkers som gått bra hitills. Trevligt med månadsutdelning som höjer motivationen att investera. Du får gärna kika på Noram Drilling och skriva några rader om du har tid. Ett ganska nytt norskt bolag med månadsutdelning. De har oljeriggar men inte offshore som norska bolag brukar ha utan landbaserade i USA.
Jag kör på TORM
Jag har ägt Bulkers tillräckligt länge, så nu har utdelningarna överträffat min insats.
Men jag har inte någon jättepost, men det är alltid roligt med månadsutdelare.
Sitter med Höegh och Wallenius Wilhelmsen. Branschen viktar ca 1% av vår totala portfölj vilket jag tycker är gränsen för något så volatilt