Höegh Autoliners är ytterligare ett norskt shippingbolag som vunnit stor popularitet på senare tid; inte bara inom Sverige och Norge utan hos alla de som söker att ta del av deras stora utdelningar. I dagsläget är direktavkastningen drygt 40% och givetvis är det för bra för att vara sant. Det finns dock ett par anledningar till varför man skulle kunna äga denna i portföljen.

Tanken var att skriva en större genomgående analys av bolaget men så blev det inte. Vi har lite sjukdom just nu i familjen så jag får helt enkelt bara skriva några rader medan barnen sover.

Nu blev det snarare så att jag upplyser om bolaget, men man får läsa vidare själv. Det gäller självklart alla mina analyser.

 

Höegh Autoliners

Det är inget snack om saken. Höegh Autoliners har på senare tid fått rejält mycket uppmärksamhet och det skrivs flitigt om aktien i sociala medier och på forum. Det ser vi även när vi tittar på antalet ägare som verkligen exploderat upp under sista året.

 

Det må vara så att bolaget enbart varit noterat på Oslobörsen sedan 2022, men man har betydligt längre historik än så. Faktum är att man var pionjärer inom sektorn redan under 1920-talet. Allt sedan dess har flottan stadigt vuxit sig starkare.

Bolaget driver en flotta av ägda och långtidschartrade PCTC (Pure car truck carrier), med en kapacitet som sträcker sig från 2 300 till 9 100 CEU (Car eqvavilent unit). Här snackar vi alltså inte om oljefartyg utan snarare fartyg som fraktar bilar.

I årsredovisningen snackar man mycket om miljön och hur miljövänliga man faktiskt är. Jag skulle nästan kunna lita på det då flottan består av skepp som inte är uråldriga precis. Här är en bild av deras skepp inom Horizon Class, vilket är deras senaste modell. Den ser åtminstone mer miljövänlig ut en standardfartygen där ute 🙂

white hoegh vessel at sea

Bolaget har 1600 anställda med 16 kontor världen över. Hjärtat av bolaget är givetvis fartygen och där har man 40 stycken s.k. Roll on Roll Off fartyg som levererar bilar, höga och tunga, och bulklaster över hela världen.

Tidigare utdelningspolicy var att dela ut 50% av det fria kassaflödet. Den policyn har man nu skrotat och i stället ska man dela ut 100% av kassaflödet efter det att skuld och utgifter för nyutveckling är betalda. Det här fick den kvartalsvisa utdelningen att höjas avsevärt.

Avanza visar att bolaget har en direktavkastning på 43,64%. Faktum är att det stämmer ifall vi tar alla de kvartalsvisa utdelningar man gjort 2024 och dividerar med nuvarande aktiekurs på 104 NOK.

Dock ska vi komma ihåg att utdelningen pendlar rejält inom shippingbolag och det är svårt att analysera vad vi kommer få nästa gång.

Historiska och framtida utdelningar
NOK per aktie X-dag Utbetalning
14,2664 2024-12-09 2024-12-18
7,1846 2024-08-19 2024-08-28
6,2795 2024-04-29 2024-05-08
19,9216 2024-02-21 2024-03-05
4,1072 2023-10-30 2023-11-08
3,6848 2023-08-21 2023-08-31
3,385 2023-05-08 2023-05-16
2,369 2023-02-15 2023-02-23
1,082 2022-11-09 2022-11-17
0,76 2022-09-05 2022-09-13

Leker vi med tanken att bolaget presterar den lägsta utdelningen 2024, nämligen 6 NOK, varje kvartal nästkommande år så blir direktavkastningen ändå över 24%. Det är heller inte ovanligt att direktavkastningen pendlar rejält bland shipping bolag men generellt är den hög.

Jag gillar att bolaget fraktar annat an containers och olja. Det känns som att bilar är stabilt och att det kommer dröja ett tag innan dessa börjar flyga. Höegh Autoliners historik samt diversifiering mellan länder och storlek är heller inte negativt.

Skuldsättningen är imponerande och inte alls en riskfaktor.

Rapporten kvartal 3 kom in bra där nettovinsten ökade med 5% och utdelningen steg med 19%. Trots handelshinder och tullar så fortsätter bolaget att tuffa på mycket fint. Det är möjligt att den sättning i kurs vi sett under ett års tid berott på Trump och hotet om extra tullar.

Jag lämnar bolaget så. Det blev en kort skrift men förhoppningsvis gav det åtminstone en inblick i vad bolaget pysslar med. Som vanligt är nog inte den här typen av bolag som du ska övervikta i portföljen. Jag kommer åtminstone lägga in 1-2 shippingbolag i portföljen nu när jag byter ut till mer högutdelande bolag.

17
0
Kommentera gärna :)x
()
x