Höegh Autoliners är ytterligare ett norskt shippingbolag som vunnit stor popularitet på senare tid; inte bara inom Sverige och Norge utan hos alla de som söker att ta del av deras stora utdelningar. I dagsläget är direktavkastningen drygt 40% och givetvis är det för bra för att vara sant. Det finns dock ett par anledningar till varför man skulle kunna äga denna i portföljen.
Tanken var att skriva en större genomgående analys av bolaget men så blev det inte. Vi har lite sjukdom just nu i familjen så jag får helt enkelt bara skriva några rader medan barnen sover.
Nu blev det snarare så att jag upplyser om bolaget, men man får läsa vidare själv. Det gäller självklart alla mina analyser.
Höegh Autoliners
Det är inget snack om saken. Höegh Autoliners har på senare tid fått rejält mycket uppmärksamhet och det skrivs flitigt om aktien i sociala medier och på forum. Det ser vi även när vi tittar på antalet ägare som verkligen exploderat upp under sista året.
Det må vara så att bolaget enbart varit noterat på Oslobörsen sedan 2022, men man har betydligt längre historik än så. Faktum är att man var pionjärer inom sektorn redan under 1920-talet. Allt sedan dess har flottan stadigt vuxit sig starkare.
Bolaget driver en flotta av ägda och långtidschartrade PCTC (Pure car truck carrier), med en kapacitet som sträcker sig från 2 300 till 9 100 CEU (Car eqvavilent unit). Här snackar vi alltså inte om oljefartyg utan snarare fartyg som fraktar bilar.
I årsredovisningen snackar man mycket om miljön och hur miljövänliga man faktiskt är. Jag skulle nästan kunna lita på det då flottan består av skepp som inte är uråldriga precis. Här är en bild av deras skepp inom Horizon Class, vilket är deras senaste modell. Den ser åtminstone mer miljövänlig ut en standardfartygen där ute 🙂
Bolaget har 1600 anställda med 16 kontor världen över. Hjärtat av bolaget är givetvis fartygen och där har man 40 stycken s.k. Roll on Roll Off fartyg som levererar bilar, höga och tunga, och bulklaster över hela världen.
Tidigare utdelningspolicy var att dela ut 50% av det fria kassaflödet. Den policyn har man nu skrotat och i stället ska man dela ut 100% av kassaflödet efter det att skuld och utgifter för nyutveckling är betalda. Det här fick den kvartalsvisa utdelningen att höjas avsevärt.
Avanza visar att bolaget har en direktavkastning på 43,64%. Faktum är att det stämmer ifall vi tar alla de kvartalsvisa utdelningar man gjort 2024 och dividerar med nuvarande aktiekurs på 104 NOK.
Dock ska vi komma ihåg att utdelningen pendlar rejält inom shippingbolag och det är svårt att analysera vad vi kommer få nästa gång.
NOK per aktie | X-dag | Utbetalning |
---|---|---|
14,2664 | 2024-12-09 | 2024-12-18 |
7,1846 | 2024-08-19 | 2024-08-28 |
6,2795 | 2024-04-29 | 2024-05-08 |
19,9216 | 2024-02-21 | 2024-03-05 |
4,1072 | 2023-10-30 | 2023-11-08 |
3,6848 | 2023-08-21 | 2023-08-31 |
3,385 | 2023-05-08 | 2023-05-16 |
2,369 | 2023-02-15 | 2023-02-23 |
1,082 | 2022-11-09 | 2022-11-17 |
0,76 | 2022-09-05 | 2022-09-13 |
Leker vi med tanken att bolaget presterar den lägsta utdelningen 2024, nämligen 6 NOK, varje kvartal nästkommande år så blir direktavkastningen ändå över 24%. Det är heller inte ovanligt att direktavkastningen pendlar rejält bland shipping bolag men generellt är den hög.
Jag gillar att bolaget fraktar annat an containers och olja. Det känns som att bilar är stabilt och att det kommer dröja ett tag innan dessa börjar flyga. Höegh Autoliners historik samt diversifiering mellan länder och storlek är heller inte negativt.
Skuldsättningen är imponerande och inte alls en riskfaktor.
Rapporten kvartal 3 kom in bra där nettovinsten ökade med 5% och utdelningen steg med 19%. Trots handelshinder och tullar så fortsätter bolaget att tuffa på mycket fint. Det är möjligt att den sättning i kurs vi sett under ett års tid berott på Trump och hotet om extra tullar.
Jag lämnar bolaget så. Det blev en kort skrift men förhoppningsvis gav det åtminstone en inblick i vad bolaget pysslar med. Som vanligt är nog inte den här typen av bolag som du ska övervikta i portföljen. Jag kommer åtminstone lägga in 1-2 shippingbolag i portföljen nu när jag byter ut till mer högutdelande bolag.
Tack för genomgången kronan! Jag själv köpte A.P.Möller Maersk för ca 2 år sedan då Jag ville doppa tårna i shipping branschen, Aktien störtdök 25% kort efter köpet och har inte återhämtat sig sedan dess. Dessutom så halverades utdelningen. Jag valde Maersk eftersom de är stora och har hängt med länge. En aktie kostar ca 24000 kr! och Jag köpte därför endast 1st. Det höga aktiepriset gör ju att det är lite svårt att småköpa i bolaget. Kan väl konstatera att man hade maximal otur vid det köpet och det behöver ju inte gå dåligt nästa gång man köper tex… Läs mer »
Tack för kommentaren Mikael!
Har inte varit en superutveckling för Möller sedan jag skrev sist men man verkar nu bottnat. Som du skriver är utdelningen här väldigt volatil och det får man räkna med!
https://www.kronantillmiljonen.se/aktieanalyser/moller-maersk-27-direktavkastning/
Jag har köpt lite så det lär väl gå jättedåligt framöver, brukar vara så 😀
https://dividendi-ekonomi.blogspot.com/
Tack för upplysningen https://dividendi-ekonomi.blogspot.com/ !
Mitt enda tips gällande shipping och liknande är att gå ur i tid. Har ägt både Ocean Yield och Knot (shuttle tankers) och det gick väldigt bra ända tills det inte gjorde det längre, och då gick det utför och det med besked. Numera äger jag en lite stek i MPC Container ships och är väl under vatten med ca 15%. Kassaflödet är det viktiga här, inte kursen. Man får dock vara om och kring sig då även utdelningarna kan variera kraftigt och läsa rapporter noga. Detta är nog den aktie med högst risk som jag äger.
https://snalgrisen.blogspot.com/
Kul att du fortfarande hänger dig kvar Snålgrisen. Svårt att veta hur när rätt tid är däremot 🙂 Skulle vara intressant att sammanställa alla och få någon typ av helhetsbild. Tror dock att denna stigit mest i popularitet på senare tid. Historiken (inte börshistoriken) är ett stort plus
Relativt ny läsare men har följt bolagen sen förra sommaren och investerat i båda.
Roligt att få möjligheten att läsa om både ”Vår energi” och Hoegh Autoliners från dig KTM!
Väldigt få som skriver om bolagen här i Sverige så jag försöker göra det jag kan åtminstone 🙂
Nu mår då barnen bättre i alla fall. Helt galet så fort de kan bli sjuka och hur fort de kan bli friska
Jisses vad tyst det är här, ingen som har några tankar alls om rapporterna som kommer eller året 2025? Tycker det är dags att blicka framåt . Enligt mig skriker gubbaktier i detta forum
Ja du kommer inte få någon kursraket i alla fall. Men jag skriver generellt om stabila utdelningsbolag och inte GameStop liknande aktier
Shippingbolag skall man äga många olika av för att minska sina risker och öka sina möjligheter.Köp små poster ofta på röda dagar istället för stora poster på blåa dagar då aktiekurserna svänger väldigt mycket på daglig basis.Man skall inte heller stirra sig blind på den höga utdelningen utan det går väldigt bra att utnyttja svävningarna upp och ner och istället ta hem vinster om man har en vinst innan X-dagen.Jag har ännu inte tjänat några pengar på utdelningar från Höegh då jag istället har valt att ta hem snabba hem vinster flera gånger under 2024.Pengar som utdelning eller vinst är… Läs mer »
Hur orkar du..
Mellanslag mellan dina meningar, radbrytning etc så får du en text som faktiskt går att läsa.
Starta en egen blogg för h-e. Samma upprepningar i kommentar efter kommentar.
Detta är ju inte friskt
Anonym,
Bloggaren Två Månadslöner vill nu göra en intervju med Peter Jansson. Läs gärna min kommentar kring detta,och ge lite support.
MvH Lars
Hejja! Mer Peter till folket! 🙂
Oh, en sådan intervju skulle jag gladeligen sponsra, och sedan läsa otaliga gånger innan Peters alla goda tips om blåa och röda dagar ramas in och placeras ovanför sängen
Aktierärandelarivärdepappersbolagochkanköpasochsäljaspåbörsernförattgeägarenandelivinstellerförlust.Aktieägarenharrätttodeltavförtjänstivärdepappersbolagetgenomutdelningochkanocksåvinstagenomattaktienhöjeritsvärde.Omväntkanvärdetfallaochägarenkanlidaförlust.Ettföretagsaktiekurspåverkasavfaktorerfrånbolagetsresultat,marknadstrenderochekonomiskautveckling.Aktiemarknadernaäroftakoppladetillexternainformationochosäkerheter,vilketgörattpriserkanvarieraäveniväldigtkortaperioder.Föratthandlaaktierkrävsdetanvändningavmäklartjänstochdetkanvarasvårtattförutspåprecisvarmarknadenärpåväg.Menförinvesterarenkanaktiererbjudaförmögenhetstillväxtövertidominvesteringsstrateginärrättframtagenochriskernhanterasförsiktigt.