Nästa år (2019) så höjs skatten för ISK och KF ytterligare ett snäpp. Fick en förfrågan att skriva lite mitt tycke kring den här sparformen samt berätta hur ni investerare bör tänka. Det här blir en historisk återblick kring vad som hänt.
Det vi idag kallar för Investeringssparkonto (ISK) togs fram den 1:januari 2012 efter ett riksdagsbeslut. Tanken var att motivera och förenkla sparande genom att minska krånglet kring deklarationen. Man beslutade om att faktorn för schablonintäkten skulle ligga på samma lika som statslåneräntan, vilket då var 1,65%
Vi blev här lovade att ISK skulle fortsätta vara en gynnsam investeringsform samt att man inte skulle rucka på detta. 2016 fick vi dock en försämring. Faktorn skulle då bli statslåneräntan + 0,75 procentenheter. Dessutom lades en minsta gräns på 1,25%.
| Inkomstår | Statslåneränta (30 nov föregående år) | Ökning | Minsta faktor | Faktor för schablonintäkt |
|---|---|---|---|---|
| 2012 | 1,65% | — | — | 1,65% |
| 2013 | 1,49% | — | — | 1,49% |
| 2014 | 2,09% | — | — | 2,09% |
| 2015 | 0,90% | — | — | 0,90% |
| 2016 | 0,65% | 0,75% | 1,25% | 1,40% |
| 2017 | 0,27% | 0,75% | 1,25% | 1,25% |
| 2018 | 0,49% | 1,0% | 1,25% | 1,49% |
Det slutade inte här. Nu i år fick vi ytterligare en försämring och ”påslaget” ökade med 0,25 procentenhet (till en hel procent). Statslåneräntan hade här också stigit från 0,27% till 0,49%
Nu hade investerarna fått nog. Vi insåg att det här med att ”inte rucka på ISK” bara var käbbel.
Till detta så gick Vänsterpartiets ekonomiskt-politiska talesperson Ulla Andersson ut med att vi förstorade det hela. Höjningen skulle bara innebära ett par påsar ostbågar enligt henne. Tydligt är att Ulla aldrig hört talas om ränta-på-ränta effekten och hur större avgifter verkligen påverkar denna effekt negativt över tid.
Jag var inte heller sen med att förmedla min reaktion på det hela. Det gjorde jag med en Tweet som verkligen fick galet mycket reaktioner:
Vi får aldrig glömma… 💸 pic.twitter.com/WeqWl2UK07
— Kronan till Miljonen (@KronaTillMiljon) March 24, 2018
Den nya ISK och KF skatten
Nästa år höjs alltså statslåneräntan och således också skatten på ISK/KF. Dock blir det marginellt, från 1,49% (2018) till 1,51% (2019).
Den här höjningen innebär ungefär 6 kr extra i skatt per 100.000 kr sparat. Inga jättesummor, men det växer såklart över tid och troligtvis är detta inte den sista höjningen som kommer ske nu när räntan börjar höjas.
Något jag är rädd för är att det extra påslag som inte införs justeras när väl statslåneräntan stiger. Det är alltid lätt att höja skatter då det innebär mer pengar. Att ta bort pengar är betydligt svårare – vem/vilka ska drabbas?
När är det lönsamt att välja ISK/KF?
Det vi får höra är att det oftast är bättre att välja en vanlig aktie- och fonddepå om du sparar på riktigt riktigt lång sikt. Anledningen är då den skatt som du varje år betalar i sin ISK/KF och att denna äter upp lite av den effekt som ränta-på-ränta ger.
Hur lång tid som gäller är svårt att räkna på. Det beror helt klart på hur statslåneräntan varierar över tid samt då påslaget givetvis. Generellt sätt så blir det givetvis kortare tid ju högre påslaget blir och ju högre statslåneräntan blir.
Rent krasst så gäller det att få en avkastning på över dessa 1,51% för att det ska vara lönsamt att spara i ett ISK. Det är väl därför jag brukar rekommendera att du som enbart sparar i räntor (räntefonder etc.) bör ha dessa i ett traditionellt konto. För annars äts ditt kapital upp.
En sak som ändå är skönt med ISK är att när du väl en dag ska leva på ditt kapital så är det skattat och klart. Då slipper du skatta 30% på den avkastning du fått.
MEN! Det man ska komma ihåg är att ISK kan bli en dålig sparform. Lek med tanken att vi får ett par dåliga år på börsen (som i år), samt att schablonfaktorn ligger på låt säga 3,5%. Då förstår vi snabbt att de med vanligt aktie och fondkonto blir vinnarna för just den här perioden.
Är det något jag glömt? Är du också orolig att det extra påslaget på 1% inte justeras när väl räntorna börjar ticka uppåt? Vad tycker du är största fördelen med ISK/KF?



Så länge vi får en blå regering/budget är jag inte nämnvärt orolig. Varje gång S/MP/V hamnar i regeringsställning får jag ont i magen. V har ingen trovärdig budget över huvud taget, allt går ut på att beskatta det hårt arbetande folk som gör välfärden möjlig. Ulla Andersson verkar faktiskt vara född igår, om hon på allvar tror att samhället utan protester kan betala hur höga skatter som helst. Jag behöver inte gå längre än till mig själv. Jag bryr mig inte så mycket om att strida för stora löneförhöjningar, och jobba över gör jag nästan aldrig längre, såvida jag inte… Läs mer »
Jag börjar redan fundera på hur det kan tänkas se ut om 20-30-40 år?? :/
Det är givetvis svårt att säga. Som utvecklingen har sett ut hitintills så bådar det väl inte direkt gott, men mycket kan ändras. Skulle säga att det också beror mycket på vilken regering vi får. Vänsterpartiet har ju sagt klart och tydligt att det är fel att folk tjänar pengar på att ha pengar, vilket är lite grundtanken med investeringar och ränta-på-ränta.
Skrev tidigare ett inlägg kring vad de olika partierna tycker om isk skatten
https://www.kronantillmiljonen.se/kunskap/sa-tanker-partierna-om-isk-kf-skatten/
Förstå att det här bara är början på vad ultra-extremisterna i vänsterpartiet vill uppnå. Här kommer några smakprov från deras senaste partiprogram:
”De rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former.”
”Det ekonomiska fåtalsväldet måste ge plats åt de arbetandes demokratiska förvaltning. Införandet av socialismen kräver kapitalismens avskaffande”
”Den väpnade kampen ska inte romantiseras. Den är alltid sista utvägen.”
Hej Venezuela 2.0 mixat med regelrätt kommunism. Det skrämmande är att hela 8,0 % av befolkningen i valet senast röstade på detta våldsbejakande och totalitära rödbruna parti med rötterna i Sovjetunionen…
Tjosan!
”. Införandet av socialismen kräver kapitalismens avskaffande” – vet att jag hört det tidigare i något samband och tror det var från just den här valrörelsen.
Är inte allt för mycket insatt i politik och vet egentligen inte vart VP står i övriga frågor. Däremot lyssnade jag på avsnittet i Framgångspodden där Jonas intervjuades och måste tyvärr säga att jag stängde av enbart efter 5 minuter.
https://www.kronantillmiljonen.se/poddar/jag-kunde-inte-lyssna-mer/
Tror inte vår kära Ulla har fattat vad det innebär de åren börsen går på minus och man ständigt skall höja ISK, bästa garanten mot fortsatt höjd skatt på sparande är en ny regering
Jag blir ledsen när den höjs, men ännu mer ledsen blir jag när jag hör dumma jämförelser som Ulla uttalar sig om. Att man sedan inte går ut med att man haft fel är ännu mer galet.
Alltid tråkigt med skattehöjningar för oss som tar hand om vår ekonomi.
Kanske tänker jag fel men jag brukar räkna med att så länge den skattefria utdelningen på ISK blir högre än schablonbeskattningen så är det fördelaktigt, dvs dom 30% på utdelningar man annars skulle få skatta ska täcka schablonbeskattningen.
Håller med. Vilken direktavkastning som dina aktier har spelar en står roll i hur förmånlig man kan anse att det är att att ha ISK jämfört med depå. Detta lyfts inte fram så ofta men påverkar självklart mycket.
Hej!
Jo du har rätt i det du skriver. Såhär har Avanza uttryckt sig, vilket känns rimligt:
”För att schablonskattade konton ska vara fördelaktiga måste avkastningen överstiga schablonräntan, alltså 1,51%. Nu är det nog också rimligt att ta i från höften för att inte behöva byta sparform från ett år till ett annat och trots allt så förväntar vi ju oss faktiskt stigande ränteklimat framöver. ”
Med ett så tuktat folk som det svenska kommer det nog behövs mer än några procentenheters höjning på ett område som de flesta är helt blinda för att det existerar. Däremot så är det inte omöjligt att kapital börjar flyttas ur landet när smärtgränsen börjar kännas.
För övrigt anser jag att alla borde få en faktura på skatten inklusive AG-avgifter etc. varje månad, istället för att den dras innan lön betalas ut. Fler skulle nog ifrågasätta vad överheten gör med deras löner då.
Om 20-30-40 år vet ju ingen hur det ser ut. Det är ju så lång tid att i princip allt kan ändras.
Men, och det tycker jag missas ganska ofta. Det är ju lätt att flytta från ISK till aktie/depå-konto, för det utlöser ju ingen skatt. Så om räntan och därigenom skatten på ISK skjuter i höjden är det ju bara att flytta. Men då ska du ju veta att du inte vill flytta tillbaka snart, för då utlöser du ju skatt på vinsten åt andra hållet.
Värre för oss med KF… Den flytten är inte lika lätt.
Lätt och lätt, det blir till att sälja innehaven och köpa dem i depå. Inte optimalt, men inte så krångligt heller!
Hej KTM! Jag vill börja med att tacka för en bra blogg. Det är helt klart en av de bloggar jag följer med störst intresse och det här är den första kommentaren jag lämnar. Men till ämnet: Jag håller helt med om att höjningen av ISK-beskattningen känns lite svekfullt om man tänker på det som sades från början att man inte kommer röra denna. Jag håller också med om att skatt på sparande kan sända fel signaler. Men en sak som där jag inte förstår i ditt tankemönster är effekten av ränta på ränta för just den här skatten? Tänker… Läs mer »
Tack för en bra blogg, läser här dagligen!
Ulla Andersson är farlig för svensk finanspolitik, hon har tyvärr lyckats bidra till urholkande reformer under senaste 4 åren med S-MP regeringen med aktivt stöd från V.
Hon har inte heller någon utbildning inom området, men ändå ska hon ha rollen som ekonomisk politisk talesperson för ett riksdagsparti.
Inget illa menat mot förskolelärare, men jag skulle inte sätta deras sakkunnighet inom det här området högt upp (som jag tror behövs)
Kan bli läge att kolla upp att flytta delar av portföljen utomlands.
Håller med dej ktm och politiker kan man fetglömma att lita på. -) men om du ser isk som en pensionssparande med uttag av utdelningar osv så är det den än bäst om man ska va ärlig som Svensson och inte som politiker och fackpampar som fuskar och är överbetalda med feta pensioner………
ISK är otroligt förmånligt jämfört med ”gamla” normala beskattningen på kapital, så fattar inte varför folk gnäller. Tycker skatten är för gynnsam när räntan är så här låg och att det borde höjas ett snäpp så att grund skatten blir högre, men inte ökar lika mycket när räntan blir högre.
Och blir skatten ”för hög” kan man ju bara säga till banken att flytta över hela innehavet till en vanlig depå så har du den vanliga 30 % beskattningen, så det kan ju i princip aldrig bli sämre än den vanliga beskattningen…..
Hej, det här inlägget tog sig in på Bloggtoppen vecka 50. Tack för en bra läsning!