Nej, jag har inte använt utdelningen till att tanka. Faktum är att jag inte tagit ut en krona från min portfölj sedan starten 2015. Men jag lyckades faktiskt häromdagen tanka för ganska exakt samma summa som utdelningen från Axfood förra veckan.
Så, i kronor räknat fick jag 1100 i utdelning men dessa försvann som middagsmat till vår nya bil.
Nu blev det en Diesel mitt i rådande prishöjningar och självklart frågar du varför vi inte köpte en elbil? Det är en bra fråga men det kan också finnas anledningar till att man för tillfället inte kan ha en elbil. Laddningsmöjligheter, klimat, utrymme, behov är väl några exempel. Vi kanske kunde ha hittat en elbil som uppfyllde våra behov, men så blev det inte denna gång.
För vår del ville vi ha en större bil, som drar runt 0,5 blandad körning och som är rätt lätt att reparera själv. Jag kan inget om elbilar…
Sverige, näst dyrast diesel i världen
Ja, faktum är att dieseln i Sverige är näst dyrast i världen. Enbart Hongkong har dyrare.
Dieselpriset i världen
1. Hongkong 19,35 kr/liter
2. Sverige 18,72 kr/liter
3. Norge 17,23 kr/liter
4. Israel 16,99 kr/liter
5. Storbritannien 16,65 kr/liter
När jag höll på tanka bilen så fick jag en chock :O
1 150 kr?!
Funderar om jag någonsin tankat för över tusenlappen men kan inte komma på något tillfälle. Här vill jag poängtera att tanken i vår nya bil är bra mycket större. Den rymmer typ 70 liter. Sedan har jag lite märkliga beteenden när jag tankar.
Nu såg jag att Statoil (Cirkel K som vissa säger) tar nära på 19 kr per liter.
Om vi säger att jag skulle köra min bil till sista droppen så skulle det kosta 70*18,97= 1327 kr för en full tank 😀
Varför är det då så dyrt i Sverige? Nå. på ekonomifakta.se kan vi läsa följande:
- Pris vid pump: 14,47 kronor/liter
- Varav skatt: 7,60 kronor/liter
- Skattens andel av priset: 52,5 procent
Det här var dock info från i somras men jag såg en graf igår på TV4 som visade att skatterna är kring 47%.
Jag tar åt mig av feedback och ska inte prata mycket mer politik om jag inte tycker det är relevant. Vi kan dock se att en stor del av priset är just skatt.
Sedan är det frågan om alla behöver tanka? Behöver verkligen bönderna framföra sina traktorer? Jag minns att jag såg någon kvinna på Twitter som skrev typ såhär:
”Varför ska bönderna klaga på bensinpriserna hela tiden? De kan väl bosätta sig här inne i Stockholm och köpa sin mjölk i butikerna som alla oss andra. Då slipper de producera sin egna mjölk och kan även ta tunnelbanan”
Jag tror inte jag behöver kommentera det jag skrev ovan 😀 Vissa tror kanske att mjölken i butikerna kommer från ett Balthazar labb
Själv tror jag inte att högre bensinpriser kommer få folk att köpa elbilar snabbare. Vad som däremot blir är att människor tänker efter före man tar bilen och det är väl bra. Däremot är det långt ifrån alla som kan leva med enbart kollektivtrafik.
En aktierelaterad reflektion
Jag skrev tidigare en analys om Chevron som utdelningsbolag. Denna har i alla fall fått ett rejält uppsving tack vare höjda priser så inget ont som inte har något gått med sig. Jag äger inte Chevron idag.
Har du stabila bolag som är beroende av en råvara så är det allt som oftast bra köpläge när den råvaran får sig en smäll.
Bil är ett måste om du bor på en mindre ort, ett måste om du har barn med, bil är frihet och oberoende, för mig får det kosta någon tusenlapp i månaden, bilen skall fungera klockrent, jag lägger hellre mer på inköp av en bra bil än på reperationer.
Yep! Så är det. Men vissa vill inte tro det. Tycker det ändå är bra av t.ex. lyxfällan att värna om detta. De säljer ibland inte alla bilar i en familj t.ex.
Håller med helt. Utan bil hade familjelivet varit svårare under de år barnen var yngre. Eller handla för den delen! Lägger dock sällan mer pengar än vi behöver på bil vid köp.
Väldigt glad för min elektriska kickbike. Sparat mig en massa pengar och låter bilen stå stilla större delen av veckan. Skall åka med den till kontoret i morgon för jag inte varit på länge. ROI var 50% per månad, jag har aldrig tjänat in en investering så snabbt. Två månader så var investeringen tebax. Dyr bensin, långa köer och trängselskatt gör att elektriska kickbikes för 3000 spänn är helt fantastiska investeringar för dom som bor i stan.
Brorsan har gjort precis samma sak, han har ca 1 mil in till jobbet, men som tur är cykelvägen nästan hela vägen. Vi bor i en mindre stad så det funkar bra även ute på landsbygden. Själv så springer, går eller cyklar jag till samma jobb.
1 mil ändå! Det är rätt långt men förstår att det ändå går undan med en sådan sparkcykel. Vissa sveper förbi med en otrolig hastighet tycker jag 😀
Tjenare Mikael!
Väldigt intressant. Hur gör du när du väl kommer på jobbet? Låser du fast den i något eller tar du den med dig in? Har funderat på hur jag ska lösa det rent praktiskt.
Vi ska också tillbaka på kontoret nämligen 🙂
Jo jag sålde PRU och köpte Chevron för ca 1 månad sen ville ha utdelningarna på samma månader
Oj. Köpte du inte nyss PRU eller har jag missat något? Chevron är intressant men lite omvänt en vallgrav. Å andra sidan kommer nog oljan behövas så länge jag ska leva på portföljen tänker jag 🙂
Hade bil för en massa år sedan, men då jag bor centralt i en spansk tätort och jobbar hemifrån blev den till sist mer av ett problem än en tillgång, så jag gjorde mig av med den. Tror definitivt att el-bilar är framtiden däremot, men investerade inte i någon tillverkare typ Tesla – däremot köpte jag en massa aktier i lithium-producenter. ALB och SQM som gått som tåget. Dessutom ger de utdelningar. Har även diversiferat och köpt bolag som producerar både olja (Petrobras, Lundin Energy, BP, …) naturgas (SNAM, Naturgy) och vindkraft (Iberdrola)