Nu var det ett tag sedan jag resonerade om en eventuell förändring i utdelningsportföljen. Den ändringen är nu gjord och jag känner mig hyfsat nöjd med mitt val. Senaste veckorna har det blivit att köpa dippen som uppstått två gånger. Troligtvis blir detta ett innehav som kommer finnas länge i portföljen.
Under sista månaden har jag nämligen sålt av lite i en del i några innehav innehav – Axfood, AstraZeneca och EQT. Pengarna har sedan mest legat och skvalpat, men nu är valet gjort.
Det jag då valde att plocka in blev till slut norska månadsutdelaren
2020 Bulkers efter att ha jämfört denna med några andra alternativ.
Jag tycker att det var ett bra läge att komma in just nu och köpte en större mängd aktier när kursen föll. I långa loppet kommer det knappast spela så stor roll då jag planerar att köpa i stort sett varje månad.
2020 Bulkers i korthet
2020 Bulkers är ett relativt ungt bolag som grundades 2017. Bolaget verkar inom sektorn sjötransport och äger samt driver torrlastfartyg (”dry bulk carriers”).
Verksamheten går ut på att transportera bulkvaror, typ järnmalm, kol, spannmål etc. via deras stora fartyg.
Flottan består i huvudsak av sex stycken Newcastlemax fartyg som delvis ägs, delvis leasas. Målet är klart och tydligt – man vill maximera utdelningen till aktieägarna i form av hög direktavkastning:
Målet för 2020 Bulkers är att maximera avkastningen till aktieägarna från sina sex Newcastlemax-fartyg. Koncernen kommer att söka hyra ut fartygen till starka motparter och fokusera på att återföra så mycket kapital som möjligt till aktieägarna i form av en hög direktavkastning genom utdelningar.
Det du som investerare bör tänka på är att utdelningen kommer vara extremt volatil från en period till en annan. Till vilken kurs du köper och hur den kommande utdelningen blir kommer vara grunden för den direktavkastning du får. Det här gäller samtliga bolag inom shipping.
2020 Bulkers är en månadsutdelare och du kan i diagrammet nedan se hur volatil utdelningen faktiskt varit.
Jag tittade ändå upp historiken och mellan 2020 – 2025 har aktien givit en direktavkastning mellan 7% till 20%, räknat på ett snitt för respektive helår. Över tid tycker jag att du kan vänta dig 8-9%, även om det aldrig är någon garanti med utdelningar, precis som bolaget själva skriver i sin utdelningspolicy.
Det jag tycker är intressant är hur fantastiskt fin totalavkastning 2020 Bulkers givit om du återinvesterat all utdelning. Det är liksom 437% räknat sedan pandemin. Historik säger tyvärr inget om framtiden, men det är hursomhelst fascinerande.
Källskatten är också lite av ett frågetecken för 2020 Bulkers. Här berättar jag vad som är viktigt att tänka på.
Om du nu läst inlägget jag länkade ovan förstår du att källskatt kommer dras på utdelningen med 25%, förutsatt att det handlar om ren utdelning och inte Cash Distribution. Förr var det så att dessa Cash Distributions var frekvent förekommande men under hela 2025 har enbart 2 sådana delats ut.
Du som ägt bolaget ett tag och vet hur det funkar (och framförallt kan se) får gärna skriva till mig.
Utöver denna är jag också intresserad av att plocka in Vår Energi i portföljen. Förr när jag hörde namnet ”Vår Energi” trodde jag alltid att bolaget verkar inom Förnybar Energi av någon anledning. Det är nog så långt ifrån sanningen man kan komma 🙂
Hoppas ni får en riktigt trevlig helg där ute!





Jeg har eid 2020 omtrent siden start.
Bolaget er under avvikling som det ser ut. Kun to båtar igjen.
Hvorfor kjøpte du nå? Pareto analysen om att alt likvideres og utbetales? Det skal jo, enligt Pareto, gi noe over dagens kurs.
Veldig interessant å høre hva som gjorde att du gikk in nå?
Halloj!
Har faktiskt inte gått igenom Paretos analys utan bara bolagets egna presentationer. Det är ändå rätt lite information om detta och är det skrivet i sten att man faktiskt kommer upphöra med sin verksamhet?
Jättebra information. Jag ska ta och läsa lite ytterligare om just detta
Hei
Nej, skriver i sten är det ju inte så man vet aldrig. Dom har dock varit tydlig på från start att om dom får en bra deal säljer dom allt.
Det har dom sagt sedan 2019 og återupprepat många gånger sedan.
https://www.dn.no/marked/2020-bulkers/tor-olav-troim/magnus-halvorsen/troims-torrlastsjef-apner-for-a-selge-hele-selskapet-om-det-er-mer-lonnsomt-for-aksjonarene-a-selge-om-seks-maneder-sa-gjor-vi-det/2-1-685640
Just på grund av det sätter jag mina slantar på att det är vad som nu händer.
Dom får helt enkelt en bra deal og har då tjänat sina pengar.
Blir väll Bruton nästa då.
Tjena KTM,
Tack för din genomgång! Jag vill dock nyansera bilden något.
2020 Bulkers har nyligen sålt fyra av sina sex fartyg, vilket kraftigt minskar bolagets intjäningsbas. Utan en tydlig plan för hur kapitalet ska användas framåt blir det svårt att se caset som långsiktigt hållbart. Dessutom är shipping en ytterst cyklisk och kapitaltung sektor, där vinster och utdelningar varierar kraftigt. Den höga direktavkastningen speglar därför främst marknadsrisk, inte stabilt kassaflöde.
En bra påminnelse om vikten av att skilja mellan hög yield och hållbar utdelning.
Hej hej!
Väldigt fin info där. Att minska flottan behöver inte betyda att man på sista raden blir sämre. Allt handlar väl om cash-breakeven. Vad jag förstått har styrelsen ännu inte beslutat om hur utdelningen kommer användas. Troligtvis för att betala av skuld.
Med det du skrev ovan håller jag med om att mitt köp är lite märkligt.
Hej, också köpt ett par aktier. Läste dock precis att de säljer två fartyg och bara kommer ha tre kvar. Någon i något forum skrev att han trodde att bolaget inom ganska snar tidsperiod kommer försvinna eftersom man säljer av båtarna en efter en?
Det är snarare så att man snart bara har två fartyg kvar. Man har gjort två affärer den senaste tiden. En där man sålt 3 fartyg och ytterligare en där man sålt ytterligare 1 fartyg. Fartygen lämnas över under 2026. Väldigt oklart vad som händer efter detta. Ledningen har inte berättat om sina framtidsplaner för företaget eller hur pengarna från affärerna skall användas. Ett par saker att ta i beaktande här är att storskalighet kan vara väldigt positivt inom shipping. Har man bara två fartyg så blir bolaget inte lika versatilt. Det andra är att ledningen har ägande och åtagande… Läs mer »
Bolaget skriver i sin årsrapport att man “kommersielt har överpresterat” och att man kommer fortsätta med stark kapitaldisciplin samt fokusera på att returnera majoriteten av fritt kassaflöde till aktieägarna som utdelningar.
Sedan har väl många dragit slutsatsen att bolaget kommer likvideras av någon anledning, men det är nog inget som faktiskt kommunicerats
Det är inte så konstigt att det spekuleras kring en likvidation av företaget med tanke på att man plötsligt sålt två tredjedelar av sin flotta. Nu får man bra betalt för båtarna men det är något som kniper med ett rederi som inte vill ha några fartyg. Men det kan vara bra tajming om man nu tror på en svagare marknad framgent. 2020 är ju ett lite speciellt företag och man har ju lyckats bra men nu försvinner lite av affärsidén. men det behöver inte vara nån katastrof oavsett då man borde få tillbaka ungefär hela aktiepriset som utdelning om… Läs mer »
… Räknat sen pandemin då världen köpte precis allt som gick att köpa eftersom alla badade i pengar. Tror kommande 10 år riskerar att bli något helt annat, men hänger på räntor och inflation.
Ja där fanns det mycket man skulle gått in i. Tänker främst på Royal Caribean eller vad bolaget nu heter
Äger både Vår energi och aker bp. Kommer nog köpa Equinor också. Har satsat på Flex Lng inom shipping. Flex har en fin modern flotta med 2 nya skepp beställda. DA nu ca 12%. De har en sammanlagd uthyrd flotta på 87 år nu ca, väldigt bra. Kanske nått du kan kolla på.
Sitter i Vår själv och en liten post i Equinor.
Min mening är att man nog ska akta sej för E. Staten äger ju selskapet så dom tvingas stadig in olönsamma gröna prosjekt. Har varit ett sänke för min del.
Ja det ger ju viss oro med de gröna satsningarna men samtidigt äger de mycket oljetillgångar världen över och jag tror inte staten kommer riskera företaget. De behöver ju trots allt inkomsterna genom skatt förstås men också utdelningar. Blir isf en liten del av portföljen. Tack för input.
Tusen tack för tipset om Flex Lng!
Hej! Börjar med att säga att jag uppskattar dina analyser och inlägg som du gör. Har själv varit intresserad av företaget och därför läst igenom ditt inlägg om den. Undrar bara om din åsikt /input om att företaget ska sälja 4 av sina 6 skepp till q1 2026 om jag inte har missförstått det.(sälja för att leasa istället?) Och vilken påverkan de kommer ha på deras framtida förmåga att tjäna in pengar när de säljer större delen av sin flotta och vad jag uppfattar är ganska nya/moderna fortfarande?
https://2020bulkers.com/mfn_news/2020-bulkers-ltd-2020-sale-of-bulk-sandefjord-bulk-santiago-and-bulk-shenzhen/
https://2020bulkers.com/mfn_news/2020-bulkers-ltd-2020-sale-of-bulk-sao-paulo/
Alltså utifrån hur jag fattat det kommer bolaget fortsätta behålla en bra cash-breakeven som då ligger till grund för utdelningen. Det finns många fördelar med att sälja av flottan också. Sedan hade jag nog när jag skrev detta bara förstått att det var två skepp som sålts (de 2024)
Nu blir jag nyfiken. Vad är där för fördelar med att sälja av fartygen? Hur har de tänkt sig tjäna pengar framöver?
Jag köpte mer av Mastercard och Visa. Jag hade inte investerat i Bulkers 2020 Bulkers är aktiva inom frakt. Bolaget är en transportör av kol. Tror du verkligen av att Bulkers kommer öka vinsterna av att transportera kol till Norge och övriga världen, när Norge och andra länder försöker bli av med kol Kol har flera stora nackdelar, framför allt att dess förbränning släpper ut stora mängder växthusgaser som bidrar till global uppvärmning och klimatförändringar. Andra nackdelar inkluderar att kolbrytning förstör landområden, att utsläpp från kolkraftverk innehåller giftiga ämnen som svaveldioxid och kvicksilver som orsakar surt regn och försurning, samt att… Läs mer »
Är det du Greta?
Greta, var har du läst att 2020 skeppar kol til Norge…?
Du får kanske läsa om det.
Greta är knappt läskunnig. Än värre med läsförståelsen. Dessutom har hon släppt allt som har med miljön att göra. Nu är det enbart heja Hamas som gäller! Märkligt hur det kan svänga mellan att uppmuntra till utplåning av alla judar från att inte bryta torv.
” utplåning av alla judar ” ??? När hände det ? Eller är ” sluta döda kvinnor och barn i Gaza = uppmuntra till utplåning av alla judar ” för SD väljare ?
När Greta står och sjunger ”krossa sionismen” och ”from the river..” tillsammans med nynazisterna i NMR är det exakt vad som avses att utplåna den judiska nationen. Att hon hänger med Hamasaktivister i diverse sammanhang bekräftar bara att Greta är en yngre version av Vera Oredsson. Att hon har ett lindrigt förståndshandikapp är ingen ursäkt.
Sionissm är ideologi, inte ett helt folkslag. Ideologi som nazism, kommunism, kapitalismen ..man får inte vara emot de för då man hatar tyskar, kineser, amerikaner 😂Många judar är emot sionissmen, även ortodoxa som bor i israel, betyder det att de hatar alla judar? Elle när Joe Biden är sionisst, Trump, hela SD är sionister, L också, ..ingen av de är jude så om man är emot deras sionisstiska politik då vill man utplåna judar ?
” from the river ” är kopierad från sionissterna som vill hela Palestina för sig själv, är det ok när de säger det ?
Elbilar är inte så miljövänliga heller, än mindre en alla barn som får arbeta med att ta upp det man behöver ur jorden.
Elbilar väger mer och sliter mer på vägar och bildäck. Det är är inte så kul och sitta i en brinnande elbil som inte går att öppna dörrar, pga av dom drivs av el ( en del ) typ Tesla