Marcus Hernhag och Stefan Cederberg har nyligen intervjuats i Dagens Industri om vilka aktier, rent utdelningsmässigt, som kan vara av intresse inför 2024. Båda dessa personligheter är omtalade när det kommer till utdelningsinvestering så det är alltid spännande att se vad de har i kikaren. Jag väljer själv ut en av dessa som jag personligen tycker känns mest lockande att titta vidare på.
Om vi startar med listorna så ser det ut såhär. Jag märker ut de bolag jag själv äger i min portfölj
Stefans tips
= bolag jag själv äger i portföljen
Marcus tips
Bolag | Utdelning 2022 (kr) | Utdelning, prognos 2023 (kr) | Direktavkastning (%) |
---|---|---|---|
Bilia | 8,8 | 8,86 | 8,2 |
Dedicare | 6 | 6,5 | 6,7 |
Tele2 | 6,8 | 6,74 | 8,3 |
Själv har jag enbart två av dessa pjäser i min egna portfölj, AB Volvo och Tele2. Men det är också bolag som jag tror rätt hyggligt på även fortsatt. Åtminstone Volvo tros ha ett suveränt utdelningsår framför sig som jag skrev om här.
Om jag ska säga något om listorna så är hög utdelning något som verkligen träder fram i rampljuset. I princip alla aktierna har över 5% direktavkastning och många har 8-9%. Fina tips till dig som kommit relativt lång väg i ditt sparande, men kanske inget jag rekommenderar till dig som nyss fyllt 18 år. Där skulle jag personligen satsa på mer tillväxt.
Jag gillar att storbankerna finns med i listan. Vindarna har vänt för bankerna som nu har mer medvind än på väldigt väldigt länge. Tidigare gjorde jag en omröstning bland er läsare om vilken bank ni äger och då fick vi följande resultat. Det förvånade mig att Swedbank stack ut här, speciellt med tanke på allt negativt jag skrivit om banken genom åren 😀
Bilia
Jag vill även slå ett slag för Bilia som Hernhag tar upp. Det här är en av inte allt för många kvartalsutdelare i Sverige. Direktavkastningen summeras till 8,1% om utdelningen hålls även nästa år (kanske mindre troligt).
Från 2018 till 2022 har Bilia ökat omsättningen med 5,2% per år i snitt, vilket motsvarar bolagets mål. Det här är dock ett bolag som tagit mycket stryk då nybilsförsäljningen haft det kämpigt när konsumenternas mött sömmen i sin plånbok
Positivt (eller negativt) är dock att bilar kommer att gå sönder även när ekonomin går dåligt. Långt ifrån alla gör som jag och försöker fixa problemet själv först. Nej, det är rakt in på verkstan som gäller. En stor del av befolkningen har inget val och tvingas prioritera bilreparationer. Det här syns då Bilias serviceaffär faktiskt rullar på mycket fint.
”Efterfrågan på servicetjänster var under tredje kvartalet god och påverkades inte av det osäkra konjunkturläget. Våra kunder fortsätter ta hand om sina bilar även i ekonomiskt tuffare tider och omsättningen ökade organiskt med 11 procent”, konstaterar vd Per Avander i Q3 rapporten.
Kikar vi på aktien de sista åren är det lätt att tro att detta åter är en sur aktie utan vidare potential. Zoomar vi ut så har däremot Bilia varit en avkastningsmaskin utan dess like. Att aktien backat en del i rådande klimat är inte konstigt.
Om vi leker med tanken att utdelningen nästa år landar på 6 kr så är fortfarande direktavkastningen väldigt attraktiv. 6 kr i utdelning vågar åtminstone jag gissa på
Jag kan tycka att Bilia ser intressant ut att åtminstone analysera vidare. Det är en sån där aktie som inte allt för många skriver om.
Den stora frågan är givetvis elbilar och hur detta slår. Ja, enligt Bilia själva så bör vi inte vara oroliga. Elbilar kräver förvisso allt som oftast mindre service än fossildrivna, men dessa bilar är också mer komplexa och kraven på kompetens för att serva bilarna blir allt högre. Dessutom verkar det som att elbilar har ökat slitage av exempelvis däck och bromsbelägg jämfört med fossildrivna bilar.
Har du haft någon tanke kring Bilia?
Jag jobbar som ingenjör i fordonsbranschen. Är det Bilia som påstår att elbilar är mer komplexa? Det stämmer nämligen inte. De mest komplexa är de fordon som har hybriddrift (förbränningsmotorer samt eldrift), följt av de som har endast förbränningsmotorer och minst komplexa är rena elbilar. Däremot är det helt riktigt att det krävs lite annan kompetens för att jobba med högspänning och batterier än med vanliga förbränningsmotorer, men det har inget med komplexitet att göra. Förbränningsmotorer är betydligt mer avancerade än elmotorer då de har många fler komponenter inblandade samt en helt annan nivå av reglerteknik. Sedan är det mycket… Läs mer »
Det finns många som påstår mycket dumheter, gå in och läs valfri artikel om elbilar på carup, teknikens värld, automotorsport osv, kolla sen i kommentarerna, där och då tappar man tron på mänskligheten. Det är ingen slump att man ger sig på Tesla nu i Sverige från fackligt håll… jag har vänt och vridit på detta och då det är IF metall i spetsen så är det helt enkelt väldigt många jobb som är hotade av att just Tesla växer sig starkare och större. Det är ett teknikföretag som säljer bilar, således är inte ”metallarna” av intresse för dessa löntagare… Läs mer »
Du har helt rätt. En elmotor är superenkel i förhållande till en förbränningsmotor. Ingen växellåda behövs, vikten (batterierna) kan fördelas till karossens underrede vilket ger bättre väghållning, istället för att ha en klump på 120kg framför chaffören. Inget avgasrör behövs och jag antar att en elmotor inte behöver kylas på samma sätt. Fan bara fördelar med el tycker jag det verkar som. (Kan annars inget om bilar)
Hej KTM,
Hoppas allt är bra.
Jag intervjuade Öresunds vd i slutet av augusti, där vi bland annat avhandlade Bilia. Således blir det lite av förstnämndas ”hisspitch”.
https://www.aktiespararna.se/nyheter/vdn-om-investmentbolagets-tunga-period
Trevlig helg tillönskas,
Cristofer
Håller med om bankerna, de borde bjuda på fina utdelningar nästa år, och kanske lite värdeökning med om vi har tur, de har ju gått kräftgång läge nu, om de väl går upp lite så dröjer det inte många veckor innan de faller tillbaka 20-30 spänn. Hög volalitet i bankaktier tycker jag.
Bilia fattar jag inte. Lågkonjunktur, fler och fler elbilar som i princip inte behöver servas… känns som om detta är ett utdöende koncept. Likaså HM… hur många skandaler ska krävas innan mänskligheten fattar att klädindustrin är ”grisarnas gris” när det gäller miljöförstöring…
Håller med att allt för få skriver om denna fina utdelningsmaskin. Kommer inte att vara en raket men att ha den som cashflow i en diversierad portfölj har funkat bra för mig.
Hernhag har en förmåga att allt som oftast reka sina egna aktier. Spontant skulle jag nog föredra de flesta storbanker före Bilia. Dedicare har nog både bra potential för en hög DA och kursstegring.
Nordea? 80 öre per aktie i utdelning? Det måste ha varit längesedan…Tror att dom flesta räknar med att få mer än 94 öre nästa år.
Skulle tro att det som står där är i euro
Tror inte på Bilia,är hård konkurens bland verkstäder och i tuffa tider väljer man det billigaste. En bankaktie, Tele 2 och Volvo räcker gott och väl.
Nja service för elbil är billigt. Kör ca 4000mil varje år med elbil sedan 2019 (ersatt massa flygresor) och däcken nu har hållt lika länge som vanlig bil (beror på hur man kör). Bromsarna håller längre då man använder elmotorn som motorbroms för att få tillbaka energi till batteriet. Du behöver bara ibland bromsa hårt (efter ex tvätt och när det ä blöt och salt på vägarna) för att motionera bromsarna så håller dom mycket längre än bromsarna på vanlig bil.
Per körd mil har jag aldrig haft billigare bilägande någonsin (vilket lett till att vi kunnat spara mer).
MVH