En sak är i alla fall säker. Det märks att bolagen gör allt i sin makt för att nu försöka hålla kvar sina kunder med alla medel som finns tillgängliga. Att bli av med en kund är i dagens klimat mycket mindre önskvärt än för ett halvår sedan.

 

Trogna kunder

”Det ska löna sig att vara en lång och trogen kund”, är väl ett uttryck som sagt både en och två gånger tidigare.

Men faktum är att det inte stämmer. Det fick jag erfara igår.

Precis som många andra så ser jag över mina prenumerationer. Inte för att det det börjar bli tomt i plånboken utan snarare för att jag vill kunna investera så mycket som möjligt i det sura börsregn vi nu lever i.

 

Dagens Industri

Först var det Dagens Industri jag skulle säga upp då det här är rätt mycket pengar varje månad. Tyvärr måste du ringa in och säga upp härligheten. Allt för att du ska vänta in i det sista innan du faktiskt säger adjö.

”Men du kan få 6 månader för 100 kr i månaden. Du kan säga upp det här när du vill och är enbart bunden till de 6 första månaderna.”

100 kr/månad är en sjuk rabatt när vi jämför med ordinarie pris på 429 kr/månad. Här kunde jag faktiskt inte motstå att tacka ja 🙂

 

Storytel

Sedan skulle jag säga upp Storytel. Visst är det trevligt med lite ljudbok tillsammans med babypromenader, men jag har mycket annat att lyssna på. Den här tjänsten kunde jag i alla fall säga upp på webben. Men någon uppsägning blev det inte.

”Synd att du lämnar oss nu 🙁 Om du vill kan du få en månad till för 9 kr”

Även här blev jag tvungen att tacka ja.

 

Vad mer finns?

Självklart har det alltid varit så att man försöker behålla sina kunder, men kanske är det viktigare än någonsin med erbjudanden likt dessa nu när många väljer att göra som jag. Hellre att låta en kund betala 1/10 av priset än att bli av med kunden helt.

Frågan är vad man mer kan trolla fram med hjälp av detta. Jag är själv emot överdrivet sparande såsom att klaga på lite brända pizzakanter för att få igen pengarna. Samtidigt är jag positivt inställd till alla de som förhandlar om billigare priser – alla de som anstränger sig för att optimera sitt sparande snarare än att låta pengarna rinna en ur händerna.

Kanske är det här ett mellanting…

Att ringa ett samtal för att säga att man vill optimera sina utgifter och då få ett billigare pris tycker jag inte är överdrivet. Att å andra sidan äta upp köttet på sin hamburgare och sedan gå till personalen för att meddela dem att de glömt lägga på kött är att stjäla (ja, jag läste på nätet att detta faktiskt är ett spartips).

Minns ni denna på tal om ämnet? 😀

”En redigt tjock skiva skulle jag kunna tänka mig”

19
0
Kommentera gärna :)x
()
x