Varningstrianglar för älg, ren eller rådjur längs vägar har vi nog alla upplevt. Varningstrianglar för halt golv har vi nog också stött på en eller två gånger. Men varningstrianglar på sänkt antal korvbröd i en förpackning är något helt nytt som nog snart kan bli verklighet när vi vandrar genom butiksytorna. Tydligen är det här en viktig fråga att lägga tid och skattepengar på.

Först och främst vill jag bara slänga ut en kort notis om att Avanza idag, 4/12, har gratis handel i utlandet. Jag har genom alla år inte fått en krona för alla länkar jag pushat till dem, så du behöver inte vara orolig att det här är någon typ av samarbete.

Mycket har stuckit iväg i USA och egentligen är jag enbart sugen på att handla Realty Income och möjligtvis AbbVie. Det får nog bli ytterligare ett köp i AkerBP under dagen i stället. 6500 kr kommer få ligga kvar i min depå då Apotea har sin börsdebut på fredag.

 

Varningstrianglar på maten

Nyligen gick Swedbank och Handelsbanken ut med att de tror på stigande inflation för november. Siffrorna (det snabba KPI) får vi först imorgon kl 08:00. Redan nu tror man att inflationen kommer stiga något över målet på 2,0% och att livsmedelspriserna kommer öka.

Men de faktiska prishöjningarna är inte det enda som konsumenterna brottats med.

Krympflation är ett begrepp som jag tagit upp tidigare på bloggen och som jag egentligen är motståndare till. Här handlar det inte om att höja själva priset på varor utan i stället minska antalet i en förpackning men att man behåller samma pris.

Magdalena Andersson var nyligen ute i sitt jultal och menade på att vi måste börja uppmärksamma detta. Jag har spolat fram till den delen så du kan se det direkt här:

 

”För vi märker ju varenda gång vi går in i en mataffär… det har blivit dyrt…”

Det roliga är att hon själv verkar ha snappat upp Essitys krympflation på blöjor som jag själv skrev om för en tid sedan 😀

 

Förslaget är alltså att man ska sätta någon typ av varningstriangel på de varor där man sänkt antalet i förpackningen sedan sist. Egentligen är jag positiv till förslaget. Min fråga är bara hur många som faktiskt kommer uppmärksamma och ens veta innebörden av triangeln. Det beror givetvis på hur stor man väljer att göra den 🙂

Vad som är intressant är varför krympflationen blivit ett sådant stort problem just nu. Eller snarare varför politikerna tycker det. Ska vi gå på fakta så var det här ett betydligt större problem strax innan pandemin slog till:

”Under 2017 till 2019 var det så pass många exempel på krympflation att det faktiskt påverkade den sammantagna bilden av livsmedelskostnaderna. Men under de senaste åren har effekten av förpackningsförändringar varit i princip obefintliga”, står det i en artikel som SCB givit ut

Idag är det mer försvarbart att höja priserna i takt med att inflationen stigit brant och att allt annat blivit dyrare. Så var det inte ifall vi backar bandet några år.

En varningstriangel kommer på sin höjd leda till att färre faktiskt kör det här kortet, vilket kanske är grundtanken. Att det kommer leda till att konsumenterna blir mer uppmärksamma har jag svårare att tro.

Dock tycker jag att man helt klart kan svepa på trianglar för dessa varor och att idén i sig inte är dum. Däremot finns det enligt mig viktigare saker för våra svenska politiker att lägga arbetstimmar och skattepengar på än varningstrianglar i butik och skatt på plastpåsar.

8
0
Kommentera gärna :)x
()
x