Essity är kanske ett exempel på en avknoppning som inte flugit särskilt väl. När verksamheten knoppades av från SCA och särnoterades 2019 stod kursen i 290 kr. Idag är kursen 309. Jag har egentligen aldrig varit intresserad av aktien och kanske allra minst nu. Däremot vet jag att många äger bolaget med tanke på dess defensiva värden.
Essity utvecklar och tillverkar produkter inom hygien och hälsa. Bolaget säljer i 150 länder och är i Sverige mest känt för varumärken som Libero, Tork och Tena.
På sätt och vis gillar jag den här typen av stabil verksamhet, men jag investerar mycket hellre i Axfood eller Procter & Gamble om jag vill ha defensiva spelare.
Tanken med Essitys profil är att i överlag erbjuda premiumprodukter som konkurrerar med kvalitet. Frågan är hur pass bra sådant i praktiken funkar för deras produkter. Där är det snarare prislappen som avgör. Kanske speciellt i den miljö vi befinner oss i nu.
Vad som kanske talar för Essity är deras starka varumärken, konjunkturokänslighet samt en växande underliggande efterfrågan. Tyvärr erbjuder även verksamheten stor konkurrens och prudukter som verkligen inte är unika.
Till det är Essity ingen höjdare som utdelningsbolag. Lågt snitt på direktavkastningen och en låg utdelningstillväxt. Sedan har jag inte undersökt övriga nyckeltal och kanske hittar vi där mer positivt.
I deras senaste rapport kunde vi läsa om hur Essity ökade sin ebitda-marginal mer än väntat. Kanske har man börjat se hur bra det här receptet faktiskt är och slår nu på den riktigt stora trumman:
Libero och antalet blöjor
Krympflation är en prissättningsteknik vars syfte är att göra prishöjningar utan att det märks av konsumenter. Ett exempel är när standardförpackningen för kaffe gick från att väga ett halvt kilo till att innehålla knappt 450 gram. Essity har troligtvis utnyttjat krympflation tidigare men nu har man nog bajsat i det blå skåpet med lös mage.
Jag såg faktiskt själv deras krympflation på blöjor innan jag uppmärksammade det på sociala medier, men definitivt var jag inte för. Vi har två blöjbarn här hemma och nyligen såg vi hur man sänkt antalet blöjor från 34 ner till 27 stycken. Samma prislapp fortfarande, men en betydligt mindre förpackning.
”Dom kan inte kosta lika mycket, och så får man färre” hörs nu överallt och det är många småbarnsfamiljer som är upprörda
Dessutom har man gjort förpackningen mindre vilket i sin tur leder till minskade kostnader för frakt. Den faktorn ska man verkligen inte underskatta. Summa summarum har Essity nu hittat ett intelligent sätt att öka marginalen. Frågan är om det är så intelligent i slutet av dagen.
Bolag som tvingas göra såhär för att växa sin lönsamhet håller jag mig långt borta från. Jag gillar när man kan växa på andra sätt.
Nu drabbar det här oss som familj hyfsat lite då vi storhandlar på en affär som i princip ger blöjpaketen gratis ifall du handlar för en stadig summa varje gång (något vi gör). Men jag kan förstå hur det biter hårt mot ensamstående föräldrar som kanske nu också blivit arbetslösa.
Usch. Vad som är nästan värst är att Essity inte själva gått ut med informationen på deras sociala medier eller på annat vis. Åtminstone inte vad jag hittat. Dumt vore väl annat…
Vad Essity måste komma ihåg är att man inte är ensamma på marknaden och att deras vallgrav i princip är obefintlig. Lite hoppas jag på att det här biter dem i baken
Kanske blir bra om 20-30 år när det blir fler pensionärer som går med blöjor. Det har vi i Japan nu. Tills dess är det tråkaktie som knappt är värd att ha i portföljen.
Tjenare!
Haha ja precis 🙂 Tråkigt har jag sällan något emot men i fallet Essity har deras verksamhet aldrig riktigt attraherat mig. Som jag skrev investerar jag hellre i P&G eller Unilever som jag skrivit om tidigare
Vill även påpeka att Essity är +35% det senaste året så för första gången har det faktiskt varit en väldigt bra defensiv spelare när annat har skakat. Första gången jag är nöjd över mitt val. Ägt i 4 år och aldrig fått bra avkastning på investeringen tidigare. Så dålig tajming att klanka ner på prestandan just nu när den faktiskt gått bra 🙂
Tyvärr så är detta något som de flesta företag ägnar sig åt när tillfälle ges om man är uppmärksam.Essity finns inte ens med på mina bevakningslistor så för mig spelar det ingen roll hur de agera med priser och storlekar på de produkter som de säljer.Även om jag inte behöver bry mig om vad saker och ting kostar i affären så köper jag mycket av ICA Basic vilket är ICA`s billigaste egna varor som jag anser äv väldigt bra och prisvärda.Runt år 1990 körde jag blöjor och samtidigt fick mina grannar sitt andra barn och de behövde bara köpa två… Läs mer »
Halloj! Finns många som tycker att det börjar bli ett överflöd av varor likt ICA Basic och att det förstör mer än det hjälper. Har dock själv aldrig sett problemet. Handlar en del Garant för egen del. Kom på när jag skrev detta att jag inte tagit reda på hur man höjt priserna på dessa under tiden. Har för mig att paketen blivit dyrare men är osäker. Om man inte höjt priserna så känns det här mer skäligt. Sedan kanske många tycker att det är bra med mindre förpackningar då det i slutändan blir mindre svinn eller blöjor som ska… Läs mer »
Men som sagt händer det här överallt men det är nog få som faktiskt reflekterar över det
Något som gjorde mig nöjd som ägare är dock att alla andra blöjor är helt värdelösa … Varje gång vi köpte ett annat märke så hade de konstig passform, läckte från sidorna på natten eller något annat. Så om och om kom vi tillbaka till att Libero var de enda blöjorna som var bra.
Intressant. Vi upplever precis motsatsen, dvs att Libero läcker medan Pampers-blöjorna sitter perfekt och håller tätt.Dock aldrig testat andra märken än de två, så kanske var budget-märken som avsågs. Till ämnet krypflation. Ja det sker verkligen överallt. Tog rejäl fart efter covid19, men började ju redan lång innan dess.Och det gäller verkligen alla produkter. Allt ifrån kryddförpackningar, till juice, till kaffe, till snacks, till ris&pasta till frysvaror till tvättmedel. De enda produkterna jag INTE sett krympflation på är typ Torky (hushållspappret, däremot har priset stegrat rejält) och 33cl läsk (då kan det ju inte heta 33cl). Däremot så har de… Läs mer »
Jag håller med, libero är de enda som fungerar vettigt med passform. Har 2 ungar som det skiljer 9 år på, och båda har jag varit tvungen att använda libero på för att inte behöva köra en maskin tvätt dagligen typ! Jag äger Essity enbart för jag gillar deras produkter bättre än andra när det kommer till konsumentprodukter.
Det är i alla fall positivt. Här är ju kvalité faktiskt A och O men med bättre kvalité kommer oftast längre tid med blöjor också. Det är väl därför barnen blir blöjfria i så sen ålder idag – blöjorna är på tok för bra helt enkelt
Så dom har gjort det igen alltså? Nu har vi inget blöjbarn här hemma längre, men för 2 år sen märkte jag att Libero drog ner antalet blöjor per förpackning en aning samtidigt som priserna höjdes märkbart. Det fick oss att gå över till butikernas egna blöjor och vi märkte absolut ingen skillnad på passform, läckage osv.
Skulle förvåna mig mycket, om inte både Axfood och P&G också använder sig av krympflations-tricket.
Äger både Essity (utmärkt och stabilt bolag) plus de två ovannämnda som defensiva spelare.
Är nog ingen som inte gör det. Bara kolla på vikterna… Allt svårare att hitta vikter som inte är sådär 185g (tidigare 200g med andra ord) osv.
Min favorit var när de ändra youghurten från liter till kg. Inte många som begriper densitet så de ser fortfarande ettan och tror det är samma.
Krympflation är inte Essitys fel utan Riksbankens. Inflation är ökning av penningmängden och Riksbankens mål är att förstöra vår valuta, därför måste företag på alla sätt och vis parera detta faktum.