Essity är kanske ett exempel på en avknoppning som inte flugit särskilt väl. När verksamheten knoppades av från SCA och särnoterades 2019 stod kursen i 290 kr.  Idag är kursen 309. Jag har egentligen aldrig varit intresserad av aktien och kanske allra minst nu. Däremot vet jag att många äger bolaget med tanke på dess defensiva värden.

Essity utvecklar och tillverkar produkter inom hygien och hälsa. Bolaget säljer i 150 länder och är i Sverige mest känt för varumärken som Libero, Tork och Tena.

På sätt och vis gillar jag den här typen av stabil verksamhet, men jag investerar mycket hellre i Axfood eller Procter & Gamble om jag vill ha defensiva spelare.

Tanken med Essitys profil är att i överlag erbjuda premiumprodukter som konkurrerar med kvalitet. Frågan är hur pass bra sådant i praktiken funkar för deras produkter. Där är det snarare prislappen som avgör. Kanske speciellt i den miljö vi befinner oss i nu.

Vad som kanske talar för Essity är deras starka varumärken, konjunkturokänslighet samt en växande underliggande efterfrågan. Tyvärr erbjuder även verksamheten stor konkurrens och prudukter som verkligen inte är unika.

 

Till det är Essity ingen höjdare som utdelningsbolag. Lågt snitt på direktavkastningen och en låg utdelningstillväxt. Sedan har jag inte undersökt övriga nyckeltal och kanske hittar vi där mer positivt.

I deras senaste rapport kunde vi läsa om hur Essity ökade sin ebitda-marginal mer än väntat. Kanske har man börjat se hur bra det här receptet faktiskt är och slår nu på den riktigt stora trumman:

 

Libero och antalet blöjor

Krympflation är en prissättningsteknik vars syfte är att göra prishöjningar utan att det märks av konsumenter. Ett exempel är när standardförpackningen för kaffe gick från att väga ett halvt kilo till att innehålla knappt 450 gram. Essity har troligtvis utnyttjat krympflation tidigare men nu har man nog bajsat i det blå skåpet med lös mage.

Jag såg faktiskt själv deras krympflation på blöjor innan jag uppmärksammade det på sociala medier, men definitivt var jag inte för. Vi har två blöjbarn här hemma och nyligen såg vi hur man sänkt antalet blöjor från 34 ner till 27 stycken. Samma prislapp fortfarande, men en betydligt mindre förpackning.

”Dom kan inte kosta lika mycket, och så får man färre” hörs nu överallt och det är många småbarnsfamiljer som är upprörda

Dessutom har man gjort förpackningen mindre vilket i sin tur leder till minskade kostnader för frakt. Den faktorn ska man verkligen inte underskatta. Summa summarum har Essity nu hittat ett intelligent sätt att öka marginalen. Frågan är om det är så intelligent i slutet av dagen.

Bolag som tvingas göra såhär för att växa sin lönsamhet håller jag mig långt borta från. Jag gillar när man kan växa på andra sätt.

Nu drabbar det här oss som familj hyfsat lite då vi storhandlar på en affär som i princip ger blöjpaketen gratis ifall du handlar för en stadig summa varje gång (något vi gör). Men jag kan förstå hur det biter hårt mot ensamstående föräldrar som kanske nu också blivit arbetslösa.

Usch. Vad som är nästan värst är att Essity inte själva gått ut med informationen på deras sociala medier eller på annat vis. Åtminstone inte vad jag hittat. Dumt vore väl annat…

Vad Essity måste komma ihåg är att man inte är ensamma på marknaden och att deras vallgrav i princip är obefintlig. Lite hoppas jag på att det här biter dem i baken

14
0
Kommentera gärna :)x
()
x