Att beställa grejor som inte håller måttet har vi nog alla varit med om på ett eller annat sätt. Prylar som i princip går sönder för ingenting. Här är det däremot enorm skillnad på hur bolagen i fråga väljer att hantera oss som kunder enligt mig.

Återigen förs mina tankar tillbaka till den där dagen på Teknikmagasinet. Jag stod i kö för att byta in ett par hörlurar som jag fortfarande hade garanti på. Framför mig stod en man med en trasig sparkcykel som han ville utnyttja garantin för.

Jag skojar inte när jag säger att dessa två stod och dividerade 20 minuter kring än det enda och än det andra. Det kom både en och två svordomar från mannen med sparkcykeln. När det väl blev min tur blev det inte bättre resultat utan jag skickades hem med mina trasiga hörlurar med besked att de skulle höra av sig senare kring besked.

Listan på alla Teknikmagasinet butiker som blir kvar - Teknikhype.se

Det gjorde att jag aldrig mer handlar på Teknikmagasinet och jag sprider gärna dålig PR om bolaget. Kanske är det inte konstigt att det går som det går för Teknikmagasinet

 

Andra bullar

Helt omvänt gällde de skor jag köpte på Black Friday hos Deichmann för 399 kr. Dessa har varit fantastiskt sköna att gå i och hållit måttet under vintern. Tyvärr blev det en spricka i skon som ni ser på bilden. Då det var länge sedan jag köpte skorna och inte visste om eventuell garanti så hade jag inga förhoppningar.

Majoriteten av alla som bor i Sverige hade nog slängt skorna och börjat leta efter något nytt. Som van sparare kontaktade jag deras kundtjänst via telefon och fick svar direkt. Han ville se en bild av skorna så jag mailade en sådan och fick svar inom 1 timme att de beklagade den taskiga kvalitén och skickade mig en retursedel.

Faktumet i den här lilla artikeln är att det är sådan sjuk skillnad på bolag som värnar om kunder och de som inte gör det. Sensmoralen är att vi alla måste bli bättre på att orka klaga när något är fel. Ett annat exempel jag har var att jag och frugan fick tillbaka Hälften av en hotellövernattning enbart p.g.a. att bastun inte funkade och jag skrev och klagade på detta.

Och nej, detta får inte gå till överdrift och man kan inte klaga på varenda liten grej där ute. Allt jag menar är att människor går miste om så galet mycket potentiella pengar som i stället hade kunnat investerats.

Lathet är troligtvis den värsta fienden för den som vill lyckas med sparande och investeringar.

 

 

2.5 8 votes
Article Rating
20
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x