Att beställa grejor som inte håller måttet har vi nog alla varit med om på ett eller annat sätt. Prylar som i princip går sönder för ingenting. Här är det däremot enorm skillnad på hur bolagen i fråga väljer att hantera oss som kunder enligt mig.
Återigen förs mina tankar tillbaka till den där dagen på Teknikmagasinet. Jag stod i kö för att byta in ett par hörlurar som jag fortfarande hade garanti på. Framför mig stod en man med en trasig sparkcykel som han ville utnyttja garantin för.
Jag skojar inte när jag säger att dessa två stod och dividerade 20 minuter kring än det enda och än det andra. Det kom både en och två svordomar från mannen med sparkcykeln. När det väl blev min tur blev det inte bättre resultat utan jag skickades hem med mina trasiga hörlurar med besked att de skulle höra av sig senare kring besked.
Det gjorde att jag aldrig mer handlar på Teknikmagasinet och jag sprider gärna dålig PR om bolaget. Kanske är det inte konstigt att det går som det går för Teknikmagasinet
Andra bullar
Helt omvänt gällde de skor jag köpte på Black Friday hos Deichmann för 399 kr. Dessa har varit fantastiskt sköna att gå i och hållit måttet under vintern. Tyvärr blev det en spricka i skon som ni ser på bilden. Då det var länge sedan jag köpte skorna och inte visste om eventuell garanti så hade jag inga förhoppningar.
Majoriteten av alla som bor i Sverige hade nog slängt skorna och börjat leta efter något nytt. Som van sparare kontaktade jag deras kundtjänst via telefon och fick svar direkt. Han ville se en bild av skorna så jag mailade en sådan och fick svar inom 1 timme att de beklagade den taskiga kvalitén och skickade mig en retursedel.
Faktumet i den här lilla artikeln är att det är sådan sjuk skillnad på bolag som värnar om kunder och de som inte gör det. Sensmoralen är att vi alla måste bli bättre på att orka klaga när något är fel. Ett annat exempel jag har var att jag och frugan fick tillbaka Hälften av en hotellövernattning enbart p.g.a. att bastun inte funkade och jag skrev och klagade på detta.
Och nej, detta får inte gå till överdrift och man kan inte klaga på varenda liten grej där ute. Allt jag menar är att människor går miste om så galet mycket potentiella pengar som i stället hade kunnat investerats.
Lathet är troligtvis den värsta fienden för den som vill lyckas med sparande och investeringar.
Som kundtjänstmedarbetare/säljare kan jag bara säga att jag får se den andra sidan av myntet. Folk vill ha rabatt för minsta lilla problem med hemsida, felstavning, ”lång” telefonkö osv. Och inte heller kan folk sätta saker i perspektiv, är det en produkt på 100k så kan jag absolut kolla på att kompensera på någon tusenlapp men när du köper för 2k och vill att jag slänger på produkter för 500-1000kr extra så vill jag ibland bara lägga på luren..
Ja alltså det finns ju tyvärr människor som aldrig vill ge sig heller och är enormt motbjudande, så förstår dig verkligen. Tycker däremot att man alltid kan fråga om man inte vet, som i exemplet med skorna 🙂
Snacka om att gå till överdrift om att gnälla över bastun när man bor EN natt på hotell. Man gör ju vettigare saker än att basta den natten
Det var inte direkt så jag krävde någon form av ersättning utan detta var något som hotellet erbjöd helt själv konstigt nog.
Sedan kan man ju ställa sig frågan ifall det var överdrivet att ge feedback till hotellet för en sådan sak.
Tycker det bara visar att hotellen vet att det är konkurrens och vill behålla sina kunder. Vi hade köpt en övernattning på Scandic, 3 mil hemifrån. De hade ett bra erbjudande o barnen (då 2 och 5 år) tyckte det var spännande på hotell även om vi reste mycket och ofta bodde på hotell innan pandemin. Nu hade dessutom det aktuella hotellet pool vilket till viss del avgjorde saken. När vi kom dit hade någon privat förening hyrt poolen. Visste vi inte ens man kunde göra det, men när vi fick utvärdering på mailen fyllde vi ärligt i att vi… Läs mer »
Gick inte Teknikmagasinet i konkurs? Inte konstigt.
Har inte direkt följt med i den historian men butiken hos oss är nedlagd i alla fall. Där är det någon hårsalong nu.
Köpte en soundbar nån månad innan elgiganten hade rea, där sagda soundbar sänktes med 2000kr. Tog kontakt med dom o fick valet att antingen ta med varan tillbaka, reklamera köpet o sen köpa den igen o då få tillbaka 2000kr alt komma till butik o plocka upp ett presentkort på 1000kr. Jag valde presentkortet då jag inte kände för o släpa hela åböket fram o tillbaka genom stan.
Vänta nu. Så du köpte en vara, var nöjd med den, och sen blev du grinig när du insåg att du hade tjänst på att vänta till rean. Då fick du för dig att Elgiganten på något sätt var skyldig att kompensera dig för ditt hastköp, trots att du använt prylen en hel månad?
Herregud…
Jag frågade hur deras öppetköp i 50 dagar ställde sig i förhållande till rean. Detta var deras svar.. Jag förväntade mig noll och ingenting från början. Grinig vet ja inte om jag skulle kalla en enkel frågeställning.
Grinig eller girig, det är frågan…
Är du även en sån som åker till Löplabbet och provar ut skor i två timmar för att sen åka hem och köpa online för att spara en hundring?
Faktiskt inte, jag har en knäskada så jag kan inte löpträna.. Men normalt sett så handlar jag inte på rea, detta var bara något jag gjorde eftersom det var så nära inpå köptillfället. Och Elgiganten har ju faktiskt förlängd öppet köp för medlemmar. Du tycks vara en väldigt bitter person. Du kanske skulle testa lite yoga?
Fast å andra sidan, jag hade inte reklamera ett par dojjor som e 7 år gamla heller. Alla är vi väl snåla på vårt eget sätt.
RImligt att ställa frågan enligt mig, tycker att Glennart är något hård men jag förstår ändå vad han menar.
Jag tycker du gjorde rätt, 2000kr är ju inte småören direkt, och går en affär ut med prisgaranti låt säga 30 dagar så skall man utnyttja det tycker jag,
håller helt med det som är svårt när man köper så
Tack för kommentaren!
Teknikmagasinet är hopplösa att reklamera hos. En expedit ville att jag skulle åka till en annan Teknikmagasinet butik med den trasiga varan, där den fanns i lager, istället för att göra ett återköp så jag kunde köpa något annat.
Väljer numera alltid Webbhallen före Teknikmagasinet.
Nu vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig av Deichmanns salmiakbalkar för 399:-, men tacksamt att de ersatte dig utan knot.
Själv lyckades jag i fjol reklamera ett par 7(!) år gamla RM Williams-boots köpta i Australien. De började ”pysa” i sulan vid gång. Fick nya skickat från down under.
Fast de kostar ju en halv njure förstås.
”Nu vet jag inte riktigt vad man kan förvänta sig av Deichmanns salmiakbalkar för 399:-”
Nä precis jag förväntade mig inget heller men tråkigt att de inte håller en säsong. Hade inte förväntat mig att få något tillbaka heller. Men där ser man…
Paketet skickades i retur idag i alla fall.