Igår hände det något väldigt intressant hos Avanza som jag hade tänkt att ta upp i det här inlägget. Jag har faktiskt Ingen aning om hur det gick till. Men förvånad blev jag i alla fall…

Dyrt courtage?

Det har varit väldigt mycket snack på senare tid om fördelen med att byta till Nordea. Tydligen erbjuder de mycket lägre courtage, vilket givetvis är fördelen i det långa loppet. För vi vet, varje sparad krona har potential att ge en ohyggligt fin avkastning framöver.

Sedan är det ämnet kring källskatten som varit lite på tapeten. Som många av er vet har du rätt att få tillbaka 100% av din källskatt per automatik om du lägger dina utländska aktier i ett KF. Det här har varit ett litet frågetecken hos Avanza men just nu ser det ut som om det börjar klarna (följ Petrusko som leder detta)

 

Det som hände igår

Igår hände det i alla fall något som fick mig att inse att jag nog för evigt kommer vara trogen Avanza. I min ro tillsammans med min kaffekopp skulle jag lägga en order på 20 st Cloetta och får då upp den vanliga “verifiera ditt köp”-dialogen som ni är vana vid.

Där står det:

“Köpsumman är exklusive courtage. Glöm inte att lämna kvar pengar på kontot för courtaget som dras under natten.”

Jag tänkte lite såhär:

Men om vi vet köpsumman och även vart den här aktien handlas, vad är det då för problem att räkna ut det courtage som ska dras?

Så jag skickade iväg en Tweet till Avanza som såg ut såhär:

Efter ett tag fick jag som svar med denna Tweet:

NU, kan jag ju passa på att nämna att det säkert är så att en sån här rättning inte sker på direkten då den säkert ska gå igenom ett antal testmiljöer först. Men ni kan väl ändå förstå minen jag hade när jag läste svaret 😀 Gick det så fort?! 

Denna feature blev i alla fall fenomenal då ni nu ser direkt vilket courtage som kommer att dras. Starkt jobbat!

Kontakten med Avanza känns personlig och pålitlig och jag gillar det faktum att du faktiskt kan ställa dina frågor på Twitter och vänta på svar där. Perfekt för oss som ofta tillbringar rätt mycket tid på just Twitter.

Troligtvis var detta en rättning som var planerad länge, men jag lyfter oavsett min hatt till Avanza som svarar på ett så pass trevligt sätt och till och med lägger in en grym GIF och en rolig kommentar.

Det är kundnärhet! 

Det är kundnöjdhet!

Det är Avanza!

(och nej, jag är på något vis Inte sponsrad av Avanza)

0 0 votes
Article Rating
16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x