Igår hände det något väldigt intressant hos Avanza som jag hade tänkt att ta upp i det här inlägget. Jag har faktiskt Ingen aning om hur det gick till. Men förvånad blev jag i alla fall…
Dyrt courtage?
Det har varit väldigt mycket snack på senare tid om fördelen med att byta till Nordea. Tydligen erbjuder de mycket lägre courtage, vilket givetvis är fördelen i det långa loppet. För vi vet, varje sparad krona har potential att ge en ohyggligt fin avkastning framöver.
Sedan är det ämnet kring källskatten som varit lite på tapeten. Som många av er vet har du rätt att få tillbaka 100% av din källskatt per automatik om du lägger dina utländska aktier i ett KF. Det här har varit ett litet frågetecken hos Avanza men just nu ser det ut som om det börjar klarna (följ Petrusko som leder detta)
Det som hände igår
Igår hände det i alla fall något som fick mig att inse att jag nog för evigt kommer vara trogen Avanza. I min ro tillsammans med min kaffekopp skulle jag lägga en order på 20 st Cloetta och får då upp den vanliga ”verifiera ditt köp”-dialogen som ni är vana vid.
Där står det:
”Köpsumman är exklusive courtage. Glöm inte att lämna kvar pengar på kontot för courtaget som dras under natten.”
Jag tänkte lite såhär:
Men om vi vet köpsumman och även vart den här aktien handlas, vad är det då för problem att räkna ut det courtage som ska dras?
Så jag skickade iväg en Tweet till Avanza som såg ut såhär:
Efter ett tag fick jag som svar med denna Tweet:
NU, kan jag ju passa på att nämna att det säkert är så att en sån här rättning inte sker på direkten då den säkert ska gå igenom ett antal testmiljöer först. Men ni kan väl ändå förstå minen jag hade när jag läste svaret 😀 Gick det så fort?!
Denna feature blev i alla fall fenomenal då ni nu ser direkt vilket courtage som kommer att dras. Starkt jobbat!
Kontakten med Avanza känns personlig och pålitlig och jag gillar det faktum att du faktiskt kan ställa dina frågor på Twitter och vänta på svar där. Perfekt för oss som ofta tillbringar rätt mycket tid på just Twitter.
Troligtvis var detta en rättning som var planerad länge, men jag lyfter oavsett min hatt till Avanza som svarar på ett så pass trevligt sätt och till och med lägger in en grym GIF och en rolig kommentar.
Det är kundnärhet!
Det är kundnöjdhet!
Det är Avanza!
(och nej, jag är på något vis Inte sponsrad av Avanza)
Fan va bra.
Jag är också nöjd som fan med Avanza. Appen, webben, kundsupporten.
Flyttade in min tjänstepension till Avanza i somras och de hjälpte till på ett mycket bra sätt.
Nu har ju inte jag testat Nordnet men är man såhär nöjd så ser jag ingen anledning till att behöva göra det.
Riktigt kul att höra! 😀
Jag tror det ligger mycket i vilken plattform man väljer i början. Nordnettare kommer nog alltid vara Nordnettare medan Avanzianer förblir Avanzianer. Mycket prat på Twitter nu om det billiga courtaget på Nordnet, men oftast får man det man betalar för.
Riktigt kul att du kunde kommentera på detta.
Och du…god jul!
Riktigt bra gjort av Avanza och jag kan förstå din förvåning 😀
Tjosan SPN!
Tack för kommentaren och har en riktigt god jul! Skål på dig 🙂
Tack detsamma🎅🏻🍻
Beror påtvingande regler från EU, Avanza har bara att följa dessa precis som alla andra
Hmm hade faktiskt ingen aning om detta. Funderar på om det kan ha att göra med GDPR men det har ju mest att göra med hur personuppgifter sparas och hämtas antar jag. I alla fall om jag förstått det rätt.
Tack för denna info i alla fall Kenneth och ha en grym jul här framöver. Själv ska jag försöka jäsa bort allt julgodis jag satt i mig.
Såg det också igår. Riktigt bra jobbat av Avanza! Kundservice!
Tycker också att Avanzas kundtjänst är bra. Jag har ställt ett antal frågor till dem kring hur de presenterar skuldsättning på sin webbsida, och för det mesta är svaren bra. Dock har man ju med sina 1,8 mille (är ju inte så mycket ändå) högsta bonusnivå så det vore väl konstigt om inte kundtjänsten vore därefter. Jag tycker ändå det finns mer att göra på webbsidan, speciellt kring att visa sina egna transaktioner i grafen, ibland finns de där, ibland inte. Och kontosammanställningen vid skuldsättning är fortfarande gåtfull.
Riktigt kul att höra din synpunkt snålgrisen! Har faktiskt ingen aning om deras bonusnivåer. Hur mycket ska man ha för att nå upp till dessa och vad ger de för typ av bonus?
Känner dock till deras superbolån 🙂
Superbolånet
nordnet har börjat visa cortage kostnaden för några dagar sen också.
HÄRLIGT!
Jag visste att vi alla skulle bli lyckliga någon dag 😀 Sedan är det ju fantastiskt att detta till och med kom innan jul!
Äöäöäööööäöööäöäääöäääääääöäääööäööäääöä
Tack?
Avanza är riktigt bra. Väldigt överskådlig app och hemsida! Dock så har jag fått väldigt bra service av Nordea. Vid bankbytet så klantade sig dem och la inte in en enda av alla mina autogiron.. Fick en påminnelseavgift som jag tyckte dem borde stå för, när jag ringde och var missnöjd. De betalade utan några konstigheter + lite extra som kompensation 🙂 Jag har inte varit i kontakt med Avanzas kundservice så mycket, så har rätt koll på deras kundservice. Använder fortfarande Avanza vid mindre köp då jag fortfarande ligger på gratis courtage. Men det är absolut mycket smidigare att… Läs mer »