Som ni kanske minns skrev jag tidigare om mitt missnöje över att högt uppsatta personer i Cloetta sålt aktier i bolaget innan allmänheten fått ta del av informationen. Men låt oss backa lite och kika på vad som hänt i bolaget.
Det här har hänt i Cloetta
Det började egentligen under Q1 då det var mycket rörelser i Bolaget p.g.a. Påskeffekten, d.v.s. att påsken inträffade under andra kvartalet. Det här påverkade siffrorna negativt då påsken är otroligt viktig för godisförsäljningen. Aktien var ner 10%.
I Q2 var det ytterligare rörelser då det bland annat blev en brand i en av fabrikerna och ett produktionsband skadades. Självklart faller lönsamheten då tills detta är återuppbyggt. Ledningen fick dock oss att tro att det inte var allt för allvarligt.
I Q3 vinstvarnade bolaget då branden var betydligt allvarligare än väntat och skadan inte gick att reparera på beräknat sätt. Det kommer ta ända till 2018 tills produktionen är helt återställd.
Dessutom visade det sig att ett antal chefer sålt aktier innan vinstvarningen blev offentlig. Vi fick bland annat fick vi reda på att Cloettas Skandinavienchef Lars sålde av en fjärdedel av sitt innehav för närmare en halv miljon.
”Och det är väldigt mycket pengar”
En av fyra bröt mot policyn
Efter det började en utredning av advokatfirman Cederquist (som intressant nog varit flitig på att arbete med Cloetta tidigare, hmmm). Cloettas informationsdirektör Jacob Broberg informerar nu senast att en av fyra personer brutit mot den interna policyn.
En va fyra tänker ni? Det var väl inte så farligt? Jo men det tycker jag faktiskt att det är. Det här är så otroligt fult gjort och något som totalt förändrar synen på bolaget för många. Sedan kan man ju också ifrågasätta arbetet av advokatfirman som arbetat med Cloetta tidigare.
Min tro och förhoppning var att ingen skulle ha brutit mot policyn, men tji fick jag. I det här läget ska man försöka hitta en ersättare kring personen som gjort detta. För usch att sälja för egen vinning när man faktiskt vet vad som kommer hända! Girigt, minst sagt!
Så tänker jag
Självklart är det här otroligt tråkigt. Att en brand inträffar är en sak, det kommer nog inte påverka bolagets produktion på lång sikt utan bara i det korta perspektivet. Det som däremot är tråkigt är att Cloetta är så dålig på att informera kring detta.
Du kan inte läsa mycket kring detta på deras site och det stör mig rejält. Det påminner om bolag som lämnar pressmeddelanden på fredag kväll för att försöka mörka så mycket som möjligt när alla journalister gått hem för dagen.
Jag har helt klart tappat förtroende för bolaget och det här har påverkat mig negativt.
Samtidigt är det sagt att du ska köpa när det gör som ondast och här kanske det är ett ultimat tillfälle att köpa? Det jobbiga är väl att det tar år efter år för ett bolag att bygga upp ett förtroende, men enbart en blinkning för att få det att rasa.
Själv kommer jag Inte att sälja men jag är medveten om att det kommer ta ett lång tid innan kursen återigen får positiv rörelse. Cloetta är en rätt stor del av min portfölj.
”Ta det rätta, ta inte Cloetta?”
Ja man blir ju nyfiken på hur dessa fadäser påverkar utdelningen nästa år. Hur står det till med kassan, kan de bibehålla utdelningen? Sverige är ju ett godisälskande land och Cloetta säljer ju många av våra favoriter. Men även om ett bolag ser bra ut kan ju en inkompetent ledning dra det ner i graven…
Har tidigare sneglat på Cloetta, men när de (Cloetta/Malaco) drog in flera godissorter (läs, Salta Björnar, Viva lakrits) som Herr Snålgris har ätit sen barnsben så blev det bojkott…
Vilken tragedi att dina favoriter tagits bort ut lagret :/ Själv har jag aldrig Salta Björnar varit min favorit, men då är jag inte förtjust i lakrits heller.
Visst kommer det bli kritiskt hur utdelningen påverkas nästa år. Vinsten i bolaget påverkar ju väldigt mycket utdelningen och detta år har väl varit allt annat än ett guldår.
Tack för kommentaren!
För mig är ledningen i företaget helt avgörande. Jag förstår att du inte vill sälja under dipp. Men efter uppgång hade jag sålt. Inget förtroende för ledningar som lurat sina aktieägare, samma sak med Eniro, Fingerprint, Hexagon etc.
Precis, det är ju det som är problemet. Som jag skrev kan det ta hur länge som helst för en ledning att bygga upp ett förtroende men att det sedan enbart kan ta en dag för att det förtroendet ska vältas.
Det viktiga är att bolaget är noga med att kommunicera till oss vad som har hänt, varför och hur det ska förbättras. Tycker inte att den kommunikationen varit särskilt god i Cloettas fall.
Jag behåller den fallande kniven så får vi se vart den faller 🙂