Min enda ”It-konsult” TietoEvry rapporterade idag för helåret 2020 och med det ökade man utdelningen från 0,635 EUR till 1,32 EUR. Givetvis är det här glada nyheter men samtidigt har jag själv aldrig upplevt så dålig investerarrelation som hos Tieto.

Utdelningen var extra härlig då jag råkade räkna fel på 12.000 kr gällande Boston Pizza här tidigare 🙂 Det var ett rätt rejält snedsteg från min sida.

Jag vill äga lite inom branschen IT-konsulter i min utdelningsportfölj och valet har alltid stått mellan HiQ och Tieto. Mitt främsta val där var HiQ som tyvärr köptes ut från börsen. Det här var en av mina bättre investeringar men såhär i efterhand hade jag gärna fortsatt resan i HiQ.

Tieto har nyligen slagits ihop med Evry, en gigantisk omstrukturering som kostar 3 miljarder. Tesen jag har är att Tieto kommer ut ännu starkare och därigenom kan fortsätta bygga långsiktiga och hållbara relationer med sina kunder. Men det här kommer säkert ta 3 år innan vi ser de verkliga resultaten. Lite som investeringarna Disney gör.

Verksamheten är en blandning av traditionell IT-konsulting, drift av datasystem i egna datahallar och utveckling av mjukvara inom t.ex. skog, bank och Vård- och Omsorg. Generellt brukar man säga att dessa 3 segment utgör ungefär lika stora delar, dock är det konsultverksamheten som varit ankaret nu under Covid-19.

 

Sämsta Inverstor Relations

Det finns många områden som jag själv kan utvecklas inom. Likväl är jag duktig på att se om ett bolag når ut med information till aktieägare på ett bra sätt. Tietos Investor Relations sida behöver hjälp men det är kanske inte det största problemet.

För ett halvår sedan skrev jag och frågade ifall det fanns möjlighet att få historisk utdelningsdata samt info kring aktiesplitar. När jag inte fått svar så har jag skickat frågan igen, men utan resultat. Oftast brukar jag gå igenom rapporterna själv men ibland orkar jag inte.

En sjuk jämförelse var att jag förra veckan skickade en fråga via SMS till Holmens IR Chef. Frågan gällde ifall de har planer på att inkludera en kalkylator för även totalavkastning.

Jag skojar inte när jag säger att det tog mindre än en timme innan jag hade ett svar. Där stod det att man just nu jobbar på den funktionen.

Det finns heller ingen mailadress till någon IR ansvarig hos Tieto utan där får du fylla i någon typ av eländigt formulär. Sedan skickar du iväg det och vet inte vart det landar 😀 Kanske i botten på deras support-låda. De har dessutom vävt in en ruta där du kan prenumerera på nyheter :O

 

Så, min story är alltså att jag ägde Tieto förut, sålde dem sedan och köpte HiQ, för att sedan köpta tillbaka Tieto.

Just den här transaktionen går nog till historien som mitt vassaste sälj. Självklart bara en tillfällighet att det skedde just innan Corona 🙂

11
0
Kommentera gärna :)x
()
x