Min första investering i Volvo gjorde jag så sent som 2022 men trots att innehavet är nytt så är nu Volvo en av mina största schackpjäser. Nu är det alldeles strax dags för Volvo att slänga ut sina siffror till oss investerare och det är nog fler än jag som väntat ihärdigt för att se dessa.

Egentligen finns det tre rapporter denna omgång som jag väntat lite extra på – det där extra mumsiga på den tidiga jultallrik som nu serveras. Dessa är:

  • Ework – främst för jag vill se vad som faktiskt sägs om konsultbranschen
  • Evolution – för jag vill höra nyheter om deras problem och om några av dessa är lösta, samt hur det går på de nya jaktmarkerna
  • och så Volvo – där jag främst vill veta hur USA går och hur utsikterna inför nästa år ser ut.

Vad vet vi då egentligen om rapporten som strax landar?

Ja, egentligen att förväntningarna skruvats ner en hel del. Vi har redan fått siffror från konkurrenterna Traton och Daimler. Här var det Nordamerika som agerade den stora minusposten. Föga förvånat är det tullarna som spökar men även nya utsläppsregler som blivit lite av ett ankare, det man kallar för EPA27.

Tittar vi på vad Bloomberg spår så tror man att orderingången i Nordamerika kommer minska med hela 30% jämfört med samma kvartal förra året. Däremot väntas fortsatt Europa gå starkt och totalt kan orderingången öka med 3% över hela brädet. Men man är väldigt oense här och siffrorna skiljer sig beroende på vem man lyssnar på.

Som det ser ut nu kommer alla nyckeltal förutom orderingången sjunka om vi tittar på prognosen. Omsättning, rörelseresultat och givetvis vinst/aktie.

Prognos kvartal 3 2025Kvartal 3, 2024
Omsättning, miljoner110 297116 978
Rörelseresultat, miljoner12 30914 074
Vinst/aktie4,284,93
Orderingång, antal lastbilar44 42843 234

Volvo är inte direkt lågt värderad inför rapporten så det här kan helt klart bli väldigt läskigt för den kortsiktige. Fördelen just nu är väl att Volvo Trucks har stor del av produktionen i USA så de 25 procentiga tullarna behöver inte påverka lika mycket som för konkurrenterna.

Rapporten för kvartal 3 blir också spännande med tanke på att Volvo brukar komma med marknadsprognos för nästkommande år i samband med den. Ser det illa ut kommer troligtvis aktien sticka ner.

Utdelningsestimaten för nästa år har skruvats ner på löpande bland och som exempel tror Nordea att extrautdelningen kommer halveras från året innan.

Det blir en spännande rapport att läsa! (som vanligt får vi först besked om utdelningen när kvartal 4 sammanställs)

Volvo rapporterar

Sammanfattningsvis var det ingen munter lösning.

Omsättningen var förvisso något högre än väntat och uppgick till 110 692 miljoner. Även det justerade rörelseresultatet var något högre än analytikerna väntat sig.

Den stora tråkiga läsningen var dock orderingången. Orderingången på lastbilar var 37 134 st och enligt prognosen ovan var antalet beräknat till 44 428 lastbilar.

Vad kan vi säga i övrigt då? Ja som jag nämnde tidigare är kvartal 3 rätt intressant då man brukar ge prognos för nästa år. Det fick vi även idag.

Föga förvånande har man där en sämre bild av Nordamerika än tidigare. Efterfrågan på tunga lastbilar väntas bli 250 000 nästa år. Det är 15k mindre än den prognosen man hade för i år (som då lämnades för exakt ett år sedan).

I Europa väntas det bli lite ljusare 2026, men inga mirakulösa förändringar. Här tror man att efterfrågan blir 295 000 lastbilar, som då kan jämföras med prognosen på 290 000 man lämnade för 2025.

Kniviga tider även för stora Volvo

Volvo är en stark spelare att äga i en utdelningsportfölj, men det kommer komma kämpiga tider även för dem. Trots allt är det här Sveriges största industribolag och även om man blivit mindre cykliskt kommer dåliga perioder påverka.

Om Nordea får rätt att extrautdelningen halveras får du ändå en direktavkastning på nästan 5% utifrån dagens kurs.

Jag blir förvånad om Inte Volvos aktiekurs faller på dagens rapport.

23
0
Kommentera gärna :)x
()
x