Då var det äntligen dags, stunden vi alla väntat på. H&M presenterade förra veckan sina försäljningssiffror som slog analytikernas förväntningar så de nästan tappade hakan. Men nu är det dags att kika på vad själva rapporten för tredje kvartalet visar. H&Ms niomånadersrapport.
Twitter vet svaret
Dagen till ära så lade jag igår ut en omröstning på Twitter som visar hur aktiekursen kommer utvecklas idag. Vet inte Twitter rätt så vet ingen, det är i alla fall min filosofi 😉
Du måste rösta för att se vad resultatet blev:
Hjälp mig! 🤔
H&M, upp eller ner imorgon?— Kronan till Miljonen (@KronaTillMiljon) September 26, 2018
Själv gissade jag att kursen skulle sjunka, med den enkla anledningen att jag tycker att aktien handlats upp kanske lite för mycket nu de sista veckorna. Förväntningarna är således höga.
Min egna resa i H&M har varit allt annat än en solskenshistoria. Det här är utan tvekan min största förlustaffär, om man nu kan säga att det är en förlust även om jag inte sålt några aktier d.v.s. Jag började köpa på 250 kr och nu är kursen nere på 148 (räknat på gårdagens slutkurs).
Men hur gick det då?
Generellt sett en rätt klen rapport men med ett par godbitar att tugga på. Dock också fortsatta mörka moln.
Rörelseresultatet landade på 3 976 Mkr och analytikerna hade här tippat på 4186 Mkr. Bruttomarginalen var dock lite bättre än väntat.
Det som är intressant i rapporten är att onlineförsäljningen ökat med 32%. Här har H&M sagt att man siktar på 25%. Det visar att H&M är med i matchen när det kommer till online delen som bolaget satsar på. Vi vet att bolaget satsat mycket här tidigare.
Jobbigt är att lagret ökar igen, vilket varit ett hett debattämne under många år. Samtidigt som H&M växt enormt de senaste åtta åren och mer än fördubblat antalet butiker så har lagret vuxit 3 gånger under samma tid. Lagret ökade med hela 15% jämfört med samma period förra året. Lagernivån är rekordhög. Trenden är stigande.
Jag kommer behålla mina aktier efter dagen är slut. Att onlineförsäljningen ökar så pass mycket är spännande tycker jag och det kan bana väg till en intressant framtid. Samtidigt är lagren det jag oroar mig mest för.
Kommer lyssna på Karl-Johan Persson nu kl 09:00 och höra vad han har att säga. Det är alltid spännande 🙂
H&M är en relativt liten del av min portfölj nu. Många tror att bolaget kommer sänka utdelningen nästa år men jag är inte riktigt lika säker på det. Kanske får vi se ännu bättre försäljningssiffror inför det sista kvartalet och då har H&M plötsligt brutit en negativ trend.
Tankar nu efter börsöppning
Börsen är nu öppen och H&M är upp över 10%. Det jag hörde var att majoriteten trodde på en nedgång på 5%, men där ser vi hur fel alla kan ha. Marknaden är svårt att styra över.
Med det sagt hade både jag och Twitter fel. Troligtvis är det den ökade onlineförsäljningen som bringar positiv atmosfär till bolaget idag.
”I dag finns H&M online på 47 marknader och vi fortsätter med full kraft vårt arbete med att rulla ut online globalt till alla våra befintliga butiksmarknader och fler därtill”, skriver Karl-Johan Persson.
Möjligen är det ökningen av internet order som drar kursen, eller att de som blankat och måste täcka detta. Kanske inte otroligt med tanke på att kursen stod i 125 kr för någon vecka sedan. Det jag inte gillar är att varulagret ökar, risk för många kläder i detta som är och snart blir omoderna. Jag hade inte många aktier, men jag sålde dom med bra ca 25% vinst. Jag tror jag kommer kunna köpa tillbaka HM billigare.
Jo exakt, eller så blir det som med mycket annat att det helt plötsligt blir modernt igen, typ som med converse skorna ;D Men det är nog inte så troligt.
Jag tycker det är jättesvårt att säga om H&M är högt eller lågt värderat just nu.
Det jag vet är att jag behåller. Kommer behålla länge. H&M är ett långsiktigt innehav och det är ett i grunden bra och omtyckt bolag. Det kommer gå sämre och det kommer gå bättre.
Mvh PB?
Hej Pappa Betalar!
Tycker också att det är väldigt svårt. I ena hörnet så ökar man onlineförsäljningen rejält och i andra hörnet expanderar man fysiska butiker där lagren fortsätter växa. Billigare aktörer har blivit populärt som sätter tyngre konkurrens. Roligt är i alla fall att man inte sänkt utdelningen på 43 år, däremot har utdelningshöjningarna de senaste åren inte varit någon solskenshistoria precis 🙂
Ha det fint!