Även om vi själva inte har barn men är i fasen att skaffa barn så har jag märkt en sak: Disney som aktie är sjukt populär i alla barnportföljer där ute. Varför? Ja troligtvis för att man vill att sitt barn ska kunna relatera till bolaget via aktierna och inte bara se aktier som aktier. Alla barn kommer för eller senare få en liten dos av Disney och vallgraven som bolaget byggt blir bara djupare och djupare.

Vad är själv mina första minnen från Disney? Ja, jag har något svagt minne av att jag och min mamma såg Bernard och Bianca på BIO men är rätt osäker. Annars var det troligtvis den där Disney-järnvägen som jag och min syster fick i present. Tågstationen med stora Musse Pigg ögon och loket som du själv blev tvungen att putta på för att det skulle ta sig fram på rälsen.

Rescuersposter.jpg

Den senaste framgångssagan från Disney är deras streaming-tjänst Disney+. När denna först lanserades i november 2019 så fanns det en prognos att tjänsten skulle växa till mellan 60 miljoner och 90 miljoner betalande kunder globalt till 2024.

Låter den prognosen som ett allt för svårt mål att uppnå? Vi kan väl säga som så att det här var på tok för lågt och så sent som i slutet av förra året höjde man den siffran till 230 – 260 miljoner betalande kunder fram till slutet av 2024.

Bara sista året(2020) uppgick antalet betalande kunder till 73,7 miljoner. Målet var som sagt 60 miljoner till 2024. I senaste kvartalsrapporten kunde vi läsa att siffran nu är 94.0 miljoner. Och streaming-tjänsten är inte bara för barn. Jag och fru KTM älskar den och är glada kunder. Det finns lååång mycket mer än Bumbibjörnarna där, även om jag älskar den serien

gummi bears twilight memes | quickmeme

Visst, väldigt många av abonnenterna återfinns i låginkomstländer som t.ex. Indien. Vinst per abonnent var tidigare $5,56 men har nu sjunkit till $4,52. Disney lägger också ut väldigt mycket pengar på att investera i sin stramingverksamhet och den stora vinsten lär vi inte se på ett tag.

Med det sagt har nu segmentet Direct-to-Customer gått om vinst från parker och det är inom det här segmentet jag tror vi kommer se mest tillväxt framöver.  Det här segmentet är då deras olika streaming services, och inkluderar: Disney+, Disney+Hotstar, ESPN+, Hulu och Star+

Men passar då Disney in i en utdelningsportfölj?

Ja för att besvara frågan såg jag till att uppdatera ett lite äldre inlägg där jag mer går igenom hur Disneys utdelningar sett ut på senare tid

Disney Utdelning och direktavkastning (2021)

2 4 votes
Article Rating
5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x