Att långsiktigt handla på tillfälliga kursreaktioner kanske inte ger så mycket i långa loppet, och kanske är det mer nöje än nytta. Jag har i alla fall alltid gjort så och denna rapportperiod fick Bilia stå för den största köptransaktionen i min egna portfölj. Det finns mycket som talar för att det här kan bli min favorit bland utdelare.
Egentligen har jag rätt nyligen skrivit en analys om kvartalsutdelaren Bilia och varför jag gillar dem. Bolaget säljer både nya och begagnade personbilar och transportbilar samt finansieringstjänster, försäkring och tillhörande service. Man kan säga att Bilia verkar inom hela kretsloppet för bilar – från försäljning till demontering/skrotning.
När jag igår skulle byta positionsljus bak på min V70 från 2011 så inser jag att verksamheten är enorm. Trots att jag gjort väldigt mycket tidigare på bilen själv så var det här en typ av mindre raketforskning. Och då är bilen från 2011 och inte 2021…
Många kanske tror att elbilar kommer innebära döden för verksamheten men det är inte riktigt min teori. Förvisso kräver dessa i regel mindre service än bilar som drivs av fossila bränslen, men samtidigt blir bilarna mer tekniskt komplexa med uppkopplade fordon och förarstöd. Slitage av bromsbelägg och däck är dessutom större vad jag läst mig till.
Utdelningen sänktes i år till 1,65 kr/kvartal från 2,2 kr/kvartal. Nästa år tror jag att utdelningen kommer sänkas lite igen för att senare stiga.
Ränteläget har påverkat kunderna rejält och speciellt när det kommer till nybilsförsäljningen. Bolaget tror att nybilsförsäljningen kommer kicka igång redan i Q4 i år och kanske har vi ett uppdämt behov att se fram emot.
Orderingången var högre än föregående år,
men likt de senaste kvartalen har privatpersoner, framför allt i Sverige och Västeuropa, varit försiktiga med att
beställa ny bil varför orderingången var på en historiskt
relativt låg nivå. Vi ser dock en viss förbättrad aktivitet hos
privatkunder och i kombination med en tro om positivare
konjunktur och lägre ränta framöver ser vi försiktigt positivt på nybilsförsäljningen under fjärde kvartalet 2024.
..skriver bolagets vd i senaste rapporten
Det här är och kommer vara ett cykliskt bolag som påverkas när konjunkturen svänger. Så är det. När vi väl ser bättre siffror i rapporterna kommer aktien stiga men marknaden vill nog ha bevis på en vändning först.
Nyligen fick Bilia en höjd riktkurs av DNB Markets. Från 148 kr till 160 kr.
Bilia är idag inte överdrivet billig och inte överdrivet dyr. Jag handlade nu när aktien dippade och direktavkastningen är nära på 5%. Troligtvis blir det här en aktie jag senare kommer behålla även när jag bytt över till högutdelare.
”Slitage av bromsbelägg och däck är dessutom större vad jag läst mig till.” – Man ska inte tro allt man läser. En elbil bromsar främst med motorn för att tillvarata retardationskraften. Bromsoken används ganska sällan. Dock kan dåligt underhållna bromsbelägg på elbilar göra att oken till sist kärvar, och då blir det dyrt. En ansvarstagande elbilsägare tar därför bort sina bromsok varje får och smörker upp bromsokshållarna, lämpligen med keramiskt fett. Gör man inte detta kan de som sagt rosta fast rejält och man får skära bort dem med vinkelslip. Tesla har t.ex. en ”broms-service” för nån tusenlapp som man… Läs mer »
Upptäckte nyligen att Bilia säljer (och därmed i stor utsträckning även servar) Toyota. Hur länge har det varit så? Borde ge ganska mycket extra omsättning,
Jag har ägt Bilia tidigare, men det var länge sedan som jag sålde.Jag har den på bevakningslistan även om jag inte är intresserad av att köpa Bilia för tillfället.Möjligt att det kan bli en liten aktiepost i Bilia i framtiden som jag köper med utdelning från andra värdepapper för att sprida mina risker lite till.Det är alltid bra att bli påmind om en aktie man inte har tänkt på ett tag så tack för tipset.Mvh Peter Jansson
Däck slits mer på elbilar, men bromsbeläggen behöver å andra sidan aldrig bytas.
Bilarna behöver mindre och mindre underhåll, men detta maskeras på börsen av att aktörer som Bilia och Mekonomen har växt ändå. Förklaringen är de små oberoende verkstäderna som kraftigt minskar i antal. De största kedjorna plus en del däckverkstäder med utökad service kommer att bli kvar, resten möter en dyster framtid.
Tror hela branschen får det tufft i några år till. Nätförsäljning av bilar, minskad service, prispress… många mindre handlare och verkstäder kommer försvinna.
Sluta prata strunt, nyare bilar håller snarare sämre än de gamla. Dessutom förstår jag inte varför folk tror att elbilar är evighetsmaskiner =) Fjädring, länkarmar, spindelleder/styrleder, hjullager osv osv osv osv. Inga evighetsprylar även på en elbil. Kolla på grufman bil på youtube, en tesla-verkstad i Stockholm, de har bilar inne för alla möjliga reparationer av elfel och annat jox, så nog kommer det finnas jobb i framtiden för alla verkstäder. Glöm inte att det fortfarande rullar miljoner och åter miljoner fosilbilar på vägarna som behöver repareras under årtionden. Flertalet frambrikanter investerar och utvecklar nya fosilmotorer, se bara på VW,… Läs mer »