Medias vinkel är rätt solklar. Äger du Volvo och tilldelas utdelning så är du rutten…bolaget är även det ruttet som delar ut pengar till dig. Den utdelning + extrautdelning som Volvo nu ger har åter blivit en snackis och du som äger bolaget borde onekligen skämmas. Jag tar mig en närmare titt på de faktiska siffrorna.
Volvo utdelning 2020
Författaren Joachim presenterade en artikel för drygt ett år sedan, i mars 2020. Joachim skrev där och då om att staten betalar löner och Volvo delar ut miljarder.
Mitt motargument där och då var att utdelningen som bolaget ger 2020 baseras på vinsten 2019 och då visste ingen om pandemin. ”Kamma er”, var mitt argument till skribenterna som vräkte ur sig artiklar som icke sparentusiaster tyckte var rogivande.
Samtidigt förstår jag hur dessa artiklar väcker uppmärksamhet. Majoriteten av de som läser Aftonbladet har inte ett ISK och därigenom ser man ner på aktiesparare som tar skattebetalarnas pengar. Det låter rätt rimligt, eller hur?
2020
Artikeln ovan publicerades alltså den 23:e mars 2020. I maj samma år drog Volvo tillbaka hela utdelningen. Om det är för den livliga debatten som blev kan jag bara spekulera om.
Volvo utdelning 2021
Det här är då Joachims nya artikel som presenterades för ett par dagar sedan. Han har modifierat några ord här och där men i grund och botten är det enbart CTRL+C, CTRL+V
Siffrorna
Vi får kika på vad vi faktiskt har att jobba med här. Ska vi lägga samtliga kort på bordet så ser det ut enligt följande:
| Vinst / aktie | Utdelning | |
| 2019 | 17,64 | 0 | 
| 2020 | 9,5 | 6 + 9 = 15 kr | 
Utöver detta meddelar Volvo nu att man delar ut 9,5 kr/aktie från försäljningen av UD Trucks. Men då detta inte är från ordinarie verksamhet utan en utdelning från del av bolaget så fokuserar jag inte på den mer.
Såhär ser de viktigaste nyckeltalen ut för 2020 och 2021.
Vad du kan ta med dig härifrån är att Volvo delade ut 0 kr förra året trots att man gjorde en suverän vinst 2019. Dessutom är den ordinarie utdelningen för 2020 inte större än vinst/aktie.
Statligt stöd Volvo
Volvo har alltså tagit statligt stöd på 1 miljarder kronor förra året.
Under både 2019 och 2020 hade Volvo en vinst på 77 051 Mkr (se bilden ovan, adderat både 2019 och 2020). 77 miljarder. Stödet som vi såg i årsredovisningen för 2020 är alltså en liten del av detta.
Efter att hela denna jätteutdelning är klar sitter Volvo fortfarande med en kassa på 50 miljarder.
Det jag ändå tycker är mest märkligt är att vi nu har tydliga regler kring hur utdelning får ges efter statligt stöd. Den artikeln kan du läsa här. Jag är osäker på om detta ändrats men inte vad jag hört. Dock är det svårt att hänga med i allt som händer.
Den nya regleringen innebär nu att ett bolag inte får ge utdelning 2 månader innan stödet togs emot och 6 månader efter. Här tycker jag att Volvo följer regeln bra.
Slutsats
Jag kan tycka att det mest logiska är att ett bolag betalar tillbaka stödet om möjligt före utdelning. Då blir man dessutom av med debatter som dessa. Samtidigt var Volvos utdelningsandel för 2019 och 2020 sammanlagt bara lite drygt 50%. Det är inte så att man maxat utdelningen i förhållande till vinsten. Siffror likt dessa tar man aldrig upp i artiklarna som slänger skit över Volvo.
Idag äger jag inte Volvo men kan ändå tycka att det är rätt surt för bolaget som tvingas utstå alla dessa artiklar.
 
				 
												






Finns absolut ingen anledning att varken läsa eller hetsa upp sig över sådant som skrivs av okunniga, för okunniga, i en av Sveriges sämsta tidningar.
Aftonbladet duger till skvaller om sport och att rapportera om Carolas kärleksliv, med andra ord sånt som vänstern, sossarna och MPs väljare bryr sig om.
Håller med dig men det är rätt jobbigt då detta togs upp av några kompisar som är totalt oinsatt i vår värld. Volvo är ändå en trotjänare i Sverige och förtjänar egentligen inte att gång på gång ställas mot väggen.
Tack för kommentaren Zven! : )
Ja, kunskapen de besitter kan man ju verkligen fundera över. Ekonomi är väl inget ämne de behärskar till fullo. När det gäller Volvos tillkortakommanden så har ”vi” inte full insyn. Det är mycket vi inte vet eller kommer att veta. Kan ta ett exempel från när Uppdrag Granskning för ett antal år sedan i svt försökte följa upp Volvo ABs räkenskaper. Detta har jag för mig att de inte kunde göra fullständigt.Som alla vet har Volvo en mycket stor position i svenskt näringsliv. Det medför mycket tyckanden från alla håll och kanter. Trots alla negativa kommentarer så är jag en… Läs mer »
KTM: tycker ändå det är bra att du lyfter det på din blogg då du börjar få många läsare. Bara för att man tycker någon är ”okunnig” så ska man inte undvika debatten. För debattören kan ha en stor krets av ögon som läser. Om 100 personer tycker det är en dum artikel men 10000 tycker det är vettigt och fy att Volvo delar ut, så finns risken att det kommer politisk eftergift. Det är ju så det är i demokrati. Opinion skapas som bäst när den andra sidan inte deltar i debatten.
Varför tog Volvo emot stödet på 1 miljard? Den summan hade man ju med lätthet kunnat hantera själva. Lite är det ju som att sätta krokben för sig själv.
Att artikeln i AB ser ut som den gör är ju inget konstigt, så ser deras agenda ut.
Bra fråga och har egentligen inte hittat något svar. Det här var däremot lite intressanta frågor som ställdes Svanberg Har du något att säga till dem som nu blir upprörda över att ni delar ut 19 miljarder till? ”Jag har ingen ny kommentar till det. 1,2 miljarder då jämförs med helt andra belopp nu när verksamheten går så pass bra som den gör. Läget var väldigt dramatiskt förra våren, vi räknade med att pengarna skulle ta slut i november. Permitteringsstödet går till de anställda och vi stöder att sådana här program finns i Sverige. I den förra lågkonjunkturen var Sverige… Läs mer »
Retoriken haltar ju dock betänkligt i det att Svanberg försöker få det till att Volvo ”stöder” permitteringsstödet…
Men så är Carl-Henric inte heller de bevingade ordens man.
Ja, han använder omvänd logik! Lite som att kritisera dom som donerar till Rädda Barnen för att dom inte stöder Rädda Barnen. Att stöda Rädda Barnen gör man bara genom att vara en av de absolut största mottagarna av finansiellt stöd från Rädda Barnen =)
Jag misstänker att Volvo betalat skatt till staten varenda enskild månad under hela pandemin. Att de ”fått bidrag” är isåfall ganska tveksamt påstående.
Så om man betalar skatt samt har bostadsbidrag/försörjningstöd/sjukpenning/barnbidrag så får man inte bidrag? De har fått bidrag och gått med vinst och valt att behålla vinsten. Precis som de flesta bidragstagare gör i Sverige. Det är inga tveksamheter alls i det påståendet. Många verkar dessutom tycka att det är moraliskt ok att göra så.
Lite bättre tycker jag man kan kosta på sig att vara än de man kritiserar. Bloggposten ovan övergår i clickbait när journalisten Joachim tillskrivs att tycka att aktieägare är ”ruttna” som tar emot utdelning. Det finns inget i artikeln som tyder på att Joachim har sagt eller ens tycker något liknande. Däremot finns kritik mot Volvo som delar ut så pass mycket, vilket framstår som tendentiöst då man blandar ihop engångsutdelningen med den ordinarie och med bonussystemet. Detta är inte konstigare än att journalister har en blodhunds instinkt för potentiella drev. Kritiken mot bonussystemet var ju mycket berättigad. Det såg… Läs mer »
För mig är det uppenbart att vissa journalister inte alls förstår sig på det där. Eller så förstår de men men skriver ändå för att tjäna en hacka eller för att skapa opinion. Väldigt tröttsamt oavsett.
Jo! Som sagt är jag själv inte ägare i Volvo direkt utan bara Industrivärden, men kan ändå inse att det måste känts rätt surt för aktieägare som fick 0 kr förra året trots det suveräna resultat som bolaget gjorde 2019
Tar man emot 1 miljard skattekronor och delar ut 49 miljarder till sina ägare får man leva med att det faktiskt rapporteras i media. Artikeln belyser ett stort slöseri av skattepengar som definitivt är av allmänintresse. Om man som ägare känner sig påhoppad av sakliga och korrekta artiklar får man nog försöka växa upp och bli lite mer hårdhudad och kanske trösta sig med en fet utdelning!
Det här var ju en intressant fråga som Svanberg fick i DI:
Skulle det vara skönt att betala tillbaka permitteringsstödet bara för att en gång för alla slippa den här diskussionen?
”Det skulle innebära att vi kliver av den typen av program och vi tror att det är väldigt viktigt för industriarbetare och industri-Sverige att de finns. Det skulle kännas fel att inte stöda den typen av program”, säger Carl-Henric Svanberg.
Om man som ägare känner ett starkt behov att skylta med sina innehav får man skylla sig själv.
Man kan ju tänka annars som så, volvo kunde valt att säga upp dessa 20 000 personerna i stället i väntan på bättre tider. Grejen som blir svårt ör att det är en så stor mängd människor att det påverkar staten och staten vill inte låta volvo avskeda en massa människor. Så kändes som en kompromiss mer skattefinansierade permitteringar.
Är själv aktieägare i Volvo och skäms absolut inte. Så som jag läst fick dom ca 1 miljard i krisstöd och delar ut betydligt mer i utdelning vilket jag ej tkr är fel nån gång måste dom börja dela ut sen går det att diskutera om det är moraliskt rätt .
Tjena Dille!
Ja allt man gör är ju att följa de regler kring utdelning som Sverige tidigare satt (6 månader framåt i tiden etc.).
Förstår att media gärna vill vinkla permitteringsstödet till Volvo till företagets nackdel. Att vinna billiga poäng på andras bekostnad är ju skitmedias levebröd. Utdelning och permitteringsstöd hänger inte ihop. Stödet får ju företaget för att slippa säga upp de anställda. Utdelning ges med andel av vinsten. Det är helt olika saker. Jämför t ex med att Du blir arbetslös, du får a-kassa. Men vänta lite, du har ju 3 miljoner på en ISK som du ska ha till pensionen eller nåt, varför a-kassan plötsligt ska tjafsas om och dras in. Utbetalda pengar krävs nu tillbaka. Logiskt…? Vänstern blandar gärna ihop… Läs mer »
Det förutsätter att Volvo skulle sagt upp folk om de inte fått stödet. Osannolikt med tanke på deras fenomenala resultat under perioden. Problemet är väl att det saknats bra kontrollmekanismer för att säkerställa att bolag likt Volvo inte drar nytta av stödet trots att man inte behövde det.
Snarare som att ta emot socialbidrag när man har 3 miljoner på ett ISK. A-kassan är en frivillig försäkring. Att volvo betalar skatt är ingen frivillig försäkring. Riktiga sosse-fasoner att ge utdelning när man har tagit emot permitteringsstöd. När är det enligt dig god sed att betala tillbaka skatte-miljarden man fått? Om utdelning vairt 100 miljarder? 1000 miljarder? Det är sånt här fuffens som leder till införandet av ”miljonärsskatten” och dyl. och sådant ska kritiseras och stävjas. Det är inte olagligt att vara ärolös men man får ta kritiken. Man kan säga mycket om C-H S, men han står rakryggad… Läs mer »
I grund och botten är det väl staten som har bestämt villkoren för mottagande av stödpengar. Om staten nu glömde att skriva in att utdelning inte får komma på tal, så var det väl klantigt. Knappast Volvo som gör något fel. Fast jag tycker ändå att det skulle ge ett rejälare intryck om man betalade tillbaka summan. Vill minnas att Ratos gjorde så – och delade ut pengar. 🙂
Bra argument. Kamma er är också min reaktion.
”..majoriteten av de som läser Aftonbladet har inte ett ISK..” djärvt påstående tycker jag. Bra artikel där man lär sig att du kan räkna och det är väl helt ok. Du kommer fram till att man ska betala tillbaka stöd innan man ger utdelning och det är väl också jättebra men jag undrar över ovan citerade påstående lite…hur har du kommit fram till det.