H&M skiljer sig lite från många andra bolag när det kommer till kvartalsrapporter. Där har man valt att rapportera försäljningssiffrorna innan själva rapporten. Vi får tyvärr vänta ända till 30:e januari innan hela rapporten släpps men redan idag, 16:e december, har vi fått upplysning kring hur försäljningen utvecklats.

Det som jag själv tycker är viktigt när det kommer till försäljningssiffrorna i H&M är att dessa innefattar perioden 1:a september – 30:e november. H&M räknar ju sitt fulla år från 1:a december 2018 till 30:e november 2019.

Förväntningarna var att man skulle öka försäljningen med 5,7% jämfört med samma period förra året. Så blev inte fallet, utan man landade på 5% räknat i lokala valutor. 0,7 procentenheter lägre alltså.

Anledningen säger man är p.g.a. Black Friday som blev en vecka senare i år och därigenom inkluderas i decembers siffror. Enligt dagens pressmeddelande ska försäljningen från Black Friday landa på 500 miljoner SEK och hade man räknat in detta skulle försäljningstillväxten snarare bli 10%.

 

H&M upp idag?

Det som är intressant är väl att H&M är upp ca 1,5 % idag (som mest över 2%). Marknaden är oftast smartare än vad man tror och tar in dessa kalendereffekter i beräkningen. Samtidigt är marknaden också oberäknelig. En rapport som kan tyckas vara fenomenal kan ändå få aktiekursen att visa rött, och vice versa.

Något jag kan tycka att du ska ta med dig är att alltid fundera om det är sunt att jämföra ett år mot ett annat. I de flesta av fallen kan det vara ok men det finns vissa bolag där själva kalendern har stor betydelse. Ett exempel är Cloetta som jag ägde tidigare med den s.k. påskeffekten.

Visst är det lättsamt att rakt av kunna jämföra rörelseresultatets utveckling från ett år till ett annat, men man måste tyvärr alltid ställa sig frågan varför vissa toppar/dippar kan uppstå.

0 0 vote
Article Rating
5
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x