Bortsett från Fingerprint så fanns det en aktie det pratades ruggigt mycket om 2017 när jag själv startade min resa, nämligen Fenix Outdoor. Räven var där och då ett super-hett varumärke och aktieraketen var ett faktum. Nu har trenden svalnat något och aktien kommit ner. Finns det här och nu köpläge i denna mer eller mindre bortglömda aktie?

Fenix Outdoor har en hyfsat lätt verksamhet i sin ryggsäck – man säljer helt enkelt kläder för friluftsliv. Svårare än så blir det inte. Sedan driver man även butikskedjan Naturkompaniet som också har sina motsvarigheter i Danmark, Finland och Tyskland som du ser i bilden här nedan hämtad ur deras årsredovisning.

Varken Tierra, Han Wag eller Royal Robbins har jag hört talas om tidigare medan fjällräven verkligen byggt upp ett extremt starkt varumärke.

Kursen säger sitt och idag är den nere på nivåer som vi såg 2017. Totalavkastningen sedan 2014 har inte varit särskilt god i Fenix och faktum är att OMXS30GI ligger snäppet över.

 

Utdelning i Fenix Outdoor

TYP UTDELNING SEK/AKTIE UTDELNINGSDATUM
Utdelning, årlig 15 2024-05-10
Utdelning, årlig 15 2023-04-28
Extra utdelning 5 2022-05-04
Utdelning, årlig 15 2022-05-04
Extra utdelning 9 2021-09-09
Utdelning, årlig 12 2021-05-04
Extra utdelning 3 2021-05-04
Utdelning, årlig 0 2020
Utdelning, årlig 12 2019-05-09
Utdelning, årlig 10 2018-05-03
Utdelning, årlig 8 2017-05-16
Utdelning, årlig 5 2016-05-17
Utdelning, årlig 4 2015-05-12

 

Såhär. Jag har sett bättre utdelningsbolag än Fenix ii mina dagar, men det är samtidigt inte kattskit. Nu senast delade man ut 15 kr/aktie trots ett skit-år och det motsvarar en utdelningsandel på enbart 55%. 50-60% tycker jag är den absolut lämpligaste delen att dela ut.

2015 var utdelningen 4 kr/aktie, vilket innebär att den vuxit med ett CAGR värde på 15,8% sedan dess. Det är inte heller dåligt men framtidens utdelningstillväxt ser betydligt klenare ut.

Estimatet för nästa års utdelning är ungefär 17 kr/aktie medan 2025 kan komma att bjuda på 19 kr/aktie. Mycket kan dock hända innan dess och som jag beskriver nedan finns problem.

Trots en rejäl kursslakt är direktavkastningen idag enbart 2%. Det krävs goda möjligheter till utdelningstillväxt för att acceptera det.

Framgång till problem?

Åren innan pandemin var som sagt en fröjd för bolaget då Kånken ryggsäcken fann sin plats, både i Sverige men kanske framförallt utomlands. Problemet är som alltid att när popularitet bland sällanköpsprodukter växer så växer också piratkopiorna.

När vi var på trip i USA några år innan pandemin så var det fascinerande att se hur många ryggsäckar som faktiskt vandrade på gatorna där.

Kånken | Kånken Ryggsäckar | Fjällräven

Sedan kom pandemin som satte en tillfällig oro i aktien (precis som i allt annat). Oron var dock kortvarig då man insåg hur stor friluftstrenden faktiskt blev. Helt plötsligt var det mer populärt än någonsin att vistas i naturen då biograferna stängde ner.

Vad händer i ett sådant läge? Jo ett bolag bygger oftast på sig ett större lagar för att kunna möta efterfrågan. Helt naturligt och egentligen något som måste göras.

När efterfrågan från slutkunden sedan svalnade så blev lagret lite av ett problem. Gamla produkter i lager måste reas ut och det här är väl ett problem som H&M brottats med alla år. Till fördel för Fenix Outdoor bedöms dock många av deras produkter ha längre livslängd än ”rent mode”.

Att Kånken försäljningen mattats av är en stor sten för Fenix. Bolaget har förvisso lyckats bredda Fjällrävens försäljning till andra produkter men marginalerna inom segmentet Brands har ändå varit fallande sedan 2018.

Den starka dollarn har inte heller varit positiv för bolaget som gjort deras inköp dyrare. Allt det tillsammans med diverse IT-problem har gjort sitt på slutsiffrorna.

 

Vad finns kvar?

Allt bottnar i att Fenix haft negativ tillväxt ett helt år nu, kvartal för kvartal. Dessutom tryckte ordförande förra året att man står inför en mycket utmanande marknad 2024. Återförsäljarna av Fenix produkter har många ekonomiska problem vilket leder till att man gör betydligt färre beställningar i förväg. Detaljhandeln (speciellt de mindre) har haft kämpigt och vissa har tvingats gå i konkurs.

Vad vi ser är att lagersituationen sakta men säkert börjar förbättras. I senaste rapporter nämner Martin Nordin (styrelseordförande) att antalet beställningar börjat öka på många marknader. Kanske ser vi att det börjat tina för slutkunderna i takt med lägre drivmedelspriser och inbromsning för matinflationen.

De analytiker som följer bolaget tror samtliga att Fenix Outdoor kommer vända trenden till tillväxt under de kommande kvartalen.

 

Så?

Jag har sagt det för men säger det igen. Allt sedan min investering i H&M har jag fått någon form av allergi mot den här branschen och kommer troligtvis aldrig röra den igen. Vad jag lärt mig är att du inte behöver äga i samtliga sektorer. Detaljhandel och sällanköp är ett sådant exempel.

Å andra sidan har Fenix Outdoor tagit mycket kostnader under hela förra året som kommer hjälpa dem. Det handlar bland annat om att centrallagret i Tyskland automatiserats och att lagernedskrivningar gjorts.

Man ska dock ta med sig att det här också är ett bolag där det kan svänga extremt kvartal för kvartal. Valutor, råvarupriset och väder kan slå hårt.

Ytterligare en fördel är att Fenix har en kassa och inte en skuld. I dessa tider är det enormt.

H&M värderas till nästan P/E 21 för årets förväntade vinst medan Fenix har en multipel på strax över 15. Hade jag blivit tvungen att välja någon av dessa så hade det solklart varit Fenix här och nu.

7
0
Kommentera gärna :)x
()
x