91 kunder hos Avanza äger bolaget Broadmark Realty Capital. En högutdelare som skiljer sig från mångt och mycket där ute. Kanske har dessa 91 investerare valt ett intressant bolag att hålla fast vid?
Broadmark Realty Capital (BRMK)
Bolaget är vad man i USA brukar kalla för ”hard money lender” till bostadsbranschen. Jag vet faktiskt inte om det finns något svenskt namn för det.
Här lånar man alltså ut pengar till bolag med fastighetspant, alltså en säkerhet. Oftast rör det sig om små lån på kortare tid. Lånen används för att utveckla, renovera eller förvärva fastigheter. Som ni ser i bilden längre ner rör det sig mest om lägenheter men även hotell.
Till skillnad från en bank fokuserar inte Broadmark (BRMK) på själva kreditbetyget i huvudsak. Du vet, det betyg som många svenska bostadsbolag tjatar om för att få ner sin ränta. I stället utvärderar man vilka medel som bolaget själv går in i projektet med, hur bufferten ser ut samt värdet på de projekt som byggs.
Lånen löper mellan 1-3 år så rätt likt de lån som ställs ut via Tessin exempelvis. Det här är en kort löptid men är tänkt att enbart vara temporära.
Geografiskt finns bolaget i 13 av USA’s stater och diversifieringen är rätt bred:
BRMK är då en månadsutdelare som haft det ganska tufft under pandemin. Det tuffa läget tvingade bolaget att sänka utdelningen 2 gånger. Vinst per aktie sjönk 13% under 2020. Nu spår analytikerna i stället en utdelningshöjning på 11% 2021 och 20% 2022. Nämnvärt är att analytiker haft fel tidigare…
En positiv sak är att ledningen äger 4,5% av aktierna, något som motsvarar 6,62 miljoner av bolagets aktier. Ytterligare något positivt ät att bolaget har $0 i skulder och en kassa på 340 miljoner dollar förra kvartalet.
Anledningen till att deras modell funkar är att de godkänner fler lån än vad en bank skulle göra, och även snabbare. Därav tar man också högre risk. Lån via bank kan i regel ta flera månader medan processen via BRMK går betydligt fortare. Oftast hinner inte industrin vänta så länge.
Industrin vänder sig alltså till BRMK för att finansiera delar av deras projekt med en högre ränta. Det här kan ibland vara avgörande.
Summering
Bolaget delar idag ut $0,07 per månad. Det blir $0,84 per år och resulterar idag i en direktavkastning på hela 7,6%.
Söker man hög direktavkastning till en förhållandevis liten risk nu när världen börjar vända så kan BRMK vara ett fint alternativ. Det finns även gott om plats för eventuella utdelningshöjningar då man ser att marknaden börjar komma tillbaka. Jag bedömer att chansen för utdelningshöjning är högre än risken för utdelningssänkning.
Deras portfölj har vuxit fint och helt klart finns det ett behov för den här typen av tjänst som BRMK bedrivit sedan 2010. Med det sagt tenderar bolaget dela ut större delen av sin vinst så det finns inte mycket utrymme för fortsatt pandemi
Köp?
För egen del så är BRMK inget jag kommer investera i. Då lutar det nästan mer mot att jag lägger vantarna på Gladstone i stället
 
				 
												





Ett bolag som jag tittat på några gånger, men inte lyft in i portföljen. Titt som tätt är bl.a Motley Fool positiva, men jag har som sagt inte slagit till.
Trevlig helg.
/Stefan.
Tjosan Stefan!
Länge sedan jag läste något från Motley fool faktiskt, även om deras artiklar är bra i allmänhet! Lyssnar lite sporadiskt på deras podd men det blir inte heller kontinuerligt 🙂
På ett sätt borde inte detta vara ett dåligt val då den ger mer än många preffar på hemmaplan samtidigt som det även finns chans till utdelningshöjning. Frågan är väl alltid hur stor risken är.
Ha en riktigt trevlig helg!
Hej KTM och tack för en intressant blogg. Väldigt inspirerande och motiverande att läsa. När jag läste ditt tidigare inlägg om att räkna ut totalavkastning fick jag idén att räkna på min ISK-portföljs beta [1]. Mitt mål med min ISK-portfölj har hela tiden varit att ligga så nära index som möjligt, och betat talar om hur väl jag lyckats. Kort beskrivet är min portfölj typ OMX30 med grov övervikt Investor, har skippat bankerna (eftersom jag tror bank-sektorn står inför en större reformering de kommande 20 åren p.g.a digitaliseringen), och har skippat en del B2C-bolag som H&M och Electrolux. Använde sökfunktionen… Läs mer »