Det har blivit dags för mig att ta pulsen på ett av Sveriges mest välkända börsbolag, nämligen Volvo. Många kikar kanske på aktiekursen och inser att resan redan är klar, men så behöver det inte nödvändigtvis vara. Kanske har Volvo den bästa tiden framför sig. Tittar vi på utsikterna 2025/2026 verkar det åtminstone så.

Just nu är aktien uppe och nosar på samma nivå som i början av 2024. Kikar vi tillbaka så var både 2022 och 2023 rekordår. Jag började köpa på mig aktier rätt sent, nämligen i början av 2022. Där och då hade jag givetvis ingen tanke om att några av Volvos bästa år knackade på dörren.

Mina historiska köp i Volvo

 

 

Några viktiga punkter om Volvo

  • Volvo har länge varit en av världens största tillverkare av lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner. Bolaget tillverkar även marin- och industrimotorer
  • Lastbilarna är den viktigaste kärnan i bolaget och står idag för 70% av omsättningen.
  • Lastbilarna säljs inom dessa varumärken: Volvo, Renault Trucks och Mack
  • Mätt i börsvärde är Volvo det 5:e största bolaget på svenska börsen.
  • VD är Martin Lundstedt äger drygt 290 000 B-aktier och 300.000 köpoptioner i B-aktier. Innehavet av B-aktierna ger honom drygt 5,3 miljoner kr i utdelning i år. Ett rätt trevligt kassaflöde.
  • Utifrån min lista av Sveriges mest ägda bolag så är Volvo 3:e mest ägda
  • Direktavkastningen utifrån vårens kommande utdelning är strax över 6%

 

Martin Lundstedt, vd i Volvo sedan 2016

Sista kvartalet blev en vändpunkt

Lastbilar är alltså den mest avgörande faktorn till hur det går för Volvo. 2022-2023 var det en enorm efterfrågan men denna normaliserades sedan under 2024. Här kunde vi se att både orderingången och vad man faktiskt levererade minskade mot tidigare år.

För ett kvartal sedan gick Volvo ut med en ny prognos som sa att marknaden för lastbilarna skulle minska med 1-8% på bolagets viktigaste marknader 2025. Men när Q4 rapporten kom i veckan kunde vi se bättre siffror än vad många trott. Orderingång kom exempelvis in på 61 200 lastbilar. Det var klart över förväntan som jag skrev i min lilla uppdatering under veckan.

Trots en väldigt fin rapport verkar däremot Volvo behålla sin något skeptiska prognos om 2025 och menar att det stora lyftet först bör komma 2026. Vi har alltså det bästa framför oss om vi ska lita på det ledningen säger.

Det här betyder att vi står med ett bolag som presterat galet bra 2022-2023 men som föll tillbaka 2024 för att nu återigen börja se en ljusare morgondag. Aktiekursen, som du kan se i min bild längre upp, vittnar på exakt det här scenariot. Annat hade givetvis varit konstigt.

Volvo lyckades hålla en mycket fin marginal 2024 som landade på 12,5% när året var slut. Här kan vi däremot se en svagare siffra i både Q3 rapporten och Q4 rapporten. Vad som lyfte marginalen var exempelvis bussrörelsen där man dubblade sitt rörelseresultat. Förutom det hade motortillverkaren Volvo Penta ett fin-fint år med betydligt högre marginal än året innan.

 

Mindre problem i USA

Vad jag själv tycker vädrade lite framtidstro i rapporten var USA. Visst är det här fortfarande ett stort frågetecken och många tvivlar på Volvos mål att nå 30% marknadsandel i USA fram till 2030.

Arbetet med att långsiktigt vinna tillbaka marknadsandelar i USA har också skapat merkostnader. Vi vet att Mack haft problem med underleverantörer tidigare men i Q4 kunde vi se en något bättre siffra.

Marknadsandelen är idag 15% men är det något bolag som kan lyckas med sina mål så är det Volvo.

 

Hur ska Volvo använda sin kassa?

Vad vi ser är att kassaflödet i Volvo blev rekordhögt det sista kvartalet samt att nettokassan nådde hela 85,7 miljarder kr. Årets kommande utdelning på 18,5 kr per aktie motsvarar 37 miljarder kr så Volvo kommer fortfarande ha mycket torrt krut att spela med.

Nettoskulden räknat på rörelseresultatet landar på -1,1 gånger. Anledningen att det blir minus är givetvis att man i stället för en skuld har en kassa. Jag brukar säga att man ska sikta på bolag som åtminstone har mindre än 2,0 gånger skuldsättningen.

Vad investerarna frågar sig är hur mycket kapital som kommer krävas till sin fortsatta resa för att bli mer fossilfria. Här fick vi tyvärr inga nyheter i veckans rapport. Vad vi vet är att man skjutit på bygget av batterifabriken i Mariestad. Det tycker jag var ett klokt beslut, speciellt med allt som händer kring Northvolt.

Troligtvis kommer mycket av kassan användas till elektrifieringen men vi ska komma ihåg att Volvo redan har 70% av andel eldrivna lastbilar på Europeiska marknaden.

 

Volvo – inte särskilt dyrt trots All-time-high kurs

Kikar vi på Volvos utsikter 2025 och givet bolagets rekordhöga nettokassa så finns det mycket som talar för ännu en jätteutdelning nästa år, alltså 2026. Gissningsvis på 19 kr/aktie. Grundscenariot är just att Volvo kan hålla i en hög utdelning många år framöver.

Lägg då till att P/E för Volvo enbart är 12 gånger. Förvisso är det varken högre eller lägre mot många konkurrenter, men det är ändå inte dyrt ifall vi kikar på bolag i andra sektorer.

Jag skulle säga att Volvo troligtvis är en av de mest köpvärda utdelningsaktierna just nu. Troligtvis kommer du få viss utdelningstillväxt, kursavkastning men också hög direktavkastning ett par år framåt i tiden. Direktavkastningen är snarlik den i många preferensaktier.

Själv köpte jag mer även efter rapporten då aktien stigit.

 

 

Läs gärna en av mina andra utdelningsanalyser:

Ett perfekt exempel på utdelningstillväxt, enligt mig

20
0
Kommentera gärna :)x
()
x