Det talas mycket om konsumentens återkomst just precis nu. Helt klart har vi nu haft många år där konsumenten mött sömmen i plånboken och sällanköpsvaror likt kläder kommer då bli lidande. Nu väntas många konsumentnära bolag repa sig och vi kan redan nu se tecken på det här i aktiekurserna. Frågan är om H&M är en av dessa. Är bolagets senaste rapport ett tecken på att tiden nu är inne?

Vissa köptillfällen minns du

Jag har givetvis svårt att minnas vart jag befann mig och hur jag tänkte vid varje tillfälle jag köpte aktier i ett nytt bolag. Den dagen jag köpte H&M, det minns jag som att det vore igår. Det är ett högst ointressant minne som etsat sig fast.

H&M var en av de första aktierna jag ägde och mitt första köp gjorde jag på en gräsmatta vid slottet i Uppsala. Jag tror jag lyssnade på podden PrataPengar (sedan länge nedlagd) där man intervjuade en kvinna som sa att man skulle köpa H&M nu när aktien fallit från All-Time-High.

Vad jag gjorde i Uppsala minns jag faktiskt inte, men jag kan nästan peka ut platsen där jag satt och gjorde min första transaktion i bolaget.

Jag minns även att jag kände mig rätt nöjd där och då för snart 10 år sedan, men framtiden blev något helt annat. Det skulle visa sig att det här blev ett av mina sämre bolag att äga.



H&M 2025

Att konsumenten haft det tufft är långt ifrån det enda problemet som H&M mötts av. Aktien har gått från en diamant alla ska äga till något som nästan alla vill hiva på soptippen.

När jag själv slängde H&M i soptunnan bestämde jag mig för att aldrig äga ett bolag så tätt kopplat till sällanköpsvaror. Det står jag nog fortsatt fast vid, men det kan ändå vara roligt att återkomma till H&M ibland. Speciellt nu när vindarna tycks vända.

H&M är fortsatt ett populärt bolag bland investerare och kommer på plats nummer 9 på listan över aktier med flest ägare. Strax under H&M hittar vi fastighetsbolaget SBB.

Pandemin satte först press på aktien med tanke på det brutala antalet butiker som bolaget äger. Trots att pandemin är över och butikerna öppnade så har inte totalavkastningen de senaste 5 åren varit någon solskenshistoria. Även om vi räknar med utdelningen har investeraren fått i stort sett +/- 0%

H&M:s totalavkastning senaste 5 åren
Bolagets omsättning från olika regioner. Norden utgör enbart 9%.



Nyligen släppte H&M sin rapport för det tredje kvartalet. Bolaget har ett brutet räkenskapsår (1 december till 30 november) och det är därför rapporten kommer tidigare än andra bolag.

Det absolut finaste i rapporten var troligtvis bruttomarginalen som blev klart bättre än väntat tack vare lyckade besparingsprogram. Sänkta kostnader bidrag också till bättre rörelseresultatet som vi såg steg med hela 40% jämfört med samma kvartal 2024.

Marknaden jublade och belönade aktien med +8%

Själva försäljningen i SEK steg också med 2%. Det låter kanske lite men du får tänka där att H&M har 4% färre butiker jämfört med förra året. Nu är det givetvis så att de butiker H&M bommat igen är de mest olönsamma – men ändå.

Valutorna spelar en stor roll i H&M och man har haft en hyfsad valutamedvind. Omsättningen ej i lokal valuta backade med 3%. Själva ”valutaparen” och hur det påverkar H&M är något som alltid förvirrat åtminstone mig.

Kostnader blir A och O

Utan tvekan verkar det som att bolaget är på helt rätt väg när det kommer till kostnader. Jobbet man lagt ner ser vi nu börjar bära frukt.

Som exempel ser vi i stort sett samma kostnader för försäljning och administration förra året som vi gjorde två år innan, alltså 2022. Då får du komma ihåg att vi haft en galet hög inflation under den tiden.

Hade vi sett kostnaderna skena tillika inflationen så hade siffran på sista raden inte blivit lika trevlig.

H&M nämner själva att man jobbat mycket med förbättringar i hur butikerna drivs samt hur man förbättrat logistiken. Att förbättra logistik kan ge fantastiska resultat. Se bara på Axfood.

Mer positivt

Det finns några andra saker som mer långsiktigt kan gynna bolaget:

  • Bruttomarginalen blev som sagt bättre än vad man trott. Tittar vi på rullande 12 månader så är denna historiskt hög på 53,1%. Vi får gå tillbaka till 2017 för att hitta bättre siffror
  • Bolaget nämner även att att man gjort förändringar i sin leverantörsprocess och på så vis kan få ut plagg till hyllorna från designstadiet mycket fortare. Man kan tänka sig att det på längre sikt bidrar till att slippa göra allt för stora inköp inför en säsong. Lagerproblemet har ständigt varit en våt filt över H&M.
  • Mirakulöst nog lyckades H&M under sommaren sänka sitt varulager utan att göra allt för stora prisnedsättningar. Det här är rätt unikt men kanske har det att göra med en väldigt god sommar.

Summering

2026 väntas H&M dela ut 6,9 kr/aktie. Det är lite mer än 6,8 kr man delade ut i år men självklart är det en prognos och inget annat.

Direktavkastningen blir runt 4% utifrån den prognosen.

Tittar man på caset med nya ögon behöver det inte vara fel. Utdelningen känns hyfsat säker och det finns en tanke att den fina utvecklingen kan fortsätta. Att stänga olönsamma butiker verkar vara ett vinnande koncept.

Men med allt detta sagt saknas tillväxten i H&M. Nu tycks även H&M blicka mot Latinamerika där första butiken öppnade i Brasilien under kvartalet. Många gillar tillväxtmöjligheterna i Latinamerika men H&M har samtidigt över 4000 butiker så risken är att detta blir en droppe i havet.

2025 väntas 200 butiker stänga och 80 öppna på tillväxtmarknader. Det är nog rätt väg att gå.

Jag kan bara tala för mig själv och jag är sedan länge klar i H&M. Det är faktiskt få saker som intresserar mig och det är trots allt ett svårt bolag att greppa.

Mycket hänger på väder, valutor och råvarupriser och utan tillväxt blir det här rätt ointressant.

P/E utifrån vinstestimat 2026 ligger strax över 21. Det känns inte heller särskilt billigt.

Hursomhelst är det roligt att se hur motvinden på sätt och vis tycks vända. Det tycker jag de plikttrogna investerarna är väl värda.

8
0
Kommentera gärna :)x
()
x