Nu när Wish och Postnord gjort upp med varandra och paketen vi beställer från Kina inte blir lika hårt bestraffade så har det börjat trilla ner mer post i vår brevlåda igen. Ibland är den till och med helt full när jag kommer hem från jobbet.
Sambo KTM har varit en flitig Kina-kund men när Postnord gick ut med sin högre hanteringsavgift på 75 kr per paket minskade beställningarna. Beställde du en sak för 15 kr inklusive frakt fick du alltså betala 90 kr.
Nu när bägge parter gått ihop och kommit överens om att momsen ska läggas på direkt hos Wish så har det blivit fördelaktigare att handla igen. För sambo KTM har det blivit klart mycket billigare.
Oftast är det något fel på grejorna som skickas. Det behöver inte alltid vara så, men i regel är det något som skiljer. Exempelvis kanske färgen avviker eller att storleken är bra mycket mindre än vad som står specificerat (via deras mått-tabell). Det kan även vara annat som avviker som att någon pryl är lite trasig här och var, men inget som gör produkten helt oduglig.
Majoriteten av kunder som får dessa fel bryr sig säkert inte då man lagt ner så lite på prylarna i alla fall. Sambo KTM är inte sådan utan hon ser till att klaga varje gång något felar eller är trasigt.
Det som då händer är att hon får tillbaka hela beloppet efter att ha skickat någon bild till deras kundtjänst. Vid frågan om hon ska skicka tillbaka prylen så får hon alltid svar att den kan hon behålla.
Jag är imponerad av sambon att hon ändå orkar klaga och visa att beskrivningen inte är helt korrekt. Jag överdriver inte om jag säger att hälften av alla saker avvikit från beskrivningen.
Är det fult att göra såhär är frågan?
Hej KTM! Jag tycker det snarare är intressant varför man väljer att beställa kina-skit från första början? alla som rest lite i asien vet ju att kvaliteten i bästa fall motsvarar engångsartiklar. D.v.s använd en gång och släng sedan. Och ärligt talat kostar dem exakt därefter! Men visst förstår jag hennes frustration och gör helt rätt i att klaga på saker som är trasiga – jag klagar på minsta grej hemma jag köper om den så kostar 1:- så ser jag till att reklamera nästa gång jag får tillfälle. Men aldrig att jag skulle slösa mina pengar på att handla… Läs mer »
Precis min tanke också när jag läste detta inlägg. Är det fel på saker man betalat för är det självklart att klaga., men VARFÖR köpa massa skit från första början? Varför köpa massa saker man int behöver och som dessutom är av skitkvalitet? Slöseri både med sina pengar och ännu mer på miljön och helt ärligt blir jag superirriterad på människor som fortsätter köpa denna kinaplastskit utan minsta tanke på miljön!! Fatta att det är skitsaker och totalt onödigt
Vi är nog alla olika tror jag. Själv hatar jag att ha mer grejor än vad jag behöver. Sambo KTM håller inte riktigt med men här är det viktigt att respektera att man får göra vad man tycker känns rätt med sina pengar.
Tjenare https://frihetviautdelning.blogspot.com/ ! Jag förstår vad du säger och självklart betalar man hellre lite mer om man vet att det är bättre kvalité då. Saken är den att jag faktiskt beställt kina trams och fått bra kvalité. Ett exempel är det bälte jag köpte för 20 kr för två år sedan och fortfarande håller. Men självklart, beställer man från Kina får du generellt sett vänta dig sämre kvalité än om du köper på hemmaplan. Även här hemma skiljer det mycket och det är inte alltid det dyraste som är det bästa. Minns äggkokaren som jag köpte för 99 kr för… Läs mer »
Hej KTM!
Om varan inte motsvarar beskrivningen så tycker jag inte att det är fel.
Jag klagar också om det är något fel på produkter. Tror att det i slutändan gynnar företagen också då de kan förbättra sig och få nöjdare kunder som handlar igen.
Mvh PB?
Hej http://www.pappabetalar2018.blogspot.com/ !
Då gör du rätt tycker jag. Just Wish verkar ha en riktigt bra Svensk support och man får svar rätt snabbt ser det ut som. Behöver man inte prylarna direkt så skulle jag rekommendera dem faktiskt.
Beställde mitt NES Mini därifrån tror jag och det har fungerat klockrent
Just Wish och liknande bolag handlar jag inte från.
Det finns flera anledningar till det men den största är miljöaspekten och att det, de få gånger jag testat, alltid varit undermåliga produkter.
Har vänner som har bättre erfarenheter av dessa men jag avstår.
Finns billiga produkter att köpa av svenska företag.
Dock är väl de oftast gjorde i kina eller liknande länder men oftast bättre kvalitet och bättre garanti på grejerna. Plus alla dessa CE märkningar och allt vad det nu heter.
Mvh PB?
Det är väl inte fel att klaga om de avviker. Däremot tycker jag att det är fruktansvärt onödigt att köpa småprylar från Kina. Kvaliteten är ofta riktig dålig och det är troligtvis ganska dåligt för miljön…
Mvh,
Väl talat Utdelningsstudenten (som alltid).
Det är nog bara att inse att jag och sambo KTM är helt olika här. Jag är mer stoppande när vi ska handla och hon är mer drivande, men så har jag även sett andra relationer vara. Sedan måste jag inse att alla gör vad man vill för sina pengar och att poängtera andras inköp är kanske inte det trevligaste. Igår blev det här Väääldigt tydligt när vi var på loppis för övrigt.
Tycker det är helt rätt! Speciellt hos ett företag som wish, som hellre kör kvantitet än kvalitet.
Har själv aldrig beställt något på wish men min fru har. Och det är alltid något fel på sakerna. Förstår inte varför man fortsätter beställa när inget ändå är bra? :/
Haha ja det är ju en bra fråga. På något sätt tror jag att sambon upplever någon sorts glädje av att saker inte är riktigt som det är tänkt och hon får tillbaka pengarna. Och vem blir inte det? Är ju inte så roligt när det är det omvända, d.v.s. att du inte tycker att du fick produkten du beställde men inte får tillbaka pengarna. Wish är ett galet bra alternativ om du kan ha framförhållning. Ska du t.ex. på maskerad om 2 månader så kan du beställa peruker där. Är sjukt mycket billigare än att köpa här i Sverige… Läs mer »
Tack själv för en go blogg! Hoppas jag kan lösa det, hade ju vart väldigt trevligt😊