Nu när Wish och Postnord gjort upp med varandra och paketen vi beställer från Kina inte blir lika hårt bestraffade så har det börjat trilla ner mer post i vår brevlåda igen. Ibland är den till och med helt full när jag kommer hem från jobbet.

Sambo KTM har varit en flitig Kina-kund men när Postnord gick ut med sin högre hanteringsavgift på 75 kr per paket minskade beställningarna. Beställde du en sak för 15 kr inklusive frakt fick du alltså betala 90 kr.

Nu när bägge parter gått ihop och kommit överens om att momsen ska läggas på direkt hos Wish så har det blivit fördelaktigare att handla igen. För sambo KTM har det blivit klart mycket billigare.

Oftast är det något fel på grejorna som skickas. Det behöver inte alltid vara så, men i regel är det något som skiljer. Exempelvis kanske färgen avviker eller att storleken är bra mycket mindre än vad som står specificerat (via deras mått-tabell). Det kan även vara annat som avviker som att någon pryl är lite trasig här och var, men inget som gör produkten helt oduglig.

Majoriteten av kunder som får dessa fel bryr sig säkert inte då man lagt ner så lite på prylarna i alla fall. Sambo KTM är inte sådan utan hon ser till att klaga varje gång något felar eller är trasigt.

Det som då händer är att hon får tillbaka hela beloppet efter att ha skickat någon bild till deras kundtjänst. Vid frågan om hon ska skicka tillbaka prylen så får hon alltid svar att den kan hon behålla.

Jag är imponerad av sambon att hon ändå orkar klaga och visa att beskrivningen inte är helt korrekt. Jag överdriver inte om jag säger att hälften av alla saker avvikit från beskrivningen.

Är det fult att göra såhär är frågan?