Säger man julkalender eller adventskalender? Eller är det samma sak? Hursomhelst tycker jag att julkalenderns betydelse radikalt förändrats på kort tid och har nu spårat fullständigt. Låt mig kort förklara vad jag menar.

När jag var barn…

…så köpte oftast mamma en chokladkalender till mig. Den såg ut ungefär som på bilden ovan. Bilden tog jag igår på Willys (som du får via Axfood) och den kostar 10 kr. För att göra lite avancerad räkning så blir det 30 kr om ni har 3 barn.

På den tiden öppnade jag en lucka i taget från första december till julafton. Den lilla chokladbiten som låg inuti avnjöt jag och sedan var det inte så mycket mer. Efter jul tog jag ibland ut plastskivan inuti och gjöt av ”figurerna” som jag sedan kunde måla.

När jag blev lite äldre fick vi en TV julkalender vissa år. Den första jag minns var Pettson och Findus. Även där blev det en lucka per dag.

17 Petsson o Findus ideas | sven, illustration art, children illustration

 

Nu har det spårat

Idag finns det kalendrar för exakt allt. Öl, whisky, smink, hälsokost, kaffe, popcorn, sexleksaker och mycket mycket mer. Och även om bakomliggande bolag skriver vad du sparar på produkterna så är nog detta en enorm pengamaskin för bolagen. För varför skulle annars alla vilja satsa på den här typen av försäljning?

Fru KTM följer en Youtuber som hitintills (6:e november) öppnat hela 90 stycken kalendrar. Självklart ställer jag mig frågan vad vitsen är att slita upp kalendrarna i förväg. Visst kunde jag någon dag som barn ta en chokladbit i nästa lucka men aldrig att jag slet upp alla luckor samtidigt.

Margareta Grääs har hitintills i år öppnat över 90 julkalendrar

 

Grötkalendern tar priset

När jag och frun en kväll kikade igenom en sida med kalendrar såg jag det man kallar för Grötkalendern. För 700 kr får du lite smaksatt gröt hela vägen till jul.

Ett av mina spartips har länge varit att köpa ägg när de kostar 1 kr styck. För allt som oftast kommer det ut sådana erbjudanden (t.ex. 24 ägg för 24.90 kr på Willys). Ägg håller dessutom bra mycket längre än datumet visar och tillsammans med havregryn och mjölk får du en oslagbart billig frukost.

Att någon vill lägga pengar på grötkalendern förstår jag faktiskt inte.

Vad jag inte heller förstår är vitsen att köpa något okänt för en dyr summa pengar.  Troligtvis kommer du kanske använda 20% av sakerna och resten blir liggandes.

 

Biancas julkalender

Ta som exempel Biancas julkalender som sålde slut i princip direkt och drev in 36 miljoner på försäljningen. Kalendern kostar 1700 kr styck att köpa.

Nu rasar anmälningar in där man tycker att produkterna inte var det man förväntat sig. Men vadå, är det inte vitsen med dessa kalendrar att du inte vet vad du köper?

”Småtjejer ser upp till Bianca Ingrosso och sparar ihop alla sina pengar för denna kalender för de har marknadsfört den extremt mycket och man fick saker som inte var värt priset och hälften var inte ens smink som själva märket handlar om! Det är falsk marknadsföring och lurendrejeri”

Fast köper du en låda där du inte ser innehållet bakom varje lucka, hur kan man då anklaga någon för falsk marknadsföring? Kanske är det här en bra läxa för de som inte lärt sig att det finns en risk att köpa det du inte förstår. Så är det även i aktievärlden.

 

Jag har köpt en kalender

Tro det eller ej, men faktiskt köpte jag en liknande kalender för ett par år sedan. Skillnaden var att jag köpte den under mellandagarna då priset var nedsatt med 80%

Det var Chili Klaus kalender men extremt starka chokladpraliner i.

Visst var det lite roligt att testa på dessa då jag är intresserad av starka saker. Att betala fullpris för denna hade jag dock aldrig någonsin gjort.

 

Summering

Jag köper hellre 3 stycken Investor B än att lägga pengarna på en grötkalender. Dessutom får jag 70 kr över som jag kan använda till 7 st Willys-kalendrar om jag skulle vilja det.

18
0
Kommentera gärna :)x
()
x