Blixtlåset alltså. Det här blixtlåset, tillsammans med mycket annat, är en stor anledning till att jag kan hålla en så pass hög sparkvot på +50%.

Egentligen är det inte ett blixtlås i sig som får mig att hålla +50% sparkvot, utan snarare tankesättet. Låt mig förklara varför samtidigt som jag berättar den korta historian om blixtlåset.

Så, mitt blixtlås till jackan gick sönder för ett par veckor sedan. Du vet, när du drar blixtlåset uppåt men det slutar med att enbart ett par partier av blixtlåset blir helt stängt, resterande delar lämnas öppet.

How To Fix A Broken Zipper Without Cutting Anything

Så, jag skulle vilja citera min kära fru i det här läget:

”Men det är bara att du går och köper dig en ny jacka”

Och ja, det stämmer, det är bara att gå och köpa sig en ny jacka. Problemet är väl snarare att nya jackor kostar en hel del, självklart beroende på vad du vill ha för typ av märke. Under 500 kr är dock ovanligt för en vinterjacka skulle jag säga?

 

I stället för att direkt klicka hem något som 90% av alla svenskar gör med pengar på kontot så tar jag alltid en liten extra funderare. Jackan var ju hel i övrigt.

Allt som krävs är en liiite ansträngning och en snabb Googling för att hitta en lösning. ”Zipper problem”

 

Det här löste i alla fall mitt problem. Jackan, som annars är felfri, fick ett nytt liv och jag slapp slänga ut pengar i onödan.

Historien med blixtlåset är bara ett av många exempel. Det är inte direkt så jag lämnar in cykeln på lagning ifall jag får punktering, eller om bilen drar lite vänster, eller om ABS lampan börjar lysa. Sedan kanske jag ställer mig frågan ifall det är värt att laga en topplockspackning eller inte.

Det här tror jag är en av de viktigaste faktorerna till att hålla en bra sparkvot. Du tar den lilla extra tiden och funderar ifall det finns en lösning till problemet innan du slänger ut en massa pengar för att gå den enklaste vägen.

Ni som blev sura över mitt inlägg kring DI får detta som spartips i stället.

14
0
Kommentera gärna :)x
()
x