Volvo hade i veckan sin kapitalmarknadsdag där man bland annat tog upp framtiden samt tanken bakom den enorma kassa man byggt upp. Bolaget är min absoluta favorit inom industri och det enda jag ångrar är givetvis att jag inte började köpa tidigare. Volvo är den där aktien du alltid kan köpa helt oavsett hur vindarna blåser.
Aktiens historik säger det mesta. Allt sedan 2015 har du som investerat fått 17,75% årligen om du återinvesterat den stora utdelningen. Det har spöat Stockholmsbörsen (alla bolag inklusive utdelning) med hästlängder. Varför jag säger 2015 är för att det var då Volvos nuvarande vd Martin Lundstedt tog över stafettpinnen.
”Vi är det bästa alternativet”
Det stora att ta med sig från kapitalmarknadsdagen är hur sjukt positivt i princip allt verkar samt vilken framtidstro man har på att växa i Nordamerika. Med hjälp av den marknaden ska Volvo bli en tillväxtmaskin utan dess like. Ögonen kommer riktas över Atlanten, helt klart.
Volvo har haft en strålande tid bakom sig men enligt vd Martin så har fordonsjätten sin bästa tid framför sig. Han menar att Volvos ambition är att visa att man är det bästa alternativet. Visst kanske allt detta låter kaxigt, men är det något bolag som kan vara kaxigt i det här läget så är det Volvo.
Kapitalmarknadsdagen fokuserade alltså på hur tillväxten kommer ta fart och där hade man flera punkter. Den främsta är dock hur man ska öka marknadsandelarna i Nordamerika. Här ligger man på ungefär 15% för tunga lastbilar och ambitionen är att växa till 25%.
Kikar vi på vart omsättningen kommer från så står Europa för största andelen med sina 43%.
Tyvärr har man tappat mycket marknadsandelar i Nordamerika på senare tid. Framförallt beror det på att man inte kunnat tillverka i den takt som efterfrågan krävt. Att man tappar marknadsandelar på grund av den anledningen är givetvis det bästa scenariot. Det är framförallt Mack trucks (tunga lastbilar i Nordamerika) som inte kunnat leverera det kunderna krävt. Denna verksamhet köptes år 2000.
Den stora grejen är nu den nya fabriken som Volvo bygger i Mexiko som ska höja leveranserna för att möta efterfrågan bättre. Det här blir en viktig pusselbit.
Trycker på stora utdelningar kommande år
Som du ser i diagrammet nedan så hade Volvo en fruktansvärt fin utdelning i år där man delade ut 7,5 kr i ordinarie utdelning samt 10,5 kr i extrautdelning. Många kanske tänker att extrautdelningen kommer direkt från kassan men så är inte riktigt fallet…
Resultat per aktie för helåret 2023 var 24,5 kr. Av detta delade man alltså ut 18 kr. Det motsvarar en utdelningsandel på 73%.
Det man betonade under kapitalmarknadsdagen i veckan var att Volvo vill höja utdelningen med åtminstone 50 öre varje år. Det vi alltså kan vara hyfsat säkra på är att utdelningen kommer landa på mellan 18,0-18,5 kr 2025. Här är min gissning att ordinarie blir 8,0 kr och resterande som extrautdelning.
Redan nu de första 3 kvartalen på 2024 så har man pumpat in 19,50 kr/aktie i vinst. Det finns muskler för en fin utdelning…
Kontentan blir att aktien idag handlas i en nivå med preferensaktier där direktavkastningen är strax under 7%. Till skillnad från preferensaktier får du här i stället något som också kan vara en enorm tillväxtresa och där utdelningen troligtvis kommer höjas år för år.
Jag tycker att det är helt rätt att Volvo är återhållsamma med att höja den ordinarie utdelningen för att göra denna så stabil som möjligt över tid. Det gillar investerare.
Kassa som svämmar över
Trots att bolaget verkligen fokuserat på att dela ut mycket allt sedan 2015 så har man parallellt kunnat bygga upp en kassa som stadigt svällt sig större och nu till någon form av bristningsgräns. Från -11,3 miljarder kr 2015 till idag 59,3 miljarder 2024.
År | Kassa, miljarder kr |
---|---|
2015 | -11,3 |
2016 | -9 |
2017 | 5 |
2018 | 27,8 |
2019 | 41 |
2020 | 50,6 |
2021 | 48,9 |
2022 | 44,2 |
2023 | 61,6 |
2024 | 59,3 |
Den stora frågan är hur och när man kommer använda den här kassan. Här är det nog viktigt att inse att Volvo just nu investerar mer än någonsin men trots det har kassan inte krympt. Man använder den alltså, men den har hunnit byggas upp lika fort.
Många vill mena att Volvo idag är överkapitaliserat och det är väl allmänt känt att det är dumt för ett bolag att sitta på en allt för fet kassa. Som Investeraren (Nicklas Andersson) skrev en gång så är det lite som att äta ett julbord inför ett långt marathon, man kan inte springa snabbt på så vis. Alla vi vet vad som händer med pengar som bara ligger under madrassen utan att jobba – de tappar värde.
Tyvärr kom man inte ut med några revolutionerande tankar bakom kassan under kapitalmarknadsdagen. I en intervju med Di frågade man vd Martin Lundstedt varför man inte har några tydliga mål med sin kassa:
”Jag skulle inte vara allt för bekymrad över att det inte finns ett exakt mål för nettokassan, det viktiga är vad vi de facto gör. Trots att vi har byggt upp en stark nettokassa och investerat mer än någonsin har vi ändå återfört såpass mycket pengar att jag tycker det talar för sig själv.”
I takt med att man nu mer och mer betonar hur viktig sin expansion i Nordamerika är så kan den här kassan vara det bästa att ha i sin vapenlåda. Det är åtminstone bättre än att vara allt för skuldsatt, det tror jag vi kan komma överens om.
Dessutom gör den att man faktiskt kan ligga på +70% i utdelningsandel men samtidigt ha muskler att investera där man behöver. Jag gillar det!
Det finns mycket fina köplägen på svenska börsen nu, men Volvo är ett av de hetaste skulle jag vilja påstå.
Vore fint ta hand om sina arbetare, bjuda på julbord eller en bonus till jul. Men allt är indraget och ingenting alls!! :/ vara rädd om den arbetskraft som finns inhouse.
Ja. Håller med. Det har varit OK bonusar de senaste åren, men tex vinstdelningen far förändrats (=blivit sämre) och löneutvecklibgen ganska skral…
Man får nog passa sig där… En farlig mark att traska på
Även hos oss har dom dragit in julbordet. Tror det blev en effekt av pandemin och efteråt har man inte tagit tillbaka det
50öre i utdelningshöjning är stabilt. Får se hur planen är med fabriken i Mexico d.v.s när den blir klar och exakt hur mycket den kommer att producera. Hur höga tullarna från Trump blir återstår att se. Detta är även min favorit tillsammans med Atlas Copco.
Mack är Amerikanskt de kan tillverka 95 % i Mexico och bygga klart de sista i USA och slippa tullarna vet att MaN gjort liknade upplägg på personbilar för att undvika tullar . Gäller bara att hitta rätt sätt att komma runt de.
Tack för svar som stillar min lilla oro.
Intressanta siffror och information
Jag kan tycka att de med rätta kan kan smälla till med en ”extra” extrautdelning. Det finns ingen anledning fortsätta bygga kassa när man redan kan casha ut 10 fler liknande ”storsatsningar”. Det kommer säkert behövas mycket resurser att fortsätta ställa om mot elektrifieringen, men den går ju som bekant långsamt just nu
Bra tanke där. Ja man behöver verkligen inte bygga bara för byggandets skull kan jag tycka. Ändå lite roligt hur deras nuvarande extrautdelningar senaste åren ter sig och vad den baseras på 🙂
Intressant, tack för genomgången. Hade gärna sett en jämförelse med Traton här, som verkar vara ännu billigare…?
Det vore kanske bra för företaget att investera i delar av värdekedjan. Tänker att elektriska anläggningsmaskiner är framtiden då det ger mycket bättre arbetsmiljö. Här kommer intresset öka lavinartat då arbetstagare kommer att kräva det. Troligen på sikt även elektriska lastbilar. Att då investera i batteriteknik borde vara bra, tänker köpa in sig ordentligt i Northvolt eller liknande nu när tillfälle ges.
Jag ska vara ärlig och säga att jag har rätt dålig koll på deras investeringar inom elektrifiering. Länge har man väl tagit upp att det här är nyckeln till framgång men för just anläggningsmaskiner som du säger kanske råder andra förutsättningar.
Vi ska ju bygga en egen batterifabrik i sverige och det verkar som vi är bra med på det elektriska tåget med bussar lastbilar och anlägningsmaskiner
Som utdelningsälskare så vill jag ha månadsutdelning från Volvo och det med början redan idag då de har en onödigt stor kassa.Antingen sätter de pengarna i kassan i arbete genom investeringar som kommer att genererar ännu mera pengar i framtiden eller så är det dags att dela ut mer pengar till aktieägarna.1,50 kr/aktie i utdelning varje månad och sedan höja utdelningen med 5 öre/aktie/månad är vad jag önskar mig av Volvo.För tillfället nöjer jag mig med att göra korta köp/sälj i Volvo när tillfälle ges då det är lätt att köpa och sälja för stora summor i ett stort bolag… Läs mer »