Volvo hade i veckan sin kapitalmarknadsdag där man bland annat tog upp framtiden samt tanken bakom den enorma kassa man byggt upp. Bolaget är min absoluta favorit inom industri och det enda jag ångrar är givetvis att jag inte började köpa tidigare. Volvo är den där aktien du alltid kan köpa helt oavsett hur vindarna blåser.

Aktiens historik säger det mesta. Allt sedan 2015 har du som investerat fått 17,75% årligen om du återinvesterat den stora utdelningen. Det har spöat Stockholmsbörsen (alla bolag inklusive utdelning) med hästlängder. Varför jag säger 2015 är för att det var då Volvos nuvarande vd Martin Lundstedt tog över stafettpinnen.

Volvos VD Martin Lundstedt

”Vi är det bästa alternativet”

Det stora att ta med sig från kapitalmarknadsdagen är hur sjukt positivt i princip allt verkar samt vilken framtidstro man har på att växa i Nordamerika. Med hjälp av den marknaden ska Volvo bli en tillväxtmaskin utan dess like. Ögonen kommer riktas över Atlanten, helt klart.

Volvo har haft en strålande tid bakom sig men enligt vd Martin så har fordonsjätten sin bästa tid framför sig. Han menar att Volvos ambition är att visa att man är det bästa alternativet. Visst kanske allt detta låter kaxigt, men är det något bolag som kan vara kaxigt i det här läget så är det Volvo.

Kapitalmarknadsdagen fokuserade alltså på hur tillväxten kommer ta fart och där hade man flera punkter. Den främsta är dock hur man ska öka marknadsandelarna i Nordamerika. Här ligger man på ungefär 15% för tunga lastbilar och ambitionen är att växa till 25%.

Kikar vi på vart omsättningen kommer från så står Europa för största andelen med sina 43%.

Tyvärr har man tappat mycket marknadsandelar i Nordamerika på senare tid. Framförallt beror det på att man inte kunnat tillverka i den takt som efterfrågan krävt. Att man tappar marknadsandelar på grund av den anledningen är givetvis det bästa scenariot. Det är framförallt Mack trucks (tunga lastbilar i Nordamerika) som inte kunnat leverera det kunderna krävt. Denna verksamhet köptes år 2000.

Den stora grejen är nu den nya fabriken som Volvo bygger i Mexiko som ska höja leveranserna för att möta efterfrågan bättre. Det här blir en viktig pusselbit.

Trycker på stora utdelningar kommande år

Som du ser i diagrammet nedan så hade Volvo en fruktansvärt fin utdelning i år där man delade ut 7,5 kr i ordinarie utdelning samt 10,5 kr i extrautdelning. Många kanske tänker att extrautdelningen kommer direkt från kassan men så är inte riktigt fallet…

Resultat per aktie för helåret 2023 var 24,5 kr. Av detta delade man alltså ut 18 kr. Det motsvarar en utdelningsandel på 73%.

Det man betonade under kapitalmarknadsdagen i veckan var att Volvo vill höja utdelningen med åtminstone 50 öre varje år. Det vi alltså kan vara hyfsat säkra på är att utdelningen kommer landa på mellan 18,0-18,5 kr 2025. Här är min gissning att ordinarie blir 8,0 kr och resterande som extrautdelning.

Redan nu de första 3 kvartalen på 2024 så har man pumpat in 19,50 kr/aktie i vinst. Det finns muskler för en fin utdelning…

Kontentan blir att aktien idag handlas i en nivå med preferensaktier där direktavkastningen är strax under 7%. Till skillnad från preferensaktier får du här i stället något som också kan vara en enorm tillväxtresa och där utdelningen troligtvis kommer höjas år för år.

Jag tycker att det är helt rätt att Volvo är återhållsamma med att höja den ordinarie utdelningen för att göra denna så stabil som möjligt över tid. Det gillar investerare.

 

Kassa som svämmar över

Scrooge's Money Bin - 3D model by jojoruteon (@jojoruteon) [3ab8084]

Trots att bolaget verkligen fokuserat på att dela ut mycket allt sedan 2015 så har man parallellt kunnat bygga upp en kassa som stadigt svällt sig större och nu till någon form av bristningsgräns. Från -11,3 miljarder kr 2015 till idag 59,3 miljarder 2024.

År Kassa, miljarder kr
2015 -11,3
2016 -9
2017 5
2018 27,8
2019 41
2020 50,6
2021 48,9
2022 44,2
2023 61,6
2024 59,3

 

Den stora frågan är hur och när man kommer använda den här kassan.  Här är det nog viktigt att inse att Volvo just nu investerar mer än någonsin men trots det har kassan inte krympt. Man använder den alltså, men den har hunnit byggas upp lika fort.

Många vill mena att Volvo idag är överkapitaliserat och det är väl allmänt känt att det är dumt för ett bolag att sitta på en allt för fet kassa. Som Investeraren (Nicklas Andersson) skrev en gång så är det lite som att äta ett julbord inför ett långt marathon, man kan inte springa snabbt på så vis. Alla vi vet vad som händer med pengar som bara ligger under madrassen utan att jobba – de tappar värde.

Tyvärr kom man inte ut med några revolutionerande tankar bakom kassan under kapitalmarknadsdagen. I en intervju med Di frågade man vd Martin Lundstedt varför man inte har några tydliga mål med sin kassa:

”Jag skulle inte vara allt för bekymrad över att det inte finns ett exakt mål för nettokassan, det viktiga är vad vi de facto gör. Trots att vi har byggt upp en stark nettokassa och investerat mer än någonsin har vi ändå återfört såpass mycket pengar att jag tycker det talar för sig själv.”

I takt med att man nu mer och mer betonar hur viktig sin expansion i Nordamerika är så kan den här kassan vara det bästa att ha i sin vapenlåda. Det är åtminstone bättre än att vara allt för skuldsatt, det tror jag vi kan komma överens om.

Dessutom gör den att man faktiskt kan ligga på +70% i utdelningsandel men samtidigt ha muskler att investera där man behöver. Jag gillar det!

Det finns mycket fina köplägen på svenska börsen nu, men Volvo är ett av de hetaste skulle jag vilja påstå.

15
0
Kommentera gärna :)x
()
x