Visste du att risken att du dör i en flygkrasch när du flyger inom kommersiell luftfart är 1 på 3,37 miljarder (statistik mellan 2012-2016). Tar vi med all privat flygning så är siffran troligtvis något högre men inte avsevärt högre. Att flygaktier kraschar verkar vara betydligt vanligare.

Edit! Såg nu att det kommit intressanta uppgifter kring SAS som jag inte visste när jag skrev det här inlägget:

Du investerar i aktier av en enkel anledning, nämligen att den slant du stoppar in idag ska vara mer värd när du vill plocka ut den. Alternativt lever du för utdelningsinvestering och då vill du se en kontinuerlig och helst växande utdelning varje år.

Investerade du i SAS 2007 så kostade aktien dig ca 88 kr. Idag är den värd 0,78 kr. Ett tapp på 99,11%. Visst finns det lägen då aktien stigit och för den kortsiktige har det funnits ett par lägen att kliva in och ut.

Någon vidare utdelning har det inte heller varit under senare år. 2018 skrevs dessutom en artikel om SAS svek mot aktieägarna som inte lämnat någon utdelning på 4 år. Säkert har någon krona lämnats ut under perioden, men detta är väl inversen på vad jag brukar kalla för stabil utdelare.

Idag kom nyheten om att Nordea sågar SAS och man tycker att aktien ska ner ytterligare 90%. Riktkursen sänker man till 0,1 kr och som sagt står kursen i 0,78 kr idag.

Hela 140 000 äger SAS aktien idag. Dessa ägare trotsar SAS enormt tyngda balansräkning med stora skuld. Kanske tror man på bättre tider? Vi får nog tyvärr vänta på det då bolaget vill ta in ytterligare kapital, vilket då blir lite av motsatsen till bolag som väljer att köpa tillbaka egna aktier.

Man kan ju tänka sig att flygbolagen borde gå galet bra nu när pandemin släppt och alla vill resa. Samtidigt finns en oro kring att resenärer kommer hålla hårt i plånboken nu när inflationen stiger och allt blir dyrare.

Warren Buffett gjorde kanske rätt i att sälja majoriteten av dessa bolag för något år sedan. Själv hade jag nog hellre valt bolag som tillverkar prylar åt flygbolagen.

 

17
0
Kommentera gärna :)x
()
x