Även om jag rätt ofta ordar om att jag inte föredrar klassisk retail shopping såsom IKEA och Ullared så har jag fattat tycke för åtminstone en butik, nämligen Flying Tiger Copehagen. Till saken hör att många kanske är ägare av denna fantastiska butikskedja utan att man vet om det.

Investor är Sveriges både största och äldsta investmentbolag. Med all rätt brukar man kalla bolaget för ”De svenska investmentbolagets moder” och antalet anställda som Wallenbergsfären kontrollerar uppgår till hela 600 000 personer. Det är svårt att förstå storleken första gången du köper dina första aktier i Investor.

 

Investor och EQT

Första gången man kommer i kontakt med Investor så tänker man givetvis på de börsnoterade bolag som du får såsom Atlas Copco och ABB. Faktum är att enbart 70% av Investors totala portfölj består av dessa noterade bolag. 25% består av den onoterade delen Patricia Industries och resterande 5% består av investeringar i riskkapitalet EQT AB och EQT Fonder.

Investor skriver att deras investeringar i EQT varit mycket framgångsrikt och att man planerar att vara fortsatt ägare. I april 2019 fick vi dessutom reda på att Investor ökar sin andel i EQT från 19% av rösterna till 23%. EQT grundades i Sverige 1994 och har idag 600 medarbetare. Investor är största ägaren.

 

EQT och Flying Tiger

EQTs Portfölj är en rejäl gott-och-blandat påse. Så vitt jag ser från den länken så ingår butikskedjan Flying Tiger fortfarande. I januari 2018 läste jag en artikel om att man hade ambitionen att sälja hela sin andel på då 67% av bolaget. Idag verkar man äga till 69% enligt deras site.

Flying Tiger är en butik som säkert många sett eller hört om. Vi har den inte i staden jag bor men jag och sambo KTM brukar alltid gå in där när vi besöker storstan. Jag Lynchade* faktiskt bolaget innan det att jag visste att de ingick i EQT. Min spaning var att barn alltid var sugna på att gå in där samt att de butiker jag besökt oftast hade rejält med besökare.

*Lyncha kommer från Peter Lynch och innebär att du själv gör fysiska spaningar på bolag innan köp. Du kanske ser att många bär Fjällrävens ryggsäck och därigenom köper Fenix Outdoor baserat på detta*

Det jag gillar med butiken är att man har lite av allt möjligt och att man har väldigt roliga saker. Jag älskar t.ex. deras party-spel som givit oss mycket nöje. Retail-döden kanske inte påverkar bolaget lika mycket då man även fokuserar på presenter. När någon fyller år så är det nog oftast så att man köper presenter i butik snarare än att beställa dem.

 

14
0
Kommentera gärna :)x
()
x