En av rapportperiodens viktigaste och mest längtade bolag släppte precis sin rapport för det tredje kvartalet, nämligen Volvo. Här har vill vi investerare fokusera extra på orderingång, lönsamhet, kassans storlek samt omställningen.
Tyvärr missar AB Volvo på rätt många punkter i sin rapport. Både omsättning, rörelseresultat och orderingången var lägre än vad analytikerna hade förväntat sig.
”Efter några år med marknader på höga nivåer i Europa och Nordamerika har volymerna minskat i år. Det råder viss osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen på kort sikt och detta återspeglas i våra prognoser med överlag relativt oförändrade marknader för nästa år”, skriver Volvos vd Martin Lundstedt i rapporten.
Jag skulle bli förvånad om inte aktiekursen sjunker idag och där tror jag att marknaden kommer lägga allra störst vikt på orderingången. Orderingången var 43 234 lastbilar. Här hade analytikerna i genomsnitt väntat sig 46 949 lastbilar enligt Infront. En rätt stadig bom med andra ord.
Martin pekar på att vi just nu är inne i en stor tillfällig osäkerhet kring transporter och infrastruktur som kan komma att spela över även under 2025. På längre sikt ska man dock vara positivt inställd och där har Volvo en mycket bra position:
Men transporter och infrastruktur är spännande
branscher med långsiktig tillväxt, och vi är i en bra position för att
fortsätta stödja våra kunder med produkter och lösningar som
ökar deras produktivitet och lönsamhet.
Sedan 2000 har Mack Trucks varit ett dotterbolag till Volvo , som köpte Mack och dess tidigare moderbolag Renault Véhicules Industriels. Vad jag kan förstå så är det Mack i Nordamerika som varit en svag punkt. Orderingången i Nordamerika är ned 50 procent under tredje kvartalet, jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
Man skriver att det är ” långa ledtider för Macks bygg- och anläggningslastbilar” som strular. Tydligt är att Martin inte gillar situationen med Mack som just nu pågår:
”När det gäller Mack så måste jag personligen säga att det är lite frustrerande. Vi har en väldigt bra orderbok, där Mack håller upp väl och långt in i 2025. Därför är vi måna om att prioritera detta, vi har tagit in den här verksamheten och lägger nu till resurser och ledarskap så att vi kan stabilisera och rampa upp produktionen. Vi har situationen i egna händer.”, säger vd Martin i en intervju med DiTV
Som jag skrev tidigare är utdelningsprognosen för Volvo nästa år kring 18 kr/aktie. Det motsvarar en direktavkastning på 6,7%. Jag tror inte att dagens rapport kommer rucka på den prognosen allt för mycket.






Lastbilar har en ekonomisk livslängd på 7-8 år sedan blir det billigare att köpa en ny lastbil än att reparera den nuvarande lastbilen.Lastbilar som rullar dygnet runt 7 dagar i veckan och 20000-30000 mil per år behöver bytas oftare än de lastbilarna som enbart körs av en chaufför.Det finns med andra ord ett ständigt behov av att köpa nya lastbilar även om det kan variera över tid när åkerier och andra som äger lastbilar väljer att köpa nya lastbilar.Uttjänta lastbilar från Sverige hamnar ofta i Sydamerika eller i andra delar av världen som inte har råd att köpa nya lastbilar.Vissa… Läs mer »
Peter, jag vet att du har erfarenhet från transportbranschen sedan tidigare och det är intressant att höra hur långt lastbilarna faktiskt rullar!
Kanske är det lite som en taxibil. När saker går så otroligt mycket och långt är det inte konstigt att dom måste bytas ut. Trodde dock att det skulle vara lite längre än 7 år 🙂
”Lastbilar har en ekonomisk livslängd på 7-8 år”
Det visste jag faktiskt inte. Är det så kort tid alltså? Undrar hur det blir med ellastbilar. Är livslängden halverad då? Börjar nästan bli som en mobiltelefon 😛
Och nu ligger Volvos aktiepris högre än igår. Det finns inget som ser bättre ut idag än igår men ändå är priset högre.
Hur flocken av investerare väljer att agera kan man aldrig veta för det finns ingen logik på börsen.Mvh Peter Jansson
Mjo det hade jag inte räknat med. Men är det något jag aldrig längre blir förvånad över så är det rapportreaktioner. Troligtvis är det VD:s utsikter 2025 och framåt som lugnade marknaden.
Trevlig helg Daniel!
Hej, det är som du nämner viktigt med orderingång och orderbok, det viktigaste är vilken kvalité orderboken har både sett till vad den innehåller och hur realistisk innehållet i den är.
Mycket bra synpunkt!
Är spännande att se hur spridda skurar det är bland analytikenas estimat av utdelningen kommande år