För 10 år sedan öppnade H&M sin allra första butik i Kina. Idag ser vi att antalet butiker i det befolkningstäta landet vuxit till över 400. Nu försöker bolaget ta itu med de rejäla hot som ställs i Kina genom att lansera sitt varumärke på Tmall. Samtidigt sitter vi svenskar hemma och oroar oss för vad som komma skall.

 

Vad är Tmall?

Tmall.com, eller före detta Taobao Mall, är en sida på kinesiska för e-handel som drivs av Alibaba Group. Tidigare såg vi att H&M lanserade deras kollektion Monki på Tmall och nu ska alltså H&M brand och H&M Home inkluderas. Vidare diskuteras det om att resterande varumärken också ska skeppas in till Tmall. Monki har sedan lanseringen haft en stark utveckling på Tmall.

Anledningen är givetvis att bolaget vill stärka sina konkurrensfördelar i landet och fortsätta expanderingen av e-handeln som nu H&M antytt kommer vara ett stort fokus framöver.

Magnus Olsson (chef H&M Kina) meddelade i en intervju att bolaget måste finnas på den plattform där flest användare kretsar och att priserna på Tmall kommer skilja sig lite från HM.com i Kina.

Det sjuka är väl att H&M öppnade sin första e-handel i Kina 2014 och som sagt har de funnits med fysiska butiker i landet i 10 år. Bättre sent än aldrig, eller?

 

Sent med tanke på konkurrenter

Det här tycker jag är helt rätt väg att gå, men faktum är att dessa beslut kanske kommer på tok för sent. Ryktet kring H&M har redan fallit och vi ser hur större makter sänker riktkurserna lite nu och då, vilket såklart inte är felaktigt då bolaget gång på gång missar det marknaden trott.

Idag ses du som en stor risktagare eller till och med idiot om du köper aktier i H&M. Investerare vill inte antyda att de fortfarande äger bolaget då det uppenbarligen varit fel beslut och som alla vet är det svårt för många att publikt medge sina misstag.

Kikar vi historiskt är bolaget verkligen sent ute här. Redan 2014 öppnade Inditex’s Zara en onlinebutik i Tmall medan Amazon anslöt sig 2015.

Jag satt faktiskt och kikade på nya ARKET och hur de valt att lansera varumärket i butik kontra onlinehandel:

 

Hursomhelst goda nyheter

Att man ändå nu börjat vända den stora skutan är kalasbra. Bättre det än att fortsätta tjura i samma hjulspår. Samtidigt har jag bestämt mig för att inte köpa fler aktier på dessa nivåer.

Jag är sugen på att behålla mitt innehav (som nu krympt rejält) och se vart vi är på väg. Ingen kan tyvärr svara på det idag men jag kan tycka att det ska bli enormt spännande att se bolagets framtida val framöver.

Självklart är jag beredd att erkänna att jag gjort alla fel som står i boken. Jag har behållit ett innehav som jag själv är osäker på och verkligen fångat den fallande kniven allt sedan 2015. H&M står för sin helt klart största utmaning och självklart är det svårt att veta när företaget ska börja leverera igen.

Är du inte beredd att äga ett bolag i 10 år ska du inte ens äga det i 10 minuter

Samtidigt så vill jag inte sälja på dessa nivåer och nu när H&M valde att behålla utdelningen kan jag nog taktiskt sitta kvar och se vad som händer framöver. Allt är i alla fall sjukt spännande och mycket kan hända. Det är bara att spänna fast sig.

 

 

 

0 0 votes
Article Rating
6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x