H&M’s 43-åriga positiva utdelningstrend är bruten. Precis när bolaget var på väg upp från en rejäl varggrop så kom Corona och satte minst sagt käppar i H&Ms maskineri. Till dagens rapport spår analytikerna en förlust på ca 6 miljarder kronor…”och det är väldigt mycket pengar”.

H&Ms rapporter är lite som en guldkant i tillvaron. Även om bolaget är flitiga med att presentera sina försäljningssiffror löpande så är det först i rapporterna vi får reda på den faktiska vinsten. Här hemma har i alla fall inte H&M lyst med sin frånvaro. Sambo KTM kommer oftast hem och ska visa upp nya plagg som hon handlat där

“Och vet du vad det bästa är”, brukar hon säga.

“Näe”

“Det är köpt hos H&M!!”

 

Ett av Sambo KTMs inköp på H&M. Det här gjordes innan priset på plastpåsar sköt i höjden :O

 

Min egen föreställning är att H&M någonstans framöver kommer att gynnas av Corona då mindre spelare nu slås ut på löpande band. Konkurrensen blir mindre och H&M blir ett mer självklart val. Givetvis är det här bara mina egna tankar

Rörelseresultatet blev då minus 6,2 miljarder kronor, alltså 0,2 miljarder mer än vad analytikerna hade väntat sig. När jag skriver det här har börsen precis öppnat upp sina portar och H&M handlas till +1%

Sedan vet vi att aktiekursen kan svänga rejält under dagen men tydligt är att aktien inte störtdyker vid öppning. Det kom några goda nyheter i rapporten och den största är troligtvis att försäljningen nu vid återöppnandet av butiker blev större än väntat:

”Jag är full av beundran över våra medarbetares engagemang, handlingskraft och uthållighet under denna mycket utmanande tid. Allteftersom vi återöppnar våra butiker har försäljningen börjat återhämta sig i en högre takt än väntat. För att möta de snabba förändringar i kundbeteende som covid-19 för med sig accelererar vi vår digitala utveckling, optimerar butiksportföljen och fortsätter att öka integrationen av kanalerna. Med vårt ambitiösa hållbarhetsarbete vill vi också fortsätta leda modeindustrin mot en mer hållbar framtid,” säger Helena Helmersson, vd.

Helena Helmersson, VD H&M, född 1973

En annan god nyhet är att onlineförsäljningen ökade med 36 procent och att den positiva utvecklingen här verkar fortsätta även efter det att butiker nu öppnats.

Bild från pixabay.com

 

Lagernivån har varit en ständig oro i bolaget. H&M bunkrar på sig gamla kläder som man inte kan sälja och lagret växer. När försäljningen dippat såhär pass kraftigt kan man tro att lagret ökar men i dagens rapport ser vi att lagret minskade från 19,2% till 18,3%.

Personligen känner jag att jag inte vill sälja här och nu trots att bolaget dragit tillbaka utdelningen likt många andra svenska bolag. Det känns fel att stå och titta på detta från sidlinjen utan jag sitter gärna med på flyget för att uppleva H&Ms fortsatta resa framåt genom detta.

3.5 4 votes
Article Rating
21
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x