Som du känner till har investmentbolag som affärsidé att investera i andra bolag. Därigenom skiljer sig investmentbolag i stor utsträckning från ett vanligt företag. H&M är inget investmentbolag då man säljer kläder i butik och online. Det stämmer på ett sätt men är ändå en bit från sanningen.

Men som du kanske hört finns det något inom H&M-group som kallas H&M Colab. Såhär skriver H&M själva i sin senaste årsredovisning

I H&M-gruppen ingår varumärkena H&M och
H&M HOME, COS, Weekday, Monki, & Other
Stories, ARKET och marknadsplatsen Afound
samt B2B-initiativet Treadle

Vår innovationshubb the laboratory drivs en
rad projekt inriktade på digitala tjänster kopplade
till hållbarhet. I gruppen ingår även CO:LAB, vår
investeringsarm vars fokus är entreprenörer
som utforskar modets framtid. Genom CO:LAB
har H&M-gruppen bland annat investerat i
Renewcell, ett svenskt textilåtervinningsbolag
som utvecklat en unik metod för att återvinna
textil i industriell skala och skapa naturliga
biologiskt nedbrytbara textilfibrer.

Man kallar det här alltså för investeringsarm. Men vad är en investeringsarm egentligen? Är det en del av bolaget som vill påminna om ett investmentbolag?

Hitintills har man investerat ca 1 miljard kronor i 19 olika bolag på det här sättet. Det uppger investeringschefen Nanna i en intervju med Di Digital. Det senaste året har H&M Colabs portfölj vuxit med fyra bolag.

H&M är troligtvis den tråkigaste investeringsresan jag gjort. Troligtvis hade jag dragit nytta av att dra av plåstret i tid och låtit pengarna jobbat i t.ex. Investor. De 3 sista åren har dock varit bättre och aktien har presterat 43% i enbart kursutveckling. Prickade du mot förmodan bottnen så har du gjort en helt okej investering.

 

Lägga ner ytterligare butiker?

”Vi stödjer idéerna som vi tror kan bidra till den långsiktiga tillväxten för H&M-gruppen. Vi vill såklart även addera värde till portföljbolagen genom kapital och kunskap. Att ha H&M-gruppen och H&M Colab som partner ska göra att bolagen bli starkare i någon form. Det kan till exempel vara genom kunskap, kostnads- och kundsynergier”, förklarar Nanna Andersen.

Att inte enbart tänka på H&M som rena klädbutiker är alltså rimligt. Intentionen att fortsätta investera i spännande verksamheter verkar finnas där och kanske hade H&M lyckats bättre genom att skrota ännu fler butiker och satsa mer på detta.

 

Inte bara inom mode

Sedan verkar H&M vilja följa ESG trenden och många av bolagen inom Colab handlar om miljötänk. Vad sägs t.ex. om brittiska Colorifix som färgar textiler med hjälp av jästbakterier?

Men inte alla investeringar handlar om kläder och textilier. Exempel är Klarna som Colab gjorde entré i år 2018 med ägarandelen 0,8%. Vidare har en investering skett i budbilsbolaget Budbee.

Budbee Hemleverans

På sätt och vis kan jag tycka att det här är den mest intressanta delen i H&M och något jag inte riktigt vetat om tidigare. Synd är att den inte utgör en större del.

Troligtvis är det helt fel läge att sälja H&M nu då vi ser många positiva tecken om en ljusare framtid.

2.3 7 votes
Article Rating
7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x