När jag läste Axfoods rapport för det tredje kvartalet så såg det inte allt för eländigt ut. Marknaden tog dock en helt annan riktning och skickade ner aktien 11%. Att köpa aktier nu kan vara ett smart drag för framtiden, även om vi lär få vänta på de stora potentiellt goda effekterna.

Rörelseresultatet landade i tredje kvartalet på 1 007 miljoner kr. Här hade sex analytiker (Infronts prognossammanställning) väntat sig 1 093 miljoner. Försäljningen uppgick till 20 902 miljoner mot väntade 21 032 miljoner. Inte allt för stor miss med andra ord.

Rörelsemarginalen var väl den tråkiga läsningen där man landade på 4,8% mot 5,2% väntat. Målet är dock att ligga på 4,5 i rörelsemarginal långsiktigt. Men precis som vanligt var det inte en kioskvältare till rapport som Axfood hade att bjuda på idag.

 

Varför föll aktien i Axfood?

Först och främst ska vi komma ihåg att aktien är högt värderad i förhållande till många liknande bolag (Kesko, Europris, Tokmanni etc.). P/E räknat på vinsten förra året ligger på lite drygt 24 efter dagens aktietapp. Det är inte särskilt billigt. Å andra sidan har den här aktien sällan varit särskilt billig och marknaden tycks vilja värdera dess stabilitet.

Sedan möter Axfood väldigt tuffa jämförelsetal från en tid där räntor varit höga och många utnyttjat Willys lägre priser till max för att få pengarna att räcka till.

Att aktien idag tappar så pass mycket kanske ändå inte är så märkligt då fallhöjden byggts upp. Men här gäller det att se lite bortom vad dagens siffror faktiskt visar.

Axfoods vd sedan 2024, Simone Margulies

 

Dagens svaga siffror beträffande lönsamheten är mycket på grund av de prissänkningar som Willys gjort för att fortsätta erbjuda den billigaste matkassen. Enligt Axfoods nya vd har prissänkningarna också skapat ett bra kundflöde samt en volymtillväxt.

“Det är tydligt att vi befäster våra positioner i marknaden genom att ha den tillväxt vi har, trots de höga jämförelsetal vi har. Förra året växte vi i en dubbel takt mot marknaden. Vi tycker det är ett styrkebesked och det visar att vi har väldigt starka varumärken”, säger VD Simone Margulies i en intervju med Affärsvärlden.

Att göra detta för att locka ännu fler kunder till att bli bekväma innanför Willys väggar kan helt klart vara rätt väg att gå. Tyvärr kommer det straffa aktien då marknaden ser nuvarande siffror och inte så mycket mer.

Bild av KTM

Den stora anledningen till varför det kan vara värt att köpa Axfood idag (precis som jag gjorde) är affären med City Gross som konkurrensverket nyligen godkände. Redan nu den 1 november tar Axfood över och vi kommer få se stora transformationer framöver, lita på mig.

Man har väldigt mycket idéer till vad som kan göra City Gross bättre. Med tanke på att City Gross presterat dåligt de senaste åren så lyckades man få en bra prislapp (2 miljarder) men kanske inte sett till hur bra bolaget går. Förra året gjorde City Gross nämligen en förlust på 138 miljoner kr.

Jag tror och hoppas att bolagets vision om att transformera City Gross ska lyckas. Dock kommer det ta tid och det här är inget case för den som söker snabba procent uppåt. Senast under 2026 väntar man att City Gross ska bidra positivt till Axfoods resultat och det är ju en tid bort.

“Vi tror på varumärket och ska både satsa och investera i att stärka varumärket, butikskonceptet och inte minst implementera en effektiv driftmodell i form av kedjedrift för att på så sätt skapa lönsamhet”, säger Simone Margulies.

Idag blev det att skeppa in ett större lass aktier i Axfood.

8
0
Kommentera gärna :)x
()
x