För ett par dagar sedan presenterade Boston Pizza lite intressant data kring situationen rörande Corona. Det här är utan tvekan det bolag i min portfölj som påverkats mest av viruset. Kanske är det inte så konstigt då hela konceptet bygger på att man äger och kör franchise genom nästan 400 restauranger i Kanada.

Om vi däremot tittar hur det ser ut i Sverige just nu så är det svårt att se hur restaurangerna lider av Corona. Uteserveringarna är packade och servitör-personalen springer som hungriga myror mellan borden. Men det är en annan historia…

Det kom rätt mycket info i bolagets senaste pressrelease:

  • Bolaget meddelar att rapporten för Q1 kommer att presenteras senast 29:e juni
  • Idag har man öppet 365 av 395 restauranger för take-away och utkörningar. 175 av dessa har även öppet för servering inne i själva restauranger. 30 restauranger är helt stängda.
  • Försäljningen för maj 2020 var enbart 43% i jämförelse med maj 2019
  • Utdelningen fortsätter att lysa med sin frånvaro tills vidare

En intressant sak är alltså att kika på hur många restauranger som är stängda nu jämfört med när förra pressmeddelandet kom. Det fick vi  den 18:e mars 2020 och då var det ca 98 restauranger som var helt stängda (eller rättare sagt 25%). Mycket har med andra ord öppnats upp.

Anledningen till att man nu ställt in utdelningen varje månad är för att bevara den kassa man har inför en eventuell andra våg av Corona. Det är ju rätt självklart och egentligen ingen nyhet.

Kikar vi på diverse forum där ute är det många som verkar vara rätt positiva till att Boston kommer att överleva detta, men att det kommer ta tid att återhämta sig. Allt handlar givetvis om Coronas fortsatta frammarsch.

Även före Corona var det lite problem att öka försäljningen i redan existerande butiker. Mycket handlade om att skuldnivån i Kanada blivit högre och att privatpersoner helt enkelt inte äter ute lika mycket. I förra årsrapporten meddelande man ett antal punkter som man ville jobba med för att prestera bättre:

  • Nya innovationer i menyn
  • Renoveringar av redan existerande restauranger
  • Mer riktad reklam
  • Vidare ser man till att försöka öka online genom att förbättra sin app och sin förmåga att leverera ut mat till kunder.

Bolaget är en väldigt liten del av min portfölj och väger enbart 1,5% totalt.

3.5 8 votes
Article Rating
16
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x