Har du tänkt på att ett bolags rapportperiod kan jämföras med att skjuta prick på en måltavla med pil och båge? Troligtvis inte…

Den långa, tysta, perioden fram till rapportdagen. En sakta, ljudlös rörelse där man långsamt spänner bågens sträng. Marknaden gör sitt antagande men ingen vet det faktiska resultatet. Det är tyst. Vinden står stilla.

Sedan landar vi på morgonen innan rapporten släpps. Den korta perioden av totalt fokus där ingen nytt momentum sker utan bågsträngen står i total stillsamhet. Väntan…

Därefter sker allt i en enorm hastighet. Rapporten och strängen släpps och hela reaktionen blir ett faktum. Missar man, eller blir det bullseye? Åskådarna, d.v.s. analytikerna får reda på om deras antagande var falskt eller sant.

Som många vet är jag hyfsat dålig på jämförelser, och det här var nog inget undantag.

Rapportdagen igår blev dock skit (förutom Atlas Copco). Det blev att skyffla in extra mycket aktier i Handelsbanken som igår hade sin värsta kursreaktion sedan 1990-talet om jag läst rätt. Men kanske kommer dagens rapporter landa mer i min favör. Axfood släpper snart sin rapport och det här är ett av mina största bolag i portföljen

 

Axfood 07:00

Om du hoppas på rejäla kursrörelser uppåt vid rapport så är Axfood troligtvis inte ditt bolag att äga. På samma gång är man hyfsat skyddad mot en stor nedsida. Det är liten risk att rapporterna innehåller mardrömsscenarion.

På sätt och vis kan man säga att Axfood lite är motsatsen till JM som jag skrev om tidigare i veckan. Skillnaden i volatilitet är påtaglig.

Den största rörelsen vi sett var när räntorna började ticka uppåt och investerarna förstod att allmänheten skulle få en lättare plånbok och söka sig till billigare matvarubutiker. Då blev det trångt i dörren; både på aktiemarknaden men även till Willys butiker.

 

Det justerade rörelseresultatet för Axfood kom in lite högre än vad analytikerna förväntat sig. Omsättningen var lite lägre. Men ja, det känns som att Axfood är ett lätt byte för analytikerna som vill pricka rätt i sin prognos.

Nettoomsättningen ökade med ungefär 1 000 miljoner kr från första kvartalet 2023. Tyvärr måste vi även i det här fallet inkludera påskeffekten där påsken landade tidigt i år. Personligen tycker jag att påsken blivit någon sorts mini-variant av julen. Inte minns jag att vi köpte och åt så mycket påskmat som barn men numer ses det som en självklarhet att lägga kaloriintaget på plussidan.

Matinflationen var under kvartalet enbart 1,4% (enligt SCB) och tydligen var den ännu lägre mot slutet av kvartalet. Att Axfood ändå lyckas hålla uppe sitt resultat trots att priserna på mat inte stiger är positivt.

Även för Axfoods del så är en ny vd på gång. Deras nya vd kommer tillträda nu i augusti och heter Simone Margulies. Hon har arbetat inom Axfood i 8 år och varit i ledningen 4 av dessa år.

Jag själv har slutat spekulera om huruvida en ny vd kommer göra ett bra jobb eller ej. Det kan se hur bra ut som helst men ändå sluta i lite av en katastrof. För Axfoods del är det väl svårt att sätta ett sådant typ av bolag i extrem gungning, även om ingenting är omöjligt.

Axfoods nya vd Simone Margulies

 

12
0
Kommentera gärna :)x
()
x