Axfood är den eviga trotjänaren i min portfölj och faktiskt en av de aktier som gått bäst för mig det senaste året. Trots en explosion i aktiekurs så sätter nu Dagens Industri en köpstämpel på aktien och jag är egentligen beredd att hålla med, även om fokus just nu är aningen annorlunda.

Axfood utveckling 1 år

 

Att byta butik

Den stora anledningen till att Axfood presterat bra är tack vare Willys. Den här lågpriskedjan har haft mycket fin utveckling de senaste åren när stigande inflation fått privatpersoner att jaga de absolut billigaste priserna. Frågan är givetvis hur pass väl Willys kan behålla dessa nya kunder när priserna på mat börjar stabiliseras.

Jag tänker såhär: har man väl bytt butik så med tanke på att måste plocka lägre priser så är chansen stor att man Inte byter tillbaka trots att plånboken blir lite tyngre. Då har man redan vant sig vid det nya och största anledningen till att man kör samma butik hela tiden är för att man känner sig van med hyllorna. Visst kommer några byta tillbaka, men långt ifrån alla.

Sedan är inte alla som jag och går mellan butikerna för att plocka lockerbjudanden, även om det mönstret troligtvis ökat nu 2023.

 

Fin mångsidig trend i utdelningen

En fördel som jag ser är att vinst/aktie ökat sakta men säkert senaste åren men att Axfood även byggt upp marginalen när det kommer till utdelningsandel. Det här ser du i den här tabellen:

Vinst/aktie Utdelning/aktie Utdelningsandel
2018 7,41 7 94%
2019 7,87 7,25 92%
2020 9,12 7,5 82%
2021 10,28 7,75 75%
2022 11,36 8,15 72%
2023 11,84 8,5 72%

För er som söker ytterligare information kring Axfood som utdelningsbolag så har jag uppdaterat mitt inlägg om detta

Vad som kan komma att gynna utdelningen är att man från och med nu får mindre kostnader för sina investeringar. Dessutom är Axfood numer ett skuldfritt bolag justerat för hyresleasingskulden och soliditet ligger 20% över det finansiella målet.

Affärsvärldens senaste prognos är att vinsten i år kommer landa på 12,8 kr och då har vi ett P/E 22,6. Självklart känns det dumt att betala en så hög prislapp med tanke på hur lite Axfood faktiskt växer. Å andra sidan är det ingen överdriven värdering sett historiskt. Nackdelen är väl att många utländska liknande alternativ känns billigare.

Vad vi förhoppningsvis kommer se är att rörelsemarginalen fortsätter öka nu under 2024. Denna har tyvärr blivit lidande då kunderna i första hand väljer det billigaste före det lite med ”exklusiva” i butiken. Bruttomarginalen var starkare nu under fjärde kvartalet, med en ökning från 12,6 till 13,8%. Den trenden kan troligtvis fortsätta under 2024.

Min teori är alltså att kunderna stannar kvar hos Willys även när priserna stabiliseras och att de sjunkande kostnaderna för investeringar ger extra krut till utdelningen vi får nästa år.

Jag säljer absolut inte Axfood men just nu köper jag betydligt mer i exempelvis Volvo. Senast idag lade jag en större köptransaktion i Volvo med gott samvete.

12
0
Kommentera gärna :)x
()
x