Tisdagen den 12 augusti blir alltså SAS absolut sista handelsdag och slutet på en minst sagt rafflande resa. När jag själv började investera tillbaka i 2017 så var det många som talade om vilka fina lägen som fanns i SAS aktien. Nå, dessa lägen har än så länge inte visat sig.
SAS avnoteras
Det var egentligen nu under måndagen vi fick beskedet att tisdag blir SAS sista handelsdag via ett pressmeddelande. Vad som i praktiken sker är att återstående aktier löses in till 0 kr. Det har dock varit känt länge att aktien ska avnoteras så det är egentligen inget nytt.
Har man några aktier kvar så är det alltså sista chansen att rädda det som räddas kan. Vad som faktiskt händer sedan med SAS har jag inte satt mig in i och jag bryr mig inte nämnvärt heller.
Kanske kom beskedet lite som en chock för många investerare, det vill säga att slutet blev så tidigt. Många hade nog räknat med att det skulle finnas chans att göra snabba pengar i fallet SAS. Nu är tyvärr den sista destinationen strax nådd.
Aktien föll som mest 78% under månaden, ner till 0,0064 kr/aktie. När en aktie faktiskt handlas kan den nog aldrig handlas för 0 kr, utan aktiekursen kan enbart vandra mot 0. Det finns alltid risk att aktien kan backa ytterligare 50%
Investerade du i SAS 2001 så har du sett din investering backat 99,98%. Tyvärr är det nog många som fyllt på rikligt under tiden och inte bara köpt en gång. Så funkar jag åtminstone.
Märkligt är att ca 70 000 investerare hos Avanza fortsatt tycks äga aktier samt ca 40 000 hos Nordnet. Hur väl de siffrorna stämmer vet jag inte. Men för många väldigt kortsiktiga finns det kanske fortfarande lägen. Från den absoluta botten idag till 0,01 kr så är aktien upp 56%
Vad kan vi då lära oss av allt det här? Ja, egentligen bara en enda sak:
Investera aldrig i flygbolag
För Buffett har det här varit en dyrköpt läxa och varje gång han investerat i flygbolag så har han ångrat det. Han menar också att antalet konkurser inom sektorn varit oerhört stor i relation till hur många flygbolag det faktiskt finns.
“If your a billionaire, the quickest way to become a millionaire is, invest in airline stocks”
SAS-aktien visar tydligt det jag menar med att man inte skall jaga förlorare när man kan investera i vinnare som har en fint stigande aktiekurs över längre tider punkt slut.
Mvh Peter Jansson
ägde en gång i tiden enstaka SAS aktier (priset var rundt 8000 kr/stk), den gång kunna man då gå til årsstämma på SAS Hotel, med pinnmat och cider.
Det var bra at vära aktionär. men tog hem en liten vinst på SAS inom 1-2 år om jäg mindes Rätt
Köpte en liten andel Bombardier Pref.
Med växande klyftor blir nog privat jet alltmer eftertraktade.
Om nu inte Klorofylltalibanerna (Miljöpartiet) får igenom den där skatten på privatjet eller vad det var haha..
Intressant är även att Investor under många år, fram till 2008, ägt SAS. Därefter överfördes innehavet till Wallenbergstiftelsen som fortfarande, om jag förstått saken rätt, äger SAS-aktier.
Alldeles riktigt. Det finns inga framgångssagor utan vissa motgångar vill jag påstå 🙂
Tack för kommentaren <3
Man borde kanske bli förvånad över att över 100 000 pers har köpt SAS-aktien, men jag skakar bara på huvudet. Tittar vi på trenden med nya ägare över tid hos Avanza ser vi att runt 2016 var där c:a 5000 ägare och att majoriteten gått in nu på slutet. Gambling-mentalitet alltså.
Äger själv inga rena flygbolag, men jag äger några tillverkare som Lockheed Martin, Northrop Grumman, Airbus, Dassault Aviation, RTX (som äger Pratt & Whitney) och Rolls&Royce. De två sistnämda tillverkar jet-motorer.
Halloj Niklas och jättetrevligt att du hänger kvar här 😀
Ja jag har väl kanske inte varit mycket bättre så jag ska inte säga något. Inte för att jag investerat i SAS men i andra bolag som varit på väg mot avgrunden. SBB exempelvis. Kindred blev dock beviset på att en tråkig aktietrend kan vända till något väldigt positivt. En av mina bästa investeringar innan jag sålde
Jag brukar undvika aktier där det finns en eller flera statliga ägare. SAS, Finnair, Telia, Fortum att nämna några lysande stjärnor 😜