Inser att det här kanske är de mest ointressanta inläggen jag någonsin skrivit. Samtidigt tycker jag att ni förtjänar att veta hur cliffhangern med den exploderande yoghurten slutade nu när jag återvänt till Willys för att tala klarspråk med personalen.
För att göra en lång historia kort så körde jag tillbaka till butiken idag för att klaga på Yoghurtflaskan som exploderade igår. Tyvärr återvände jag hem helt utan ersättning.
Jag körde inte dit enkom utan skulle även handla deras billiga ägg och lite andra varor som annonserades. Men självklart såg jag till att plocka med mig en ny förpackning yoghurt som jag bar med mig till kassan.
Det blev ingen återbäring
Kassörskan såg väldigt road ut när jag berättade om hur förpackningen exploderat och hur kylen fyllts med illaluktande ”yoghurt”. Kanske hade hon haft en riktigt tråkig dag där i kassan och gillade att något som bröt från det normala inträffade.
Däremot gick hon inte med på att jag skulle få förpackningen utan extra kostnad. Hon sa att jag blev tvungen att ta med mig yoghurtflaskan som exploderat. Den har vi tyvärr slängt då vi inte stod ut med att vår lägenhet stank jäst vin längre.
Jag visade henne blogginlägget och sa att det just nu redan fått 7000 visningar, samt att hennes val skulle få betydande effekt på mitt fortsatta aktieägande. Men hon var seg ska ni veta och höll hårt i förpackningen med yoghurt, precis som om det vore hennes eget barn hon höll där i famnen.
Kanske inte så dumt för oss ändå?
Nu när jag reflekterar så kanske det här är ett tecken på att just Axfood är ett prima bolag att vara långsiktig ägare i. Jag menar, om nu Willys håller så hårt i enstaka varor så är det ett bevis på att man verkligen värnar om varenda liten ynka krona. Det kommer gynna vinstutvecklingen framöver!
Faktum är att vi slipper oroa oss att Axfood blir något Handelsbanken vars kostnader skenar iväg likt ett lokomotiv.
Vänta, gå inte. NU när du kommit såhär långt i läsningen så kommer det bästa…
Axfoods marknadsföringsteam skrev nämligen en tweet till mig innan mitt återbesök till Willys och beklagade:
Frågan som jag har till Axfood och Willys är om dessa 21:50 kr verkligen var värt de här 2 negativa inlägg som jag nu skrivit om den skithändelse som detta faktiskt är.
Men är man snål så är man. Jag står upp för varenda krona för jag vet att ”varje krona är början på en ny miljon”.
Å andra sidan så kunde jag omöjligt bevisa något i och med att den stinkande kartongen låg i soporna. Jag skulle ju lika gärna kunna sagt att det var en oxfilé eller hummer som exploderat eller blivit dålig när sanningen i stället är att denna njuter i min mage.
Om någon från Axfoods ledning vill kontakta mig igen ifall ni fortfarande inte tror mig så går det bra att PM:a mig på Twitter så får ni mitt telefonnummer.
Jag vill samtidigt passa på att göra en röstinsamling som jag vid senare skede kan lämna till Axfood. Din röst är viktig.
PS! Ibland känner jag bara för att skriva av mig kring såna här helt orelaterade saker i vardagen. Jag lovar att det blir mer aktierelaterat framöver men ibland gör jag helt enkelt bara det jag känner för 😉
Hej,
tråkigt med er yoghurt. Men, ska man reklamera så behöver man ha med sig varan o kvittot tillbaka till butiken. I annat fall lär det missbrukas. Du hade säkert inte försökt göra samma sak om det varit en TV som gått sönder;) (dvs slängt den och hävdat att den exploderat)
Halloj!
Näe men så är det ju, rätt ska vara rätt. Samtidigt var det en rolig grej för att se hur de bemötte mig lite. Kan ändå tycka att någon som handlar så pass mycket som jag gör och kommer in och klagar över en ynka yoghurt borde få den tillbaka. Visst ska allt vara rätt, men någonstans finns det väl ett sunt förnuft också
Haha du är rolig du.
😛
Det gäller att testa sina bolag ut till fingertopparna.
När jag jobbade i Icabutik ersatte man direkt utan kvitto om man inte misstänkte fiffel, då fick butikschef för beslut (fanns alltid jourhavande utsedd all öpperid). Färskvaror ersatte man med dubbla beloppet.
Helt övertygad att det var värt pengarna. Folk hade laddar för fight men positivt överaskade och berättade för sina vänner. Det upplevdes inte som det missbrukades så mycket.
NÄ men det tycker jag ändå är rätt!
Visst, jag hade inte allt jag behövde för att juridiskt få tillbaka en vara, men samtidigt kan man inte se allt svart på vitt tycker jag.
På tal om ICA…
Läste i vår tidning att ICA under jul bjöd på jullunch om man handlade för över 500 kr i butiken mot att man visade upp kvitto i ICAs restaurang. Det folk då gjorde var att köpa en dammsugare, gå och äta lunchen, för att sedan lämna tillbaka dammsugaren efter avslutad måltid. Det kallar jag för fiffel 😀
Har själv stått och tjafsat hos ICA då de sänkte en produkt till mer än halva priset dagen efter jag hade köpt den. Det räckte vare sig med att vi varit ICA-bonuskunder sen 20 år tillbaka eller att jag då var aktieägare till en slatt ICA-aktier. Totalstopp. Tanten ville inte betala mellanskillnaden på ca 800 kr. Vi fick skylla oss själva. Fru Snålgris packade då tillbaka produkten vi köpt i sin kartong, tejpade lite hafsigt igen den och lämnade tillbaka den och köpte sen en likadan för rätt pris. Hade det inte bara varit enklare att betala tillbaka mellanskillnaden så… Read more »
Alltså vilken galen historia ändå Snålgrisen. Jag kan säga som så att jag hade gjort EXAKT som er i den situationen ni befann er i. EXAKT!
Håller med! Minns nu senast när vi skulle handla köttfärs och dom hade skrivit ett pris i deras app och ett annat pris i butiken.
”Det är priset i butiken som gäller”, sa personalen
Verkar inte som att vi är inne i 2019 i alla fall… suck
Dåligt av dem! Jag har en gång reklamerat en vara hos Willys och det gick smärtfritt. Hade dock med mig varan. Nästa gång får du lägga den i en påse (som du förvarar på balkongen) så luktar det inte. 😉
Haha näe det ska jag helt klart göra. Alltså jag gråter inte över spilld mjölk, och inte yoghurt heller för den delen. Hade förmodligen inte gjort detta om jag inte varit aktieägare, hehe
Samma sak hände mig med yoghurt kvargen förra veckan!! Va som en ballong när jag öppnade kylen. Dock åkte den i soporna innan den hann explodera i mitt kylskåp :D. Tyckte det va lustigt men gjorde inget åt de, nu i efterhand när jag läst detta hade det varit intressant o gå o se vad dom hade sagt till mig ..
Tack fö en bra blogg!! Du är grym!
Tjenare Johannes!
Alltså what?! Är det sant? Så galet ändå. Var det också från Arla?
Som jag tänker kan det ju vara korna som fått i sig allt för mycket UV under sommaren. Produktionen av mjölk i vissa kor har därmed blivit instabil. Eller vad tror du? 😉
Haha att du orkar, är imponerad! Röstade såklart ja, ni ska få tillbaka er yoghurt 😀
P.s. Hade du tagit frugan på en promenad till affären kunde ni handlat ännu billigare, kanske till och med en yoghurt på köpet 🙂
Mycket bra tänkt där Thokes! Tack för att du röstade ja. Din röst är viktig. För mig har det blivit en avvägning det här med bilkörandet. Jag är inte så extrem så att jag går i över 1 timme för att komma till butiken jag vill handla i.
Reklamera den till Arla! Smidigt via deras hemsida. Det gjorde jag med mina två förpackningar av YogurtKvarg som jäste upp och smakade jäst och bubbligt i förra veckan. Jag fick 75 :- i sms-vouchers utan att behöva gnälla. De visste om att alla smaksatta sorter av yoghurtkvarg med utg dat 6/2 jäste.
Lycka till! /S
https://the-simplicitas.blogspot.com/
WOW!
Det ska jag helt klart göra. Tack så mycket för tipset 🙂
Nu har jag gjort det. Om de börjar bråka får jag väl skicka adressen till bloggen antar jag 🙂 Men nu är skadan för dem redan skedd. Jag har verkligen smutskastat den här produkten och ingen av mina läsare kommer nog köpa denna igen
Det där med reklamationshantering är någonting som de allra flesta företag behöver förbättra så enormt. Kostnaden för att överkompensera en kund som fått defekt vara i fårhållande till godwill är så otroligt låg. I det här fallet förstår jag om en ensam kassörska inte kan ge bort en youghurt utan underlag. Men rutinen borde vara att kalla på butiskchef som löser det. Om det visar sig att produkten är uppenbarligen felaktig och flera är drabbade skulle en lämplig ersättning vara presentkort på en 10 eller till och med 100 liter youghurt. Den kostnaden är ändå försvinnade liten i förhållande till… Read more »
Kan ändå hålla med dig Alvar. Som en skrev ovan som jobbat på ICA så var det alltid så att de direkt ersatte varan utan kvitto om de inte misstänkte fiffel. Det jag tänker på är ifall man inte sparar kundens historik på något vis. Jag menar, har säkert handlat för över 20.000 i just den butiken. Att då komma in med en yoghurt och tjafsa utan att ha gjort detta tidigare känns som en liten grej i det stora hela
Jag lyckades reklamera en hel vattenmelon som var kritvit inuti när jag skar upp den.
Hade endast med foto till butiken men det fungerade. Då kände jag mig som en stolt aktieägare att Axfood månar sina kunder. För mig låter din historia som du träffat fel person på Willys, inget snack om att den skulle bytas.
Men så märkligt! Jag hade också med mig foto. Kassörskan zoomade och vred och vände på fotot men jag hade ändå ingen lycka tyvärr ;D Fint att du blev behandlad väl i alla fall!
Hej,
Inte riktigt det inlägget man räknar med när man klickar in på din sida men ack så intressant ändå.
Jag tycker att Axfood/Willys ska ersätta dig OM du har kvitto med dig. I ditt fall tycker jag det räcker med en bild (där datum på förpackningen finns med) och inte behöver du ha kartongen med till butik. Axfood/Willys får ju i sin tur ta ärendet vidare med sån leverantör då detta inte var deras eget varumärke för att söka ersättning därifrån.
Näe det här var ett litet speciellt typ av inlägg men ibland kommer det sådana också om jag känner för det. Försöker dock mest skriva om min investeringsresa och mina beslut längs vägen 🙂
Nu har jag i alla fall reklamerat varan direkt hos Arla. Får se vad de säger.
PS: Är det inte svårt att gå från miljonen till kronan? :O
Det är mycket enkelt 😉
Jag hittade en larv i en konserv med krossade tomater. Den fick jag bra ersättning för!
Hoooly! Fy tusan det där är min värsta mardröm. Hade du med dig larven tillbaka till butik då?
OT: Trist med Skanskas sänkning idag! Antar att du skriver ett inlägg om det senare 🙂
Tack för bra blogg!
Vänligen Annelie
Yes! Det kom ett inlägg om detta men tyvärr har jag inte riktigt bestämt mig hur jagh ska göra. Lutar dock mot att jag låter det ligga kvar än så länge
Har nyligen börjat handla på Willys, efter att jag blivit inspirerad av alla ekonomibloggare 🙂 . Mår illa när jag tänker på hur jag låtit mig luras av ICA under massor av år med deras överpriser.. Hoppas dock att du får en ny yogurt.
Hej KTM!
Hände liknade grej för mig på Ica. Räckte att maila bilder på produkten så fick jag pengar tillbaka.
ICA Gruppen levererar!
Mvh PB?
Ett tips är att kontakta tillverkaren ifall inte handlaren vill gå till mötes ☺?