Ni som läst bloggen ett tag vet att jag oftast vill få börsen att se ut som ett underverk Det är också sant i de allra flesta fallen. Lämnar du dina pengar på ett bankkonto kommer de successivt förtvina år efter år. Dock finns det givetvis 2 sidor av det här myntet. Den andra sidan ser vi i det här inlägget.

Det vi ska komma ihåg är att vi inte kan dra alla flygbolag över en kam. Gemensamt är att pandemin drabbat alla flygbolag hårt men vissa har blivit hårdare drabbade än andra. Allt handlar om överlevnad. Kan marknaden förutse att flygbolaget kommer överleva så kommer aktien inte bli krossad lika hårt, allt annat lika.

När jag senast skrev om Buffetts sälj av flygbolag så hade flertalet nått sin botten. En av aktierna som återhämtat sig väl är Delta Air Lines. Buffetts agerande i den här situationen har blivit vida omtalat och går emot hans berömda citat:

Warren sålde följande flygbolag som tidigare ingick i investmentbolaget Berkshire Hathaway

  • Delta Air Lines (NYSE:DAL)
  • Southwest Airlines (NYSE:LUV)
  • American Airlines Group (NASDAQ:AAL)
  • United Airlines Holdings (NYSE:UAL)

 

Norwegian

Kikar vi då på Norwegian så har det varit allt annat en trevligt. En hel del turer om att få stöd eller att inte få stöd. Stöden är nu bolagets livlina till överlevnad och det här har också återspeglats i kursen:

(379 – 0,36) / 379 = 0,999 = 99,9%. Här ser vi också risken med att äga allt för få bolag. Aktiekurser kan totalt urholkas och i princip röra sig mot 0.

En liten reflektion kring detta var att en kompis till mig köpte Norwegian när aktien stod där kring 1 kr. Motiveringen var enbart “det är sjukt billigt nu”. Det vi då ser är att aktien ytterligare tappat 64% från 1 kr. Här ser vi också den negativa aspekten med aktier, nämligen att kursen alltid kan sjunka ytterligare 50%.

Det finns idag 3 700 579 264 aktier i Norwegian. Det är mer än det dubbla antalet aktier än i t.ex. H&M. Självklart kan antalet aktier bli ännu högre om bolaget väljer att försöka ta in ännu mer pengar från aktieägarna i nyemissioner. Bolaget har nyligen pratat om att göra en omvänd split, d.v.s. att aktierna blir färre till antalet men aktiekursen således stiger. Det här förändrar dock ingenting kring läget.

Jag håller lite med Ulf Petersson i Analyspodden här:

”Aktiekursen har ju dött. Den är som för hjärtpatienterna på intensiven, till slut blir det bara ett rakt streck. Nu studsade den upp lite på slutet, om det var sista andningen får vi se.  Men de ska ta in 4 miljarder kronor från aktieägare och göra om obligationer till eget kapital, vi får väl se om de lyckas med den manövern”, säger Ulf Petersson.

”Problemet är att de inte har några stabila ägare längre. Det är väldigt tuffa tider för flygindustrin, det ljusnade lite under hösten men nu är det mörkare igen.”

Allas vår John Skogman från Börspodden vill inte heller rekommendera att köpa den här lottsedeln. Det meddelar han i en intervju med DI

Hur ser du som daytrader på aktien – lockar inte så här stora kurssvängningar?
”Nej, jag håller mig borta. Aktien har gått kolossalt dåligt och det är alldeles för stor risk att det slutar med ett totalt haveri”

Jag skulle inte vilja köpa Norwegian i dagsläget, även om kursen idag ser helt galet låg ut.

Länk till bolaget hos Avanza

3 4 votes
Article Rating
3
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x