Jag skrev lite kort om populära Volvo när väl rapporten dök aldrig djupare ner i deras situation. För att göra någon typ av sammanfattning så står Volvo med stora problem i USA som kan sträcka sig längre än vad man kanske tror. Att hoppas på en vändning i år, om ens nästa år, är optimistiskt. Samtidigt är aktien billig om vi blickar bortom horisonten.

När jag skriver det här är det lördag kväll och första ölen är öppnad. Om någon är intresserad blev det en Green Flash IPA 7%. Därigenom är det lite komiskt att jag valde att namnge artikeln till ”en nykter syn på bolaget”. Två öl innan sängen en lördag är dock lämpligt som småbarnsförälder jag är.

Tittar vi på mina 10 största innehav just nu är Volvo fortsatt bland topp 10, trots en rätt tråkig period med en Q3:a som verkligen inte föll marknaden i smaken.

Mina 10 största innehav just nu

 

2023 fick jag jag 2 200 kr i utdelning från Volvo. Den summan har vuxit genom åren och nu 2025 var den summan 6000 kr.

Mycket tyder på att det bästa av guldregnet i Volvo är över, trots att bolaget står med en väldigt stabil kassa. Jag förklarar varför alldeles strax

 

Vad som faktiskt går dåligt

Om vi då går till Volvos rapport såg vi att aktien gick ner hela 7% när handeln startade denna tråkiga dag. Främsta orsaken till de svaga siffrorna var något många inte trodde skulle påverka Volvo särskilt mycket, nämligen tullkriget.

Förutom siffrorna så gav Volvo tråkiga prognoser inte bara för i år utan även för 2026. Det var nog det som knockade marknaden hårdast skulle jag tippa på. Marknaden ser framåt, men inte hur långt fram som helst. Har man ett tråkigt år framför sig kommer Mr Market inte vara nådiga.

Här radar jag upp de viktigaste negativa punkterna i rapporten

I rapporten kunde vi se hur omsättningen var 5% lägre jämfört med samma kvartal året innan. Studerar vi det lite närmre är främsta anledningen att SEK:en stärkts mot dollarn. Tittar utan valutaeffekten hade vi i stället en omsättningstillväxt på 1%.

Valutan är något vi inte kan styra över och inte alls bör reflektera över särskilt mycket enligt min mening. Den kommer kunna gå upp och ner från en tid till en annan.

Diagrammen du hittar Volvos rapport ser hursomhelst inte särskilt roliga ut.

Antal lastbilar som Volvo levererat var 4% lägre jämfört med för ett år sedan.

En lägre rörelsemarginal. 10,6% jämfört med 12,0% för ett år sedan. Här säger Volvo att anledningen är ökade produktionskostnader och tullar. Tydligen har man inte kunnat kompensera med prishöjningar. Det låter rimligt i min bok.

Orderingången var en solklar besvikelse. Inom deras lastbilssegment fick man bara in nya beställningar motsvarande 80% av leveranserna i kvartalet.

 

Ingen bra grund för utdelningen nästa år

Tittar vi på vinst/aktie som utdelningen baseras på så var denna enbart 12,22 kr de tre första kvartalen. Här hade man året innan redan skrapat ihop 19,5 kr.

Tredje kvartalet är förvisso ett rätt tråkigt kvartal som inkluderar en sommar med industrisemester, men att det var bättre förra året är det ingen tvekan om.

Det spås att vinst/aktie i år kommer kunna gå upp till 18,6 kr. Utdelningen är i farozonen men i princip alla väntar sig nu att Volvos utdelning sjunker. Hur mycket råder det väldigt delade meningar kring.

 

Om nu prognosen stämmer på 18,6 kr är det ganska exakt hela beloppet som Volvo delade ut förra året. Att dela ut hela kakan är sällan en god idé. Det såg vi i H&M.

 

En viktig marknad där problemet ligger

För Volvo utgör Nord- och Sydamerika den viktigaste marknaden där hela 40% av omsättningen kommer från. Volvo menar nu att även nästa år, alltså 2026, kommer vara ett svagt år för denna marknad när det kommer till lastbilar.

USA är utan tvekan den mest osäkra delen där tullarna spelar en viktig roll. Sydamerika sägs gå svagt med tanke på att räntan höjts i Brasilien. Till råga på allt är även Asien hyfsat svagt.

Enda området där det faktiskt går hyfsat är faktiskt Europa.

Martin Lundstedt, vd i Volvo sedan 2014

Martin Lundstedt var tidigare ute och pratade om att det här är den mest osäkra prognosen han har givit. Då har han ändå suttit som VD i bra många år.

“Den här prognosen är en av de mer osäkra prognoserna jag har givit. Eftersom det är så många parametrar fortfarande i luften, inte minst när det gäller Nordamerika. Egentligen måste man nästan titta på det som ett spann”, säger Martin Lundstedt

Lyssnar du in på rapportkonferensen kan man tydligt höra hur Martin använder just ordet osäkert många gånger. Samtidigt menar han på att ifall kunderna känner av vilka förutsättningar som väntar kommande år så kan orderingången bli stabilare.

Martin kommenterade även utvecklingen i Nordamerika i lite mer detalj. Man har en god strategi och vision kan jag tycka.

“Det är framförallt Nordamerika och lastvagnar vi behöver hålla ögonen på nu. Spela bollen där den ligger, vara säkra på att vi använder de flexibilitetsverktyg vi har och komma i kapp kurvan. Vi ligger lite efter kurvan där det gäller anpassningen. Så det är nog kanske den viktigaste prioriteringen för oss. Men med det sagt som jag sa också, vi tror ju väldigt mycket på Nordamerika så vi får inte vara övernervösa nu och göra fel grejer utan vi ska påverka det vi kan.”

Tittar vi på 2025 väntas försäljningen bli 265 000 lastbilar i Nordamerika, alltså 10 000 färre än vad man tidigare lade fram i sin prognos. För 2026 guidar man att antalet ska minska ännu mer ner till 250 000 lastbilar.

Det här gör marknaden extremt orolig att även nästa år ser svagt ut.

 

Det finns positiva punkter

Fördelen är om du har längre tidshorisont än så, vilket du borde ha om du går in i ett bolag. Allt tyder på att 2026 kommer bli någon form av botten men att 2027 är året då vändningen kommer.

En annan fördel är att aktien i Volvo är relativt billig idag med ett P/E på 13 för vinstestimatet 2025.

Allt bottnar i att Volvo i sig inte har några problem med sin verksamhet, t.ex. att man blir omsprungen av konkurrenter. Snarare är det nuvarande globala läget som spökar. Det tycker jag att man ska bära med sig.

Den nyktra synen på Volvo är alltså att nästa år blir ännu tråkigare år. Vi kommer troligtvis få en del tråkiga kvartalsrapporter framöver. Där resonerar nog många att det är lika bra att vänta tills man ser en vändning innan man ställer sig på köpknappen. Det svåra har alltid varit att veta när vändningen kommer.

Det sägs att du ska köpa kvalité när det skakar där ute. Volvo tror jag är ett fantastiskt exempel här.

14
0
Kommentera gärna :)x
()
x