Det sägs att Swedish Match styrka ligger i extremt lojala kunder och ett litet investeringsbehov. Samtidigt finns det givetvis politisk risk och en hälsotrend som verkar svänga med vinden. Här och nu ser dock Swedish Match ut som ett av Sveriges bästa bolag inom kategorin utdelningstillväxt.

 

Slutar människor med snus nu?

Man skulle kunna tro att andelen som snusar minskar år för år med tanke på att vi vill vara så nyttiga som möjligt, åtminstone när vi visar upp oss på Instagram. Verkligheten ser inte riktigt ut så och sedan 1980-talet har andelen snusare ökat, speciellt bland kvinnor.

1988 – 1989 var det ca 15% av männen som snusade men 2016-2017 var samma siffra en bit över 20%.

Att kalla detta för mega-trend är däremot fel. Vi kan aldrig veta vad som kommer hända med snuset framöver och det enda vi har facit på är att nikotinintaget via snus är mindre farligt än via rökning.

 

Zyn går som tåget

Zyn är då Swedish Match svar på tobaksfri snus och igår visade bolaget i sin rapport att varumärket går som tåget. Swedish Match utvecklade Zyn för 5 år sedan då amerikanarna efterfrågade ett nytt sätt att använda nikotin – men som inte luktade eller smakade tobak.

Under kvartalet sålde Swedish Match 42,5 miljoner Zyndosor i USA, vilket var en ökning med 15 procent jämfört med första kvartalet i år och med hela 64 procent jämfört med andra kvartalet i fjol. Är inte detta positiva siffror så vet jag inte vad som är.

Fortsätter utvecklingen såhär kommer man snart sälja fler Zyndosor i USA än vad man säljer snusdosor i Skandinavien. Fast Swedish Match har ingen vallgrav här. Det finns måånga konkurrenter och priserna verkar pressas.

En fundering jag fick igår är om Zyn kan likställas med Cola Zero. Coca-Colas sockerfria produkt innehåller samma mängd koffein som deras icke sockerfria och folk dricker denna för att slippa det farliga sockret. Du undgår inte nikotinet via Zyn men blir av med tobaken.

Jag vet att det är en dålig jämförelse, men det är väl också det jag bland annat är känd för.

New Caffeine Free Coke Zero | Press Release

 

En bra pjäs som utdelningshöjare

Skulle jag göra om min resa från början och backa bandet till 2015 så hade jag nog enbart satsat på investmentbolag samt bolag med 2-3% direktavkastning men som växer utdelningen rejält. Du kan alltid skifta över till högutdelare när du vill börja leva på dessa.

Nu insåg jag själv att jag får sådan motivation och härlig känsla när rejäl utdelning trillar in så jag har många bolag i portföljen med högre direktavkastning. Majoriteten av bolagen består dock av sådana som jag tror kommer ge en fin utdelningstillväxt de kommande 5 åren.

Swedish Match tillhör toppen av intressanta svenska bolag inom kategorin utdelningstillväxt. I Affärsvärldens analys spår man att utdelningen kommer växa till 21 kr/aktie enbart till 2023. Idag ligger den på 15, eller ja 1,5 kr/aktie nu när bolaget gjort en aktiesplit där 1 aktie blev 10.

2020 2021 Estimat 2022 E 2023 E
Vinst per aktie 30,39 34,00 38,50 40,60
Utdelning per aktie 15,00 17,00 19,00 21,00
P/E 20,4 18,2 16,1 15,0

Att handla aktier på dagens kurs känns galet med ett P/E på 21. Men om kursen skulle hållas stabil och bolaget presterar som många tror kommer P/E vara nere på 15 år 2023. Kommer då aktiekursen inte växa fram till dess? Jo, troligtvis kommer den göra det om bolaget fortsätter presentera såhär.

Ytterligare en sak att hålla koll på är att Swedish Match gått i USA:s fotspår och köper tillbaka mycket aktier. Nu har fler bolag börjat göra det men Swedish Match har varit legender på detta längre.

Som du ser har SWM kunnat prestera bra mycket mer i återköp än enbart utdelning. Däremot räknas detta inte in i deras låga direktavkastning på 2%. Få tänker ens i termer av aktieåterköp.

Företag belönar sina investerare på 2 olika sätt – genom att antingen göra en utdelning eller köpa tillbaka aktier. Genom aktieåterköp köper man tillbaka aktier på den öppna marknaden som i de flesta fall skrotas. På så vis blir det färre antal utestående aktier och därigenom borde vinst per aktie bli högre. Allt annat lika borde aktiekursen gynnas av detta.

Men få räknar in detta. Vi lever fortfarande som kupongklippare där vi ser utdelning i faktiska kronor som det mest positiva. Och visst, det finns både för och nackdelar med bägge.

 

20
0
Kommentera gärna :)x
()
x