När jag för ett par veckor sedan lade ut att jag gått in i 2020 Bulkers (norsk månadsutdelare inom shipping) så var det flera som kommenterade oro då bolaget sålt majoriteten av sina fartyg till andra aktörer. Den stora frågan är vad som kommer hända med bolaget nu? Jag lovade att återkomma så fort jag hört något mer.
Kort bakgrund
Norska sjöfartsbolaget 2020 Bulkers har alltså under 2025 annonserat flera försäljningar där majoriteten av deras flotta kommer försvinna. Just nu har man 6 stora fartyg i bruk som dagligen skeppar järnmalm, kol, spannmål etc.
I september fick vi reda på att tre av skeppen sålts, och nu i oktober såg vi hur ytterligare ett skepp kommer försvinna. När transaktionen är klart och leasingen avslutad väntas 2020 Bulkers cascha in US$118 miljoner. Pengarna för transaktionen och överlämningen väntas vara i Q1 2026.
För att illustrera vilka skepp man har idag och vilka som sålts så gjorde jag följande bild:
Av totalt 6 skepp kommer endast 2 kvarstå med andra ord. Vad kommer hända efter det? Många spekulationer har förekommit. Ska man dela ut pengarna till ägarna? Ska man köpa nyare fartyg för att föryngra sin flotta och för att bli ännu mer miljövänligt? En annan spekulation är att man ska slås samman med ett annat norskt shippingbolag, Himalaya.
2020 Bulkers är ett populärt utdelningsalternativ. Över 10 000 kunder hos bara Avanza äger aktien. Hos Nordnet finns över 8000 ägare. Jag har inte hittat någon information om hur många aktieägare som finns globalt men i Norge är säkert denna ännu mer populär.
Vi ägare förtjänar ett svar och transparens.
Har vi fått något tydligt svar?
Jag trodde att bolaget skulle gå ut med mer tydlig information igår när man släppte sin rapport för kvartal 3. Tyvärr kan jag säga att så inte blev fallet.
Nu har jag letat i både rapport och presentation utan att hitta något. Därigenom bestämde jag mig för att göra något jag sällan gör, nämligen att lyssna på conf-callet som startade kl. 15 svensk tid.
Där gick man bara igenom presentationen tyvärr, så ingen ny information. Det är nog rätt vanligt.
MEN. Något intressant hände under Q&A sessionen. Där dök det bara upp en enda fråga, men det var också frågan jag hade hoppats på. Frågan kom från en Patrick Talger på ABG
Jag har gjort mitt bästa för att översätta frågan till svenska:
Frågan
God eftermiddag. En snabb fråga angående utsikterna nu när de fyra fartygen har levererats till sina nya ägare under första kvartalet.
Två fartyg återstår. Vad kan du säga om den sannolika sysselsättningen, om någon, för dessa två? Och i det fall de fyra säljs och två återstår – vad är era nuvarande planer för hur ni ska använda de pengar som kommer in från fartygsförsäljningen? Är det att köpa nya fartyg, dela ut som utdelning, eller något annat? Tack.
Svaret
Tack för frågan.
Vi är ungefär fyra till fem månader från att transaktionen avslutas och pengarna finns på kontot. Så det är lite för tidigt att meddela vad vi kommer att göra framöver när vi har fyra till fem månader av ”business as usual” framför oss.
Vi försöker optimera så mycket vi kan och tjäna så mycket pengar som möjligt under tiden.
Och vi är ganska stolta över att vara transparenta och aktieägarvänliga, och vi kommer naturligtvis att fortsätta sträva efter det framöver också.
Jag förstår frågan, men som alltid kommer vi att meddela marknaden när och om vi köper eller säljer nya fartyg.
Kort och gott…
2020 Bulkers tycker att det är så pass mycket tid kvar innan affären blir avslutad så man vill inte ge någon ytterligare information. Förvånad? Nja, kanske inte.
När bolaget säger att man är transparenta mot sina aktieägare kan jag inte hålla med ens till 5 öre. Vi pratar om början av nästa år. Det är inte mycket tid. Har bolaget ens en tanke själva? Troligtvis. Men varför får vi inget svar.
Jag känner bara att jag blir irriterad över bolagets repetitiva rapporter. Jag saknar helt klart ett VD ord som vi har i våra svenska rapporter. En grundpelare för oss investerare är att vi ska känna oss trygga med bolagets strategi framåt. Jag själv förstår inte den strategin och det gör nog ingen annan heller.
Det bästa hade nog varit att sälja det jag har idag. Nu ligger jag med en väldigt liten stek så jag kommer nog låta den ligga där och skvalpa för att se vad som händer.
Å andra sidan har jag en magkänsla att 2020 Bulkers vill fortsätta vara en attraktiv utdelare till oss ägare. Man visar och trycker ständigt på den stora ackumulerade utdelningen man givit under åren. Lite samma känsla som i svenska Cibus.
Får jag ge ett råd till dig som investerare så är det nog att satsa på MPC Container Ships eller Höegh Autoliners ifall du är intresserad av den här sektorn.





Troligen så finns det ett värde på ca 150 NOK kvar – i sålda fartyg och utdelningar. Jag behåller så länge och funderar på att flytta innehavet till Montrose för att få tillbaka eventuell stor utdelning på en gång i stället för att vänta på Avanza… Men kanske börjar jag byta lite/allt vid något tillfälle, om t ex Himalaya kommer ner rejält under Q1. Det är tråkigt att det mest stabila bolaget säljer fartygen – inte många andra företag som är så aktieägarvänliga och har lågt break-even att när spot priserna är så lägre så går andra bolag under om… Läs mer »
Glömde skriva OM det var planen att göra någon form av sammangående så kan man nog inte annonsera det förrän cashen finns på kontot.
Är planen att dela ut allt kan jag tycka man borde kunna meddela det.
Det finns dock fortfarande två fartyg kvar, kanske kommunicera vad de ska göra med de först…
Jag kan nästan ta gift på att det är någon merger/uppköp på gång. Hade planen varit att likvidera bolaget eller förnya flottan kunde de berätta det utan att det får konsekvenser.